پیش بینی باهنر در مورد رئیس مجلس آینده

محمدرضا باهنر، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی عصر امروز دوشنبه 17 اسفند در جمع خبرنگاران و در ساختمان جامعه اسلامی مهندسین، گفت: مجلس دهم مجلسی است که ظرفیت‌های خوبی برای حرکتهای اعتدالی خواهد داشت، به تعبیر مقام معظم رهبری نیز این مجلس نه دولتی و نه ضد دولتی است.

 

 

وی افزود: باید مجلس آینده کارآمد باشد و دردشناسی را مدنظر قرار دهد، مجلسی که تا کنون تشکیل شده است از میان 221 نماینده انتخابات شده تقریبا هر سه ضلع اصولگرایی، اصلاح طلب و اعتدال به یک اندازه حضور دارند، اما از مرحله دوم که 69 نماینده باید انتخاب شوند 9 نفر از آنها اصلاح‌طلب هستند و رقابت بر سر 10 کرسی بین اصولگرایان خواهد بود و 50 کرسی دیگر رقابت بین اصولگرایان و اصلاح‌طلبان و مستقل‌ها شکل می‌گیرد.

 

 

باهنر بیان داشت: ما افراد تند با مواضع رادیکالی اصلاح‌طلبان در مجلس آینده داریم اما تعدادشان بسیار کم خواهد بود و این مجلس می‌تواند مجلسی معتدل باشد که مشکلات مردم را از دولت مطالبه کند.

 

 

وی در خصوص خواسته‌های مردمی، عنوان داشت: امروز خواسته اصلی مردم خروج از رکود است، مردم خواهان حل و فصل موضوع بیکاری هستند، پس از انقلاب وضعیت ما از نظر وفور کالا استثنایی است اما متاسفانه رکود مبادلات وجود دارد.

 

 

باهنر تأکید کرد: دولت تنها به موضوع تک رقمی تورم متمرکز شد اما باید جریان عبور از رکود را نیز مورد توجه قرار می‌داد، امروز امیدواریم در فضای پسابرجام شرایط رونق در بازار شکل بگیرد.

 

 

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی درباره نتایج انتخابات در تهران، عنوان داشت: باید به نتایج انتخابات در تهران ریشه‌ای نگاه کرد، اگر فضا دو قطبی نمی‌شد شاید نتیجه دیگری رقم می‌خورد، زیرا در فضای دو قطبی بلیغاتی تند شد و بحث‌های اقتصادی و اتهاماتی از سوی دو طرف مطرح شد و از این رو در این فضای دوقطبی نتیجه اینطور رقم خورد.

 

 

باهنر عنوان داشت: انتخابات هفتم اسفند نکات مثبتی داشت که یکی از آنها این بود که جناح‌ها فهمیدند که می‌توانند مطالبات خود را از طریق نظام پیش ببرند، ضمن اینکه پس از انتخابات همه نتایج را قبول کردند و کسی دست به فتنه‌گری و حضور در خیابان نزد.

 

 

وی با اشاره به تأخبر دولت در ارائه بودجه سال 95 ابراز داشت: در حالی سخنگوی دولت مطرح کرد که ما حتی یک روز هم در این زمینه تاخیر نداشتیم که آن را با تاخیری حدود 2 ماهه به مجلس تقدیم کردند؛ ما تلاش می‌کنیم کمیسیون تلفیق کار خود را تا پایان سال تمام کند اما بحث عمده کار برای صحن علنی مجلس می‌ماند و ما از طریق طرح می‌توانیم چند دوازدهم را تصویب کنیم؛ ما در دوره‌های قبلی نیز چند سال پشت سر هم چند دوازدهم را تصویب کردیم و اگر دولت لایحه داد همان را و در غیر این صورت طرح ماده واحده را تصویب و به دولت ابلاغ خواهیم کرد.

 

 

باهنر در پاسخ به سوالی مبنی بر اظهارات رییس‌جمهور و رد سخنان صالحی مبنی بر عدم تعهد طرف غربی در اجرای برجام گفت: دولت سخنگو دارد و موارد مختلف را پاسخ می‌دهد؛اگر قرار باشد یکی از اعضای موثر برجام اظهارنظری کند که در اختیارش نیست، رئیس‌جمهور پاسخ دهد.

 

وی تاکید کرد: اجرای مسأله برجام از سوی طرف مقابل با تاخیر جدی انجام می‌شود البته برخی از ادعاهای رئیس‌جمهور مبنی بر انجام برخی کارها درست است اما 1+5 می‌تواند سریع‌تر کارها را پیش‌ ببرد؛ ما معتقدیم که دولت باید مسأله را از سوی دستگاه دیپلماسی پیگیری و شورای عالی در حسن اجرای برجام نظارت کند از این رو اگر خدشه‌ای جدی در اجرای برجام وجود دارد باید هدف‌گذاری و اقدامات لازم صورت گیرد.

 

باهنر درباره ریاست مجلس آینده نیز، گفت: قاعدتا نام آقایان عارف و لاریجانی مطرح است اما این مساله به انتخابات دور دوم نیز مرتبط خواهد شد ولی شاید اکثریت نمایندگان ترجیح بدهند که لاریجانی رییس مجلس باشد اما هنوز زود است و کار باید جلوتر رود.

 

 

نایب رییس مجلس گفت: ریاست فراکسیون اصولگرایان در مجلس احتمالا با خود لاریجانی خواهد بود، اما اگر هم اینگونه نشود قطعا افرادی هستند که این کار را در عدم حضور حداد عادل پیش ببرند، ضمن اینکه باید دید که آیا مجلس دارای دو فراکسیون خواهد شد و یا اعتدال نیز فراکسیون خواهد داشت؛ به هیچ وجه قصد کاندیداتوری ریاست جمهوری را ندارم و به دیگران نیز توصیه می‌کنم که قصد اینکار را نکنند.

 

 

باهنر گفت: گمانه زنی‌های مختلف در خصوص عدم حضورم در مجلس را تکذیب می‌کنم، حتی برخی از افراد تایید صلاحیت شده نیز به شهادت بنده تایید شدند، ضمن اینکه در خصوص آینده سیاسی کشور نیز باید بگویم که کشور مبتنی بر نظام مردم‌سالاری دینی بدون چند حزب قدرتمند یک حلقه گم‌شده دارد و من به اصلاح‌طلبان نیز توصیه می‌کنم که خود را در یک حزب جمع کنند لذا ما نیز تلاش داریم خود را در یک حزب جمع کنیم تا یک کشور از چند حزب جناح دار و پاسخگو برخوردار باشد و این گونه نقاط ضعف کشور از جمله کادرسازی برطرف شود.