روحانی از صالحی و همه منتقدان آمریکا خلع ید می‌کند

مهدی محمدی کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به سخنان رئیس‌جمهور مبنی بر رد سخنان صالحی درباره عدم تعهد غرب در مسئله برجام اظهار داشت: من معتقدم اگر آقای ظریف و آقای عراقچی داور اجرای برجام از سوی آمریکا و غرب باشند، برجام هرگز در طول تاریخ نقض نخواهد شد و این افراد نگاه سیاسی و در موارد مهمی کاملاً تبلیغاتی به مسئله برجام دارند و بنابراین هر نوع خطایی از سوی غرب و آمریکا در اجرای برجام، عملاً از سوی دولت لاپوشانی خواهد شد.

محمدی با بیان اینکه دولت مایل نیست پروژه برجام که یک پروژه سیاسی و تبلیغاتی برای دولت است، آسیب ببیند ادامه داد: یکی از مهمترین تأثیراتی که پیش روی کشور وجود دارد این است که طرف ناظر بر اجرای برجام در ایران، عملاً هیچ سخت‌گیری به طرف آمریکایی برای اجرای برجام نمی‌کند و حاضر است هر اقدامی از سوی طرف آمریکایی را عملاً به عنوان پایبندی آمریکا به برجام بپذیرد، هر چند که در تضاد صریح با اجرای برجام باشد.

این کارشناس مسائل سیاسی تصریح کرد: آقای روحانی نه فقط از آقای صالحی بلکه از هر کس دیگری که منتقد نحوه پایبندی آمریکا به اجرای برجام باشد، خلع ید خواهد کرد و باید منتظر باشیم ادبیاتی که رئیس‌جمهور پیش از این در مورد منتقدان داشت، علیه برخی از اعضای کابینه خود به کار ببرد.

*برجام هم اگر حتی آفتاب هم باشد، آفتاب لب بام است

وی با اشاره به بخش دیگری از سخنان روحانی مبنی بر اینکه برجام مانند آفتاب تابان است، خاطرنشان کرد: برجام هم اگر حتی آفتاب هم باشد، آفتاب لب بام است، از نظر آمریکایی‌ها، به عنوان طرف اصلی در اجرای برجام اساساً قرار نیست برجام به رفاه اقتصادی در ایران منجر شود.

محمدی ادامه داد: اصلی‌ترین علت این امر این است که آمریکایی‌ها معتقدند هرگز نباید میزانی از رفاه اقتصادی ایجاد شود که ایران از توافق با غرب و برجام‌های دیگر احساس بی‌نیازی کند.

*استراتژی آمریکا در حوزه مسائل اقتصادی، شیرین‌سازی است نه تولید رفاه

این کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه استراتژی آمریکا در حوزه مسائل اقتصادی، شیرین‌سازی است نه تولید رفاه، یادآور شد: آقای روحانی نیز به این شیرینی‌سازی راضی‌تر است تا تلاش واقعی برای رفاه اقتصادی، چرا که تلاش برای تولید رفاه نیازمند تحرک در بدنه دولت و به کار گرفتن نیروهای متخصص و جوانگرایی است که طبعاً اراده‌ای در دولت برای این کار وجود ندارد.

وی افزود: تصور من این است نباید ملت ایران در انتظار تولید رفاه اقتصادی از سوی برجام باشند، چرا که نه دولت روحانی و نه آمریکایی‌ها به دنبال رفاه اقتصادی نیستند و تئوری دولت روحانی این است که اگر رفاه اقتصادی از حدی بیشتر در داخل کشور تولید شود، بهانه‌های لازم برای مذاکرات بیشتر با آمریکا را از دست خواهد داد و همانطور که آقای روحانی دیروز گفت، دیگر نمی‌توانند برجام‌های دیگر را درباره بقیه مسائل حل کنند.

محمدی در پایان خاطرنشان کرد: از نظر دولت روحانی و از نظر آمریکا، اقتصاد ایران گروگان تعامل بیشتر با غرب است و این وضعیت تا آینده میان‌مدت حفظ خواهد شد.