اوباما: عربستان باید منطقه را با ایران شریک شود

«باراک اوباما» رییس جمهور آمریکا، در گفتگو با مجله آتلانتیک  گفت: عربستان یکی از مهم ترین متحدان آمریکاست اما نیازمند است تا بیاموزد که منطقه را با ایران شریک شود. رقابت بین ایران و عربستان باعث جنگ و هرج و مرج در سوریه، یمن و عراق شده است.

اوباما در این مصاحبه گفته است: «رقابت بین عربستان و ایران ما را ملزم می‌کند که به دوستان خود گوشزد کنیم، باید راهی موثر برای تقسیم منطقه بین خود پیدا کنند و نوعی صلح سرد برقرار کنند.»

رییس جمهوری آمریکا تصریح کرده است: متحدان ما درخلیج فارس، دوستان قدیمی ما، توانایی خاموش کردن آتش (تنش در منطقه) را ندارند یا نمی‌توانند به پیروزی دست یابند، و  معنی آن این است که می‌بایست ما مداخله کنیم و با استفاده از نیروی نظامی خود مساله را برای آنها حل کنیم.

باراک اوباما تاکید کرده است: «چنین رویکردی به نفع آمریکا و به نفع خاورمیانه نیست.»

  رونالد ریگان و ایران

در بخش دیگری از این مصاحبه باراک اوباما به ارزیابی کارنامه سیاست خارجی رونالد ریگان، رییس جمهوری آمریکا در سال ۱۹۸۱-۱۹۸۹ پرداخته و از رویکرد او در قبال اتحاد جماهیر شوروی تقدیر کرده است.

با این حال، رئیس جمهور آمریکا گفته است، یک روایت در بین جمهوریخواهان تبلیغ می‌شود، این است که دلیل انتخاب رونالد ریگان به عنوان رییس جمهوری آمریکا در سال ۱۹۸۰ این بود که  فردی سرسخت به نظر می‌رسید و ایرانی ها به این نتیجه رسیدند که بهتر است گروگان‌ها را آزاد کنند.

باراک اوباما تاکید کرده است: آنچه که در واقعیت رخ داد این بود که  مذاکرات طولانی با ایرانی‌ها انجام شد و آنها به خاطر اینکه با جیمی کار‌تر خوب نبودند به رغم پایان یافتن مذاکرات و توافق برای آزادی گروگان‌ها، ایرانی‌ها دست نگهداشتند و پس از انتخاب رونالد ریگان گروگان‌ها را آزاد کردند.

وی تصریح کرده است: اظهارات و رویکرد رونالد ریگان تاثیری بر آزادی گروگان‌ها نداشت.