ادامه تلاش ریاض برای ایجاد فضای ضد ایرانی در منطقه

شبکه خبری «العربیه»، در گزارشی از سفر «عادل الجبیر» وزیر خارجه عربستان به چهار کشور اروپایی مدعی شده که این اقدام منجر به آنچه اخراج ایران از آفریقا خوانده، شده است.

العربیه مدعی شده بعد از حادثه سفارت عربستان در تهران، تغییر چشمگیری در مواضع کشورهای آفریقایی در قبال ایران ایجاد شده و وزیر خارجه عربستان در سفر خود به کشورهای آفریقایی مسأله دخالت‌های ایران در امور داخلی دیگر کشورها را مورد بررسی قرار داده است.

این شبکه نزدیک به عربستان مدعی شده ایران طی یک دهه گذشته تلاش کرده با افزایش سطح نمایندگی دیپلماسی خود در 30 کشور آفریقایی، میزان نفوذ خود در این قاره را افزایش دهد.

بر اساس این خبر با توجه به درگیر شدن کشورهای عربی بویژه عربستان با بحران‌های یمن و سوریه،‌ فضایی ایجاد شده تا ایران با دایر کردن مراکز فرهنگی و مذهبی در کشورهای آفریقایی نفوذ خود را افزایش دهد.

این شبکه سعودی ادعا کرده که عربستان البته تلاش خود برای مقابله با این نفوذ را آغاز کرده و در همین راستا عادل الجبیر به چند کشور آفریقایی از جمله، آفریقای جنوبی و زامبیا سفر کرده و در نشست اتحادیه آفریقا حضور پیدا کرده است تا مقدمه آنچه مقابله با ایران می‌خواند را فراهم کند.

بعد از حادثه سفارت عربستان در ایران، ریاض که در متحد کردن کشورهای منطقه علیه ایران با شکست مواجه شده، تلاش می‌کند با حمایت از کشورهای آفریقایی که با مشکلات اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کنند برای خود متحدانی در برابر ایران دست و پا کند.

هم‌اکنون اختلافات در جبهه داخلی کشورهای عربی به تشدید تنش علیه لبنان رسیده و عربستان و کشورهای شورای همکاری خلیج فارس جز عمان، سیاست تندی علیه لبنان اتخاذ کرده‌اند.

کشورهای عراق، لبنان، الجزائر، عمان و مغرب، چندان با سیاست ضد ایرانی سعودی همراهی نمی‌کنند هرچند تلاش می‌کنند حد وسط را حفظ کنند.