توافق هسته ای ایران برای اعراب پیامد دارد

 خبرگزاری رسمی کویت از قاهره گزارش داد: نبیل العربی در کنفرانس موسوم به «بازتاب امنیتی منطقه ای توافق هسته ای ایران و گروه پنج بعلاوه یک» گفت، منطقه عربی شاهد تحول ژئوپلتیک غیرقابل انکار یعنی امضای توافق هسته ای بین ایران و گروه پنج بعلاوه یک در وین در سال گذشته بود. این توافق در ژانویه گذشته به مرحله اجرا درآمد.

وی اظهار داشت اینکه ایران و گروه پنج بعلاوه یک بر سر برنامه هسته ای این کشور به توافق رسیدند مطلوب و بیانگر قدرت راهکار سیاسی و دیپلماتیک برای حل مسالمت آمیز اختلافات و کاهش موقت تنش ها بر سر این پرونده است.

دبیرکل اتحادیه عرب تاکید کرد موفقیت این توافق هسته ای در مرحله نخست به پایبندی ایران به اجرای درست مفاد آن و توانمندی آژانس بین المللی انرژی اتمی برای تعیین میزان این پایبندی بستگی دارد.

دبیرکل اتحادیه عرب از بابت این که پایبندی به بندها و مفاد موافقتنامه هسته ای امضا شده بین ایران و غرب مرحله ای و موقت است ابراز تاسف کرد و گفت: « بعد از دوره زمانی مشخص ؛ در برخی بندها بایست تجدید نظر صورت گیرد.»

العربی افزود البته توافق هسته ای ایران و گروه پنج بعلاوه یک نباید نگاه ها را از تسلیحات اتمی و تاسیسات هسته ای رژیم صهیونیستی که تحت هیچ نظارت بین المللی قرار ندارد منحرف کند.

وی اظهار داشت این رژیم در طول چند دهه گذشته موفق شده است جامعه بین المللی را به بازی بگیرد و افکار عمومی را از زرادخانه هسته ای خود دور نگه دارد. البته جامعه بین المللی با اتخاذ سیاست یک بام و دو هوا در موضوع خلع سلاح هسته ای و عدم اجرای آن درباره این رژیم در این زمینه کمک زیادی کرده است.