رفتار ایران بعد از برجام تغییر کرده است

«کالین کال»، مشاور امنیت ملی معاون رئیس‌جمهوری آمریکا روز پنجشنبه مدعی شد رفتار ایران بعد از توافق هسته‌ای تغییر کرده است.

آقای «کال» که معاون دستیار رئیس‌جمهور آمریکا و مشاور امنیت ملی «جو بایدن»، معاون رئیس‌جمهور است در نشستی که روز پنجشنبه در اندیشکده «رند» برگزار شد توافق هسته‌ای با ایران را «قوی‌ترین توافق هسته‌ای امضا شده تا کنون در عرصه منع اشاعه» خواند و چنانکه پایگاه «صدای آمریکا» گزارش داده، مدعی شد ایران پس از این توافق، در راستای تلاش برای پیوستن به جامعه جهانی، تغییرانی در رفتارش ایجاد کرده است.

«کال»، کم شدن توانایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، حضور ایران در اجلاس سوریه و نتایج اخیر انتخابات ایران را تغییراتی دانست که به ادعای او به دلیل امضای برجام حاصل شده‌اند.

پایگاه اندیشکده «رند»، بخش‌های دیگری از اظهارات این مقام کاخ سفید را پوشش داده است.

مطابق این گزارش، کالین کال گفته رفتار ایران پس از امضای برجام فاصله‌های زیادی با رفتار کاملاً مطلوب داشته است.

مشاور معاون رئیس‌جمهور آمریکا به آزمایش موشکی ایران، رفتارهای «تحریک‌آمیز» این کشور در خلیج فارس، دستگیری تفنگداران آمریکا و حمایت تهران از دولت بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه اشاره کرده اما گفته ایران به تعهداتش تحت برجام پایبند بوده و «ملوان‌های بازداشتی» و سایر زندانیان آمریکایی را آزاد کرده است.

«کال» تأکید کرده که توافق هسته‌ای به ایجاد خطوط ارتباطی جدید میان واشنگتن و تهران منجر شده است. او گفته این خط ارتباطی پیشرفت اولیه ایران به سمت اجرای توافق هسته‌ای را تسهیل کرده و باعث جلوگیری از حبس طولانی مدت ملوان‌ها شده است.

وی گفت: «چیزی که در ماه‌های بعد از توافق دیده‌ایم این است که احتمال این وجود دارد که ایران درک کند که منافعش در پیوستن به جامعه بین‌المللی است. علی‌رغم این، نباید انتظار داشته باشیم که این درک، فوراً حاصل شود.»