یوهان اشنایدر آمان، رئیس جمهوری کنفدراسیون سوئیس قرار است در روزهای 26 تا 28 فوریه (7 تا 9 اسفند) به ایران سفر کند. در دوران پسا برجام که قل و زنجیر تحریم‌ها از پای ایران اسلامی در حال بازگشایی است هئیت های بلند پایه سیاسی و اقتصادی یکی پس از دیگری مقصد سفرهای خود را تهران قرار می دهند.

اهمیت این سفر زمانی بیشتر می شود که در آن قرار است 40 تن از کارفرمایان و سرمایه گذاران برای گسترش هرچه بیشتر مناسبات اقتصادی برن- تهران به همراه رئیس جمهور این کشور به تهران بیایند.

*روابط ایران وسوئیس از کجا آغاز شد؟

سابقه روابط ایران و سوییس به قرن 17 میلادی باز می گردد، زمانی که ساعت سازان سوییسی در امپراتوری فارس مسکن اختیار کردند. روابط اقتصادی دو کشور در قرن نوزدهم میلادی در بخش حمل و نقل و بانکداری توسعه یافت. همچنین باستان شناسان سوییسی در عملیات اکتشاف در ایران مشارکت داشتند. در سال 1252شمسی عهدنامه مودت بین ایران وسوییس امضاء شد و همچنین سفارت ایران در سوییس در سال 1298 شمسی افتتاح شد.

گزارش /افسانه

 

سوییس در همین سال اقدام به افتتاح کنسولگری در ایران کرد که در سال 1315 به سطح سفارت ارتقاء یافت. در سال 1329 شمسی سرکنسولگری ایران در ژنو تأسیس شد، اما در سال 1380 تعطیل و وظایف آن به سفارت جمهوری اسلامی ایران در برن واگذار شد.

 

به دلیل بی طرفی رسمی سوییس در مسائل سیاسی بین المللی، روابط سیاسی دو کشور در سال های پس از پیروزی انقلاب دستخوش تحولاتی نظیر آنچه در رابطه با سایر دول غربی اتفاق افتاد، نگردید، سوییس به تبعیت از سیاست بی طرفی سنتی خود همواره کوشیده است تا روابط سیاسی و به تبع آن روابط اقتصادی دو کشور دچار آسیب جدی نشده و در سطحی مطلوب باقی بماند.

روابط فرهنگی دو کشور نیز در حد امکان حفظ شده است. عدم موضعگیری رسمی سوییس در قبال برخی مسائل سیاسی تنها ناشی از محذورات این کشور در ارتباط با مسئله بی طرفی است و نه بی موضع بودن مقامات این کشور.

به هرحال همین امر این امکان را بوجود آورد تا سوییس بتواند در سال های پس از پیروزی انقلاب اسلامی و برهم خوردن روابط پیشین ایران با برخی کشورهای بلوک غرب، روابط سنتی خود با کشورمان را حفظ نماید، روابط سیاسی سوییس با جمهوری اسلامی ایران به رغم فراز و نشیب های متعدد و در مقایسه با سایر کشورهای اروپای غربی بسیار خوب و دوستانه بوده است.

این کشور بلافاصله پس از پیروزی انقلاب اسلامی اقدام به شناسایی رسمی دولت جمهوری اسلامی ایران کرد و سفارتخانه های دو کشور در سطح سفیر به فعالیت خود ادامه دادند. در مقایسه با برخوردهای خصمانه دول غربی، سوییس روابط متعادل تری با کشورمان داشت و این روابط دوستانه و متعادل منجر به همکاری های سیاسی مشخصی نیز شد. با قطع روابط جمهوری اسلامی ایران با مصر و آفریقای جنوبی در زمان آپارتاید، سوییس حافظ منافع ایران در این کشورها را برعهده گرفت، همچنین پس از قطع مناسبات با امریکا، حافظ منافع این کشور در تهران شد.

سوییس در ظرف چند سال اخیر نسبت به گسترش روابط دو جانبه سیاسی و اقتصادی با ایران از خود اشتیاق نشان داده است، در چارچوب روابط خوب سیاسی، رئیس جمهوری سوییس در سال 1379 به تهران سفر کرد و متقابلاً رئیس جمهور وقت ایران در بهمن 1382سفر دو روزه ای به سوییس انجام داد.

