طرح جمهوریخواهان برای تحریم برنامه موشکی ایران

 گروهی از جمهوری خواهان در مجلس سنای آمریکا، طرح اعمال تحریم‌های شدیدتر علیه ایران در ارتباط با برنامه موشکی بالستیک این کشور را پیشنهاد کرده اند.

بر اساس گزارش آسوشیتدپرس، این طرح را سناتور کلی آیوت از ایالت نیوهمپشایر روز پنجشنبه ارائه کرده است. این طرح حدود یک هفته پس از آن پیشنهاد شد که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران طی رزمایش موشکی اقتدار ولایت چندین موشک دوربرد بالستیک به سمت اهداف از پیش تعیین شده شلیک کرد.

براساس اعلام سردار امیرعلی حاجی زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در جریان این رزمایش طیف متنوعی از موشک های بالستیک با بردهای 2000 کیلومتر، 800 کیلومتر، 500 کیلومتر و 300 کیلومتر  شلیک شدند.

این سناتورها با بیان این ادعا که موشک‌های بالستیک ایران قابلیت حمل سلاح‌های هسته‌ای را دارند، آزمایش این موشک‌ها را نقض قطعنامه شماره 2231 دانسته‌اند.

درقطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل متحد از ایران «خواسته شده» تا از آزمایش‌ موشک‌هایی که «برای حمل کلاهک هسته‌ای طراحی شده اند»، خودداری کند.

نمایندگی دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل، پس از این نشست در بیانیه ای با اعلام اینکه  قطعنامه 2231 شورای امنیت، فعالیت‌های نظامی مشروع و متعارف را منع نکرده تصریح کرد «ایران هرگز به دنبال دستیابی به سلاح هسته‌ای نبوده و نخواهد بود، چرا که تعهدات خود طبق معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای (ان‌پی‌تی) و برجام را کاملا محترم می‌شمارد. بنابراین موشک‌های ایران نه برای پرتاب سلاح‌های غیرمتعارف طراحی شده‌اند و نه می‌توانند برای چنین منظوری طراحی شده باشند. ما تفسیر خودسرانه مفاد قطعنامه 2231 شورای امنیت و ضمائم آن را مردود می‌دانیم و همه طرف‌ها را دعوت می‌کنیم تا با حسن نیت رفتار کنند و از اقدامات تحریک‌آمیز بپرهیزند.»

طرح جدید نمایندگان کنگره از دولت آمریکا  می‌خواهد علیه تمام بخش‌های اقتصاد ایران که بطور مستقیم یا غیر مستقیم حامی برنامه موشک‌های بالستیک این کشور هستند و همچنین اشخاص یا شرکت‌های مالی که به اشکال مختلف در این برنامه نقش دارند تحریم های سختگیرانه ای وضع نماید.

رهبر جمهوری خواهان سنا میچ مک کانل ضمن حمایت از این طرح، اعلام کرده است به زودی در صحن سنا بررسی خواهد شد. همچنین سناتور مارکو روبیو، سناتور لیندزی گراهام و سناتور مارک کرک از حامیان این طرح هستند.

دولت باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا یک روز بعد از اعلام اجرای توافق هسته‌ای ایران (برجام) در دی ماه 1394، تحریم‌های تازه ای در ارتباط با آزمایش موشکی ایران وضع کرد. در آن زمان جمهوری خواهان این تحریم ها را ضعیف و فاقد کارایی لازم خوانده بودند.