جک لو، وزیر خزانه‌داری آمریکا روز چهارشنبه در نشستی در کمیته اعتبارات مجلس نمایندگان، گفت که واشنگتن حتی بعد از پایبندی ایران به برجام، تحریم‌های غیرهسته‌ای علیه این کشور را حفظ کرده است. 

او تحریم‌های تروریسم، تحریم‌های اقدامات مخرب در منطقه و تحریم‌های حقوق بشری را جزء تحریم‌هایی دانست که علی‌رغم توافق هسته‌ای علیه ایران حفظ شده است. 

«لو»، اجرای بخش زیادی از این تحریم‌ها را وظیفه وزارتخانه تحت امرش خواند و گفت که خزانه‌داری در هر یم از حوزه‌های یاد شده به بررسی موارد متعددی می‌پردازد تا طرف‌ها متخلف را شناسایی و آنها را در فهرست تحریم‌ها قرار دهد.

 وزیر خزانه‌داری آمریکا خاطرنشان کرد که طرف‌های مرتبط با حزب‌الله را در فهرست تحریم‌ها قرار داده است. 

لو، با بیان اینکه توافق هسته‌ای «تحولی بسیار مهم» بوده افزود که این توافق، برنامه هسته‌ای ایران را به عقب راند و امنیت آمریکا و جهان را ارتقاء داد. 

جک لو، در ادامه ایران را به انجام آنچه به گفته وی «اقدامات مخرب» و حمایت از تروریسم است متهم کرد و گفت: «ما همچنان بررسی‌ها برای یافتن جاهایی که در آنها قدرت اقدام داریم را ادامه خواهیم داد.»

وزیر خزانه‌داری آمریکا در پاسخ به سوالی درباره میزان توانمندی نهاد تحت امرش برای نظارت بر اجرای تحریم‌های ایران گفت: «ما گروه زبده‌ای از تحلیلگران و پژوهشگران اطلاعاتی در اختیار داریم که به طرز باورنکردنی کارهای خوبی انجام می‌دهند.»

«جک لو» همچنین به سوال یک نماینده درباره میزان منابع مالی که پس از پایبندی ایران به برجام در اختیار این کشور قرار می‌گیرد گفت: «در واقع، در این مقطع زمانی، بخش اندکی از آن پول به ایران سرازیر می‌شود. این چیزی است که ما هم از ایرانی‌ها و هم از سایرین می‌شنویم که بانک‌های سرتاسر دنیا در پاسخ به درخواست‌های مربوط به پول‌های آزادشده کند عمل می‌کنند. سرعت این اقدام، زیاد نبوده است.»

وزیر خزانه‌داری آمریکا علاوه بر این با تکرار اظهارات قبلاً مطرح شده گفت که میزان پول‌های آزادشده ایران هم از کل پول اعلام شده، یعنی رقم 100 میلیارد دلار کمتر بوده است. لو یادآوری کرد 50 میلیارد دلار از این رقم در کشورهای دیگر به خاطر بدهی نگه داشته شده و بازگرداندن آن امکان‌پذیر نیست. 

لو اضافه کرد: «برآورد خود ایران، بیشتر از اینکه 50 میلیارد دلار باشد، 30 میلیارد دلار است که بخش بسیار کمی از آن در این مقطع زمانی برگردانده می‌شود.»

وزیر خزانه‌داری آمریکا تصریح کرد که ایران بخش زیادی از این پول را برای مصارف داخلی خود اعم از  بازسازی زیرساخت‌هایش نیاز خواهد داشت. لو اضافه کرد که شواهد واشنگتن حاکی از آن است که ایران هنوز تحت فشار مالی زیادی قرار دارد.