وی ادامه داد: آقای عارف یک چهره قابل احترام سیاسی هستند اما تجربه لازم برای حضور در جایگاه ریاست مجلس را ندارد.

جعفرزاده اظهار داشت: آقای عارف و تیم‌شان می‌توانند یک نقش بسیار خوبی در جریان‌سازی سیاسی کشور داشته باشند، بر همین اساس از وی برای این جریان‌سازی حمایت می‌کنیم اما ریاست مجلس را اجازه دهند کسی که کاردان و مورد تایید و شخص شایسته‌ای است به دست بگیرد.

جعفرزاده با بیان اینکه عارف نیز در نهایت با ریاست لاریجانی موافقت می‌کند گفت: من تقاضا دارم که آقای عارف، کاندیدای ریاست مجلس نشود.

پیش از این حسن زمانی مشاور لاریجانی هم گفته بود عارف برای نایب رئیسی مجلس مناسب است. به نظر می‌رسد با توجه به همکاری روحانی و لاریجانی در ماجرای برجام، روحانی نیز لاریجانی را بر عارف ترجیح می‌دهد. عارف در انتخابات سال 92 و تحت فشار خاتمی بدون اعلام حمایت از روحانی، انصراف داد و کنار رفت.

همزمان، روزنامه اصلاح‌طلب همدلی نیز لاریجانی را مناسب‌تر از عارف برای ریاست مجلس معرفی کرد و نوشت: «روی کار آمدن دولت حسن روحانی که نزدیکی سیاسی بیشتری با لاریجانی دارد، در رویکرد مجلس هم تاثیرگذار بود. حمایت‌های جدی لاریجانی در جریان تصویب برجام و انتخاب وزرای دولت، اهمیت این که چه کسی بر مسند ریاست مجلس تکیه زند را دو چندان کرد.

اکنون انتخابات به پایان رسید و ترکیب مجلس به صورتی خواهد بود که ادامه ریاست لاریجانی محتمل خواهد بود.

در همین حال سایت خبر آن‌لاین که به دولت نزدیک است در تحلیلی، سهم «معتدل‌ها» را در انتخابات مجلس دهم بیشتر از «اصلاح‌طلبان» دانست و نوشت اصلاح‌طلبان دنبال پیروزی عاریتی هستند.

در همین حال محمدرضا عارف در مصاحبه با روزنامه اعتماد و درباره موضوع ریاست‌مجلس به طور سربسته گفته است: کسی وکیل من نیست که از قول من حرف بزند. خودم می‌دانم چه زمانی چه حرفی بزنم.

احتمالا اشاره عارف به برخی اصرارهای اعتدالیون برای انصراف از ذهنیت ریاست‌مجلس است. اما هرچند عارف سربسته موضع گرفته، علیرضا خامسیان مسئول روابط عمومی دفتر عارف موضع صریحی دارد. خامسیان در حالی که در حلقه‌های اصلاح‌طلبان در تلگرام با پیشنهاد آماده شدن برای ریاست دفتر رئیس مجلس یا مدیریت روابط عمومی مواجه است، به افکار خبر می‌گوید آقای دکتر عارف نسبت به انتظاراتی که مردم دارند پاسخگو هستند و بخشی از این انتظارات درباره مدیریت مجلس آینده است و دکتر عارف به انتظارات مردم درباره ریاست مجلس پاسخ می‌دهند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا با احتمال نامزدی دکتر لاریجانی در مجلس آینده و با توجه به حمایت بخشی از اصلاح‌طلبان از ریاست وی آیا دکتر عارف رئیس مجلس خواهند شد اظهار داشت: آقای دکتر عارف به عنوان سرلیست جریان اصلاح‌طلبی در انتخابات شناخته شده بودند و جریان اصلاح‌طلبی نیز معتقد است نامزد انحصاری خودشان در مدیریت مجلس آینده نقش داشته باشد و بعید می‌دانم در اردوگاه اصلاح‌طلبی بخواهند فردی خارج از این اردوگاه مدیریت مجلس را در دست بگیرد.

اما در مقابل هفته‌نامه طلوع که با سایت انتخاب و طیف‌ هاشمی نزدیک است نوشت: اگر اصلاح‌طلبان عاقل باشند، لاریجانی رئیس مجلس خواهد بود.