موگرینی: برجام، توافقی برد-برد است

فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، قبل از سفر به اوکراین (که اول مارس صورت می‌گیرد)، در گفتگویی با پایگاه اینترنتی «مدیا مکس» تاکید کرد توافق هسته‌ای ایران، توافقی برد - برد است که همه کشورهای منطقه و جهان از آن بهره‌مند می‌شوند.

 

موگرینی در پاسخ به سوالی درباره روابط تجاری اروپا و ایران بعد از لغو تحریم‌های این کشور و اینکه آیا ارمنستان می‌تواند به عنوان مرکزی میان اتحادیه اروپا و ایران عمل کند، گفت: «ارمنستان از نزدیک مذاکرات ما را با ایران و اجرای توافق هسته‌ای را پس از اعلامیه تاریخی ما در وین در ژوئیه گذشته، دنبال کرده است. از نظر من، این تاییدیه‌ای دیگر است مبنی بر اینکه این توافق تنها به نفع کشورهایی نیست که در این مذاکرات مشارکت داشتند، بلکه به نفع کل منطقه و جهان است. این امر ثابت می‌کند ما واقعا به دنبال یک راه حل برد- برد بودیم. 

 

وی افزود: این توافق خاورمیانه، ‌ قفقاز و آسیای میانه را به مکانی امن‌تر تبدیل کرده است و می‌تواند آغازگر پویایی منطقه‌ای مثبت تری باشد. پیوستن کامل ایران به جامعه بین المللی و اقتصاد جهانی نه فقط به نفع ایران بلکه به نفع همه همسایگان بالقوه این کشور از جمله ارمنستان است. 

 

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در ادامه گفت: من به زوی به همراه تعدادی از کمیسیونرهای اروپایی به ایران می‌روم تا درباره رابطه دو جانبه‌مان و اوضاع در خاورمیانه و کل منطقه صحبت کنم. من به شما اطمینان می‌دهم موضوع منطقه‌ای یکی از موارد ویژه در مباحثمان باشد. روابط ارتقا یافته، ثبات منطقه‌ای و توسعه همانقدر که به نفع شماست برای ما نیز سودمند است.