"خلیج فارس" منطقه ای مهم و استراتژیک بوده که یکی از شاهراه های مهم  انرژی جهان اعم از نفت و گاز محسوب می شود.

ایالات متحده آمریکا در تلاش است تا با استقرار ناوهای هواپیمابر و ناوهای جنگی غول پیکر نقش مهمی را در ایجاد ثبات ایفا کند که البته تاکنون موفق نشده است. امنیت "خلیج فارس" به عهده نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بوده که در این عرصه شناورهای تندرو نقش مهمی را ایفا می کنند و این موضوع اهمیت بسیاری دارد.

اخیرا ده ها فروند شناور تندرو کلاس "عاشورا"، "ذوالفقار" و "گشتی امداد و نجات" که توسط سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع طراحی و ساخته شده، در "بندرعباس" به نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تحویل داده شد که این شناورها می توانند نقش مهمی در توسعه امنیت  "خلیج فارس" داشته باشند.

** شناور موشک‌انداز "ذوالفقار"

 

شناور موشک‌انداز "ذوالفقار" با طول بیش از 13 متر، عرض بیش از 4 متر، آب‌خور   85 صدم متر، وزن 25 تن سرعت 45 گره دریایی، ظرفیت مخازن 2 ضرب در هزار، جنس بدنه آلومینیوم دریایی، موتور ایزوتای دارای  توانمندی‌های ویژه‌ای دارد.

 

تامین امنیت خلیج فارس با شناورهای

تامین امنیت خلیج فارس با شناورهای

تامین امنیت خلیج فارس با شناورهای

 

این  یک قایق تندروی گشت دریایی است که طراحی آن برای حمله سریع به دشمن صورت گرفته است. شناور موشک انداز ذوالفقار که به دست توانمند متخصصان ایرانی در وزارت دفاع و پشیبانی نیروهای مسلح ساخته شده ، به موشک‌هاى "کوثر" در نسل قدیم و "نصر1 " در نسل جدید مجهز است.

این شناور ظرفیت 2 تا 4 نفر را دارد. کارایی مناسب، سرعت بالا،‌ مانور سریع و هزینه کم در مقابل کارایی بالا از ویژگی‌های شناور "ذوالفقار" است. بدنه این شناور براساس استانداردهای جهانی طراحی و ساخته شده و از پیشرفته‌ترین تجهیزات بومی مخابراتی، ‌ناوبری و الکترونیک برخوردار است.

ساخت تمامی اجزای شناورهای ذوالفقار همچون سیستم‌های رانش، شفت و پروانه و دیگر اجزاء در داخل کشور انجام می‌شود. شناور  "ذوالفقار" مدل جدیدی از شناورهای کلاس خود محسوب می‌شود که با دارا بودن موشک‌های دریایی و سرعت مناسب، قابلیت عملیات در شرایط مختلف دریایی را دارد.

**شناور عاشورا

 

قایق تندروی "عاشورا " در دوران دفاع مقدس تولید و به خدمت در ندسا در آمد.  عاشورا در حمله به نفت کش ها هم نقش پررنگی داشت و عملیات های زیادی توسط این قایق ضد نفت کش ها انجام شد.

 

تامین امنیت خلیج فارس با شناورهای

 

راکت اندازهای 12 تایی 107 میلیمتری که در سپاه آن را به اختصار 107 می نامند ، تیربارهای 12.7 میلیمتری اکثرا "دوشکا" و همینطور مین های دریایی در موارد معدود در بعضی هم توپ 106 میلیمتری بدون عقب نشینی نصب شده بود همینطور همیشه یک آر پی جی 7  از جمله ادوات این شناور تندرو است.

سردار سرتیپ "حسین دهقان" وزیر دفاع و پشتیبانی نیروای مسلح  با اشاره به آمادگی و هوشیاری نیروی دریایی راهبردی سپاه و ارتش در صیانت و حراست از مرزهای آبی کشور، افزایش اقتدار دریایی را صرفاً به منظور استقرار و گسترش صلح، ثبات و امنیت پایدار در منطقه دانست و ادامه داد: دکترین نظامی ایران بر پایه بازدارندگی موثر شکل گرفته و بر اساس آن قدرت نظامی جمهوری اسلامی ایران هیچ کشوری را تهدید نمی کند و ضامن صلح ، ثبات و امنیت است  و فقط متجاوزین باید از آن هراسان باشند.

سردار دهقان با بیان اینکه امروز تهدیدات دریا محور از تهدیدات راهبردی به شمار می رود ؛ بر تقویت همه جانبه و روز آمد سازی تجهیزات و امکانات نیروهای دریایی سپاه و ارتش که وظیفه حفاظت و حراست یکی از حساس ترین و مهم ترین آب راه های بین المللی ، یعنی خلیج فارس را برعهده دارند تأکید  و آن را از اولویت های اصلی وزارت دفاع ذکر کرد.

وی در رابطه با روند طراحی و ساخت انواع شناورها و تسلیحات مورد نیاز نیروهای مسلح افزود: سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع با پیشتازی ، پویