بازداشت یک جاسوس آمریکایی در ایران

حجت‌الاسلام حیدر مصلحی وزیر سابق اطلاعات در دومین دوره سفیران وحدت که صبح امروز در مجتمع فرهنگی 13 آبان برگزار شد، با اشاره به جایگاه ویژه مستضعفین در آموزه‌های دینی اظهار داشت: در آموزه‌های دینی ما مستضعفین جایگاه ویژه‌ای دارند و یکی ازمبانی جدی حرکت، قیام و انقلاب امام خمینی(ره) توجه ویژه و خاص به مستضعفین بوده است و براساس آیات قرآن کریم و روایات، اراده الهی بر این قرار گرفته که مستضعفین در جایگاه اداره کنندگان جامعه بشری قرار گیرند.

وی ادامه داد: باید برای حرکت‌های جهادی ارزشمندی که سفیران وحدت انجام می‌دهند، حساب ویژه‌ای باز کرد و محور ماموریت نهاد کمیته امداد نیز فقط تامین لباس و پرکردن شکم و مخارج زندگی نباید باشد و باید به موضوعات فکری نیز توجه شود؛ ولی با کمال تاسف می‌بینیم که ما اقدامات غربی‌ها را بولد می‌کنیم و در ویترین می‌گذاریم و آموزه‌های خود را فراموش کرده‌ایم که تاثیرگذاری و نوع بهره‌برداری از آن بالاتر است. 

وزیر سابق اطلاعات با بیان اینکه منشور حکومتی امیرالمومنین هم اکنون در سازمان ملل قرار دارد، افزود: در ابتدا گروه زیادی بر روی نامه امام علی(ع) به مالک اشتر کار کردند تا نقطه ضعفی در آن پیدا کنند و هر کاری کردند که منشور حکومتی امیرالمومنین جزو اسناد سازمان ملل قرار نگیرد ولی نتوانستند. دنیای غرب و به اصطلاح پیشرفته به این نتیجه رسیده که راه خروجش منشورهایی است که امیرالمومنین پیش‌بینی کرده است.

حجت‌الاسلام مصلحی با اشاره به طراحی‌های استکبار برای دنیای اسلام گفت: درگیری‌هایی که استکبار با طراحی‌های خود و با استفاده از تکفیری‌ها در دنیای اسلام ایجاد کرده، تنها با مبنای فکری است؛ اینکه توقع داشته باشیم با فعالیت نظامی بتوانیم طراحی‌های استکبار در خصوص تکفیری‌ها را جمع کنیم، یک اشتباه است چرا که دشمن در این زمینه سرمایه‌گذاری و طراحی فکری برای رسیدن به اهداف خود داشته است.

وی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص موضوع نفوذ یادآور شد: بخش عمده‌ای از فرمایشات مقام معظم رهبری از 14 خرداد به بعد بر روی مقوله تاثیر و نقش نفوذ در داخل و دنیای اسلام تمرکز دارد. ما با دو نوع نفوذ موردی و جریانی روبرو هستیم و در مقوله تکفیری‌ها هر دو نوع نفوذ طراحی می‌شود. در بحث نفوذ موردی، دشمن طراحی سنگینی برای ایجاد التقاط فکری در دنیای اسلام و در میان فرهیختگان و نخبگان دنیای اسلام انجام داده است تا با التقاط فکری و تحریف در افکار نخبگان به اهدافش دست پیدا کند.

وزیر سابق اطلاعات یادآور شد: دشمن و به خصوص استعمار پیر انگلستان از چند صد سال پیش سرمایه‌گذاری سنگینی را برای شناخت تمام مذاهب اسلامی انجام داده است و بر روی این موضوع کار می‌کند؛ بنده پیشنهاد می‌کنم که از جمع روحانیون، طلاب و فضلای اهل سنت جمعیت پژوهشی شکل گیرد تا بر روی مقوله تکفیری و نفوذ از طریق تکفیریها بررسی انجام دهند.

مصلحی با بیان اینکه وهابیت را انگلیسی‌ها شکل دادند، افزود: انگلیسی‌ها در بررسی‌های خود به این جمع‌بندی رسیدند که در هر مجموعه‌‌ای، گروهی باشند که با انحراف در افکار آنها در بزنگاه‌ها بتوانند استفاده کنند. لذا در مذهب حنفی وهابیت را شکل دادند. این نکته مهم است که فقط ما می‌گوییم وهابیت را انگلیسی‌ها به وجود آوردند ولی شبکه‌های ماهواره‌ای وهابیت که بر روی ذهن اهل سنت وهابی کار می‌کنند، این ذهنیت را که انگلیسی‌ها وهابیت را به وجود آوردند، ندارد. لذا تاکید می‌کنم که ما باید در همه مذاهب اسلامی مجموعه‌های پژوهشی تشکیل دهیم و علمای اهل سنت نیز کار پژوهش انجام دهند.

وی گفت: امروز دشمنان با بحث فکری داعش و جبهه النصره را به عنوان مجموعه‌ای مبارز راه می‌اندازند و با کار نظامی نمی‌توان اینها را جمع کرد؛ بلکه دشمنان ارتباط فکری ایجاد کرده‌اند و می‌خواهند از آن طریق به اهداف خود برسند.

وزیر سابق اطلاعات با اشاره به تاریخچه شکل‌گیری داعش گفت: حدود 30 سال قبل در شمال عراق مجموعه‌ای از اهل سنت که به دنبال ایجاد دولت اسلامی عراق و شام بودند، شکل گرفت و در آن زمان مجموعه‌های نخبه‌ای این گروه را طراحی کردند و همان زمان حرکاتی را انجام می‌دادند؛ اما وقتی ناتو برای سقوط صدام به داخل خاک عراق آمد، عراق را بین کشورهای اروپایی و آمریکا تقسیم کردند و بغداد در اختیار آمریکا، جنوب عراق (بصره) در دست انگلیس قرار گرفت و بعد از آن سران داعش توسط آمریکا دستگیر و در بصره تحویل انگلیسی‌ها داده شدند. بعد از این ماجرا سران داعش به زندان افتادند ولی با کمال تعجب بعد ازظهرها از زندان آزاد می‌شدند و در شهر می‌چرخیدند و دوباره به زندان بازمی‌گشتند.

حجت‌الاسلام مصلحی ادامه داد: پس از مدتی انگلیسی‌ها از این گروه داعشی به حرکت نهضتی برای ایجاد حکومت اسلامی ترتیب داده بودند مبارزه با استکبار را گرفت و مبارزه درونی برای آنها به وجود آورد و به آنها گفت که مانع شما شیعه است که باید آن را از بین ببرید و از این طریق داعش به وجود است.

وی با اشاره به نقش دشمنان برای نفوذ در شیعه گفت: برای مذهب شیعه حرکتی که دشمنان انجام می‌دهند، در خصوص امام زمان است و فضایی را ایجاد می‌کند که وقتی یک بچه حزب‌اللهی تکلیف خود را انجام نمی‌دهد، طرح انجمن حجتیه را می‌زند و می‌گوید که باید امام زمان بیاید و مشکلات ما را حل کند. بنابر این نفوذ موردی و جریانی برای ایجاد التقاط فکری در به وجود آوردن شخصیت‌ها و جریان‌های مختلف کار کرده است.

وزیر سابق اطلاعات با بیان اینکه دشمن با کار پژوهشی بر روی مقوله‌های قومیت و مذاهب تحقیقات ویژه انجام می‌دهد، گفت: به طورمثال موسسه آمریکایی در مورد قومیت کرد در عراق، بلوچ در ایران، پاکستان و افغانستان فراخوان مقاله می‌دهد و مقالات را جمع‌آوری کرده و آنها را بررسی می‌کند و بعد از مسئله قومیت‌ها روی مقوله مذهب کار تحقیقاتی انجام می‌دهد و متناسب با هر مذهبی گروهی را در آن به وجود می‌آورد تا به اهدافش برسد؛ دشمن در این موضوعات به صورت ویژه سرمایه‌گذاری سنگینی کرده است.

مصلحی با اشاره به شکل‌گیری وهابیت افزود: به محض اینکه عبدالوهاب روی کار آمد، برای رسیدن به اهداف خود نیاز به چاقوکش داشتند لذا آل سعود در اختیار محمدبن عبدالوهاب قرار گرفت و امروز می‌بینیم که این خاندان  به صورت گسترده و سنگین کار می‌کنند تا در دنیای اسلام کشتار انجام دهند. اولین اقدام محمدبن عبدالوهاب پس از روی کار آمدنش این بود که با مذاهب اهل سنت درگیر شدند و مقبره‌ها را از بین برد و حتی می خواستند قبر پیامبر(ص) را صاف کنند ولی دنیای اسلام اجازه نداد.

وی تاکید کرد: امروز بهترین راهکار برای مباحث امنیتی و انجام فعالیت‌های جهادی در مناطق مرزی این است که اهل سنت در خصوص موضوعات تکفیری کار پژوهشی انجام دهند چرا که سرمایه‌گذاری سنگینی در التقاط فکری در حال انجام است و حتی نوع حرکت دشمن برای رسیدن به اهدافش تناقضی است.

وزیر سابق اطلاعات با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه من دیگر به سیاسیون دنیای اسلام اعتمادی ندارم، افزود: دشمن به محض اینکه فهمید انقلاب اسلامی برای نخبگان، سیاسیون و نهضت‌های دنیای اسلام الگو شده است، برای جلوگیری از گسترش افکار انقلاب اسلامی حرکت نهضتی را تحت عنوان توسعه دنیای اسلام با شعار "اعتدال و اسلام رحمانی" آغاز کرد و نشستی را با محوریت ماهاتیر محمد در مالزی با شعار "اعتدال و اسلامی رحمانی" برای توسعه دنیای اسلام برگزار کرد و هنوز هم CIA آمریکا و MIX انگلیس روی این موضوع کار می‌کنند، فراخوان مقاله می‌دهند و می‌گویند که برای توسعه دنیای اسلام باید اسلامی را دنبال کنیم که اعتدال و اسلام رحمانی باشد؛  ولی از طرف دیگر در عامه دنیای اسلام حرکات داعشی و تکفیری را به راه می‌اندازند که این موضوع تناقض حرکت آنها را نشان می‌دهد.