علاوه بر سفرهای انجام شده می توان به سفر حداد عادل و علی لاریجانی به عنوان رؤسای مجلس شورای اسلامی به سوییس به ترتیب در سال های 86، 87 و 88 و 90 به منظور شرکت در اجلاس سران اتحادیه بین المجالس در ژنو و ملاقات با همتاهای سوییسی آنها اشاره کرد.

منوچهر متکی وزیر خارجه وقت ایران هم طی سالهای تا دفعات به سوییس سفرکرد و خانم میشلین کالمی ـ ری وزیر خارجه سوییس علیرغم مخالفت و انتقادات شدید دولتهای غربی و برخی محافل داخلی در اسفندماه 1386 به تهران سفر کرد که طی آن قرارداد مهم انتقال گاز ایران به اروپا از طریق سوییس به امضاء رسید.

همچنین علی‌اکبر صالحی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در اسفند 1389 به منظور شرکت در اجلاس شورای حقوق بشر وارد ژنو شد و در حاشیه اجلاس با همتای سوییسی خود نیز ملاقات نمود.

در ماه های گذشته و در خلال دیدارها در اجلاس داووس رییس جمهوری سوییس با محمد نهاوندیان، رئیس دفتر رئیس جمهور دیدار و گفت و گو کرد. در این دیدار یوهان اشنایدر آمان با تبریک اجرایی رسمی برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) از ارتقاء سطح روابط در زمینه‌های مختلف و از جمله اقتصادی با ایران استقبال کرد.

گزارش /افسانه

یوهان اشنایدر با مثبت ارزیابی کردن اجرای برجام، گفت: این مسئله را نه تنها برای ایران و طرف‌های توافق بلکه برای منطقه و حتی در سطح بین المللی مفید و مثبت می دانیم و امیدواریم نسبت به ارتقای سطح روابط اقتصادی ایران و سوییس گام‌های جدی پیگیری شود.

رییس جمهور سوییس با اشاره به سفر قریب‌الوقوع خود به ایران، گفت: امیدوارم در این سفر بتوانیم به توافق‌های خوبی دست یابیم و نسبت به گسترش روابط ایران و سوییس به بالاترین سطح در حوزه‌های مختلف اقدام کنیم.

محمد نهاوندیان، رئیس دفتر رئیس‌جمهور نیز با استقبال از ارتقاء سطح روابط دو جانبه ایران و سوئیس در حوزه های مختلف تاکید کرد: با توجه به رفع تحریم‌ها و راهنمای تجاری که همزمان با اجرایی شدن برجام منتشر شده و تمهیداتی که ایران در جهت توسعه روابط پیش بینی کرده است، امکان همکاری در حوزه های مختلف فراهم خواهد بود.

 

رئیس دفتر رئیس‌جمهور تصریح کرد: سوییس با توجه به نقش مثبتی که همیشه در روابط ایران و سایر کشورها ایفا کرده، می‌تواند شریک تجاری خوبی برای ایران با سطح روابط بالا قلمداد گردد و امکان توسعه همکاری‌ها و روابط در حوزه‌های مختلف به ویژه اقتصادی و مالی وجود دارد و در این خصوص بانک‌های سوییسی می‌توانند فعالیت مشترک خود با ایران را سرعت دهند.

 

سوئیس یکی از ثروتمندترین کشورهای جهان است اما عضو اتحادیه اروپا نیست در نتیجه محدودیت های این اتحادیه را برای ایجاد ارتباط با دیگر کشورها ندارد.

بانکداری در سوئیس یکی از مهم ترین بخش‌های این کشور محسوب می‌شود. شرکت‌های بیمه نیز سهم زیادی در اقتصاد سوئیس دارند.

 

با توجه به مزیت های این کشور و محاسن دوران پسا برجام، اگر فعالان اقتصادی در کشور خود را از موضع انفعالی خارج کرده و با همکاری پا به عرصه تولید بگذارند می توانند گامی بزرگ در راستای صادرات کالاهای اصیل ایرانی و اجرایی کردن اقتصاد مقاومتی که یکی از رهنمودهای رهبر معظم انقلاب است بردارند.