کاهش 98 درصدی ذخایر اتمی وبرچیده شدن هزاران سانتریفیوژ،تنها بخشی از محدودیت های هسته ای ایران

 «جاش ارنست» در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره نشست امنیت هسته ای گفت آخرین باری که این نشست برگزار شد، این نگرانی وجود داشت که ایران در آستانه به دست آوردن سلاح اتمی باشد. مدت زمان فرار هسته ای برای آنها چند ماه بود ولی به خاطر توافق بین المللی اخیر، این کشور از رسیدن به سلاح اتمی باز ماند. آنها به شکلی قابل راستی آزمایی، متعهد هستند که هرگز به سلاح اتمی دست نیابند.

وی افزود: در حال حاضر نیز محدودیت های عمده ای برای برنامه اتمی آنها وضع شده است که شامل کاهش 98 درصدی ذخایر اتمی، برچیده شدن هزاران سانتریفیوژ و برخی اصلاحات دیگر می شود که می تواند به جامعه جهانی این اطمینان دائم را بدهد که ایران به سلاح اتمی دست نمی یابد.

ارنست ادامه داد: بنا بر این این موضعی است که انتظار داریم در نشست امنیت هسته ای مطرح شود، پیشرفت مهمی که منطقه و دنیا را امن تر کرده است. یقین دارم که کره شمالی نیز در این نشست مطرح می شود و قطعا ما از نقض های مکرر این کشور در خصوص قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل در خصوص برنامه اتمی این کشور (کره شمالی) نگران هستیم. اطمینان دارم که بحث های گسترده ای درباره لزوم تعامل اعضای جامعه جهانی برای مقابله موثر با گسترش مواد هسته ای و دیگر تجهیزات هسته ای صورت می‌گیرد. این اولویت مهمی است زیرا می دانیم که گروه های افراط گرا مانند داعش مشتاق هستند که این مواد را به دست آورند.

وی افزود از این رو حفاظت از این مواد و تجهیزات اولویت اصلی بین المللی است و آمریکا با تشکیل چنین نشستی، توانسته است پیشرفت‌هایی در تامین امنیت مواد هسته ای به دست آورد و نه فقط امنیت مردم آمریکا بلکه امنیت مردم جهان را افزایش دهد.

ارنست همچنین ضمن اشاره به همکاری با مقامات عراقی در بازداشت برخی چهره های داعشی گفت در حال حاضر دولت آمریکا این افراد را تحویل مقامات کردستان داده است و هیچ برنامه ای برای بازداشت و زندانی کردن آنان در زندان گوانتانامو نداریم زیرا اصولا چنین کاری مغایر با سیاست های دولت اوباماست که در نظر دارد گوانتانامو را ببندد.