مصلحی ادامه داد: زمانی که بنده وزیر اطلاعات بودم دشمنان باز هم فراخوان مقاله ارائه دادند و برخی از نخبگان حوزوی از درون جمهوری اسلامی می‌خواستند در این نشست‌ها شرکت کنند ولی بنده اسنادی را به کسانی که می‌خواستند در این نشست شرکت کنند ارائه دادم و گفتم که موسساتی که فراخوان مقاله داده، موسسات آمریکایی است؛ برخی جلوی من ایستادند وگفتند که شما مخالف کار علمی و پژوهشی هستید اما وقتی متوجه ماجرا شدند گفتند که ما فکر نمی‌کردیم برای آمریکا کار می‌کنیم. بنابر این دشمن در حال گرفتن اطلاعات از خود ما است تا علیه خودمان استفاده کنند.

وی یادآور شد: موسسات بروکینز و رند آمریکا وقتی دیدند که در مقابل اصول گفتمانی که امام خمینی(ره) تحت عنوان اسلام ناب محمدی(ص) شکل داده است نمی‌توانند بایستند و با آن مقابله کنند، تصمیم گرفتند که از طرق دیگر با آن مقابله کنند.

وزیر سابق اطلاعات با اشاره به فتنه 88 یادآور شد: در فتنه 88 که مقام معظم رهبری فرمودند آنها قصد براندازی نظام را داشتند، اینطور نبود که بخواهند یکدفعه همه چیز را براندازند و نظام طاغوت را بر سر کار آورند بلکه آنها طراحی 50 و 60 ساله دارند. حتی می‌بینیم که موسسات تحقیقاتی دشمنان در موضوعاتی مانند جمعیت فراخوان مقاله داده است و به این نتیجه رسیده‌اند که باید ترکیب جمعیتی کشور ما را به هم بزنند و با شعار زندگی بهتر، فرزند کمتر وارد عمل شدند انشاءالله به حول و قوه الهی این نقشه دشمن نیز با تدابیر رهبری به هم می‌ریزد و به سرانجام نمی‌‌رسد.

حجت‌الاسلام مصلحی با بیان اینکه دشمنان در حرکات ارزشی و انقلابی دنیای اسلام ارتباط فکری ایجاد کردند، گفت: آنها به صورت سنگین بر روی ارتباط فکری انقلاب اسلامی ایران کار کردند؛ بطور مثال  آقای سروش که در ابتدا شخصیت فکری و اعتقادی خوبی داشت و حافظ کل قرآن بود، دشمن بر روی وی کار کرد و او را دچار التقاط فکری کرد و هم اکنون می‌بینیم که آقای سروش دست MA6 و CIA آمریکا است. 

وی با اشاره به موضوع انتخابات 7 اسفند تاکید کرد: شبکه‌های ماهواره‌ای در بحث انتخابات 7 اسفند مدام به مردم می‌گفتند که رای ندهید؛ چرا، چون رای دادن شما به معنی پذیرش نظام است ولی امروز می‌گویند که رای بدهید و حتی آدم تعیین می‌کنند؛ اینجا بحث التقاط فکری و نفوذ است چرا که به این نتیجه رسیده‌اند که از این راه می‌توانند موفق شوند. مشکل اینجاست که دستگاه‌های امنیتی در التقاط فکری نمی‌توانند بگیر و بببند راه بیندازند.

وزیر سابق اطلاعات با اشاره به دستگیری یک جاسوس در کشور گفت: در چند وقت گذشته شنیده شد که یک جاسوس در کشور دستگیر شده که این جاسوس ماموریت داشت تا از طرف آمریکا چندصد میلیون دلار فقط برای شهر تهران خرج کند تا در مباحث مختلف فرهنگی و اجتماعی جریان‌سازی کند و شبکه جریانی ایجاد کند؛ این جاسوس به تمام استان‌ها و به سراغ خیرین، امام جمعه‌ها و استانداران رفته بود تاسمن و تشکیلات مردمی راه بیندازد و رویکردشان خیریه‌ای باشد و آمریکا میلیونها دلار به این جاسوس داده بود تا در مسائل فرهنگی و اجتماعی کار کند.

مصلحی با بیان اینکه باید حرکات ما به گونه‌ای باشد که برنامه‌های دشمن را خنثی کنیم، خاطرنشان کرد: شما باید سمن‌هایی را با کمک کمیته امداد و مجموع‌های نهادی راه‌اندازی کنید و فعالیت‌های پژوهشی در این زمینه انجام دهید و با کار پژوهشی دنیای اسلام را متوجه موضوع تکفیری‌ها و نقشه‌های دشمنان بکنید.