ادعای روزنامه اسرائیلی درباره "اس 300"

 رسانه ها و مقامات اسرائیلی به صورت مستمر ادعاهای مختلفی را علیه ایران مطرح می کنند که این ادعاها پایه و اساس صحیحی ندارد و بر اساس حدس و گمان مطرح می شود.

 

رسانه های صهیونیستی در همین یک ماهه اخیر چند بار اظهاراتی مختلفی را ضد جمهوری اسلامی ایران مطرح کرده اند که نزدیکترین آن ادعای خروج مستشاران ایرانی از سوریه ، ادعای استقرار نیروهای ویژه سپاه در شهر "دیرالزور" ، ادعای بیماری "سید حسن نصرالله" دبیر کل حزب الله لبنان و اخیرا هم روزنامه جروزالم پست و یک رسانه کویتی ادعایی را درباره عدم تحویل سامانه موشکی "اس 300" مطرح کرده است.

**بازخوانی ادعای "جروزالم پست" و "الجریده"

وب سایت صهیونیستی "جروزالم پست" در گزارشی به نقل از یک روزنامه کویتی مدعی شد که پوتین تحویل اس 300 به ایران را فعلا متوقف کرده است.  روزنامه کویتی الجریده در گزارشی نوشته است، بعد از اینکه مقامات اسرائیلی مدارکی را دال بر اینکه ایران تجهیزات پیشرفته نظامی را در اختیار حزب الله لبنان قرار می دهد، به پوتین ارائه کردند، او نیز دستور تحویل سامانه اس 300 را به حالت تعلیق در آورد.

این روزنامه کویتی به نقل از یک منبع آگاه گزارش داد که  "ولادیمیر پوتین" این تصمیم را به دلیل عدم پایبندی ایران به تعهدات مسکو درباره عدم انتقال این موشک ها به حزب الله لبنان اتخاذ کرد.  روزنامه  "الجریده" گزارش داد که رئیس جمهور روسیه مدارکی از اسرائیل دریافت کرد که نشان می دهد ایران چند بار تلاش کرد تا موشک های از نوع «اس ای 22» را به دست حزب الله برساند.  این روزنامه همچنین  گزارش داد که اسرائیل حدود یک سال گذشته پایگاه های حزب الله در داخل اراضی لبنان را در پی نصب سیستم های موشکی «اس ای 22»، بمباران کردند.

جالب است که این اظهارات در حالی مطرح می شود که یک منبع آگاه در وزارت دفاع درباره این موضوع اظهار بی اطلاعی کرده و آن را (ادعای معلق شدن قرار داد سامانه موشکی "اس 300" توسط رسانه های خارجی) در دست بررسی دانسته است.

البته یک رسانه روسی هم چنین ادعایی را مطرح کرده است؛ یک منبع اگاه در وزارت دفاع در گفت و گو با خبرنگار دفاعی امنیتی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان درباره ادعای برخی رسانه ها مبنی بر معلق شدن قرار داد S300 بین تهران مسکو عنوان داشت: این موضوع توسط یک سایت روسی مطرح شده و ما نه تایید کردیم و نه تکذیب می کنیم.  وی با اشاره به اینکه این سایت چندان معتبر نیست خاطرنشان کرد: ادعای سایت روسی مورد بررسی قرار می گیرد.

**تلاش روزنامه های اسرائیلی و عربی برای ضربه زدن به رابطه "تهران-مسکو"

روزنامه های اسرائیلی و عربی تلاش می کنند تا قرار داد سامانه موشکی اس 300 را شبهه دار جلوه دهند و در این مسیر می خواهند روابط  "مسکو-تهران" را زیر سوال ببرند که البته تاکنون هیچ مقام ارشد "کرملین" این موضوع را تایید نکرده است.

سردار سرتیپ "حسین دهقان" وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در این زمینه اظهار داشت: مناسبات دفاعی امنیتی ایران و روسیه را بسیار خوب است  و روابط  "تهران – مسکو"  راهبردی و دراز مدت خواهد بود.

 

سوال اینجاست که اگر قرار داد سامانه موشکی "اس 300" معلق شده پس چرا در دو ماه اخیر دو کشور در سطح وزیر و رئیس جمهور دیدارهایی با یکدیگر داشته اند و به نظر می رسد این ادعای رسانه های اسرائیلی و عربی صحت ندارد.

روسیه به موجب قراردادی که در سال 2007 با ایران امضا کرد باید دست‌کم پنج سامانه دفاع هوایی "اس-300 " را به ایران تحویل می‌داد. "مسکو" در سال 2010 با این بهانه که فروش این سامانه به ایران خلاف قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل علیه ایران است از تحویل آن به تهران امتناع کرده بود ؛ اما با فرمان فروردین ماه 94 پوتین لغو ممنوعیت فروش اس 300 انجام شد.

سردار سرتیپ "احمد وحیدی"  وزیر سابق دفاع درباره ساز و کار تحویل سامانه موشکی "اس 300" اظهار داشت: سامانه  "اس 300 " در مسیر اقدامات اجرایی بوده و وزارت دفاع و طرف روسی در حال پیگیری و طی شدن مراحل نهایی است.

 

مقامات کشورمان هم تاکنون درباره سامانه موشکی "اس 300" و تعلیق قرارداد آن هیچ اظهار نظری نکرده اند و این موضوع نشان می دهد که ادعاهای رسانه های عربی و اسرائیلی در حد حدس و گمانه زنی است. آن ها تلاش می کنند تا از سکوت "تهران-مسکو" سو استفاده کنند که البته تاکنون اکثر ادعاهایشان در موضوعات مختلف خلاف واقعیت بوده است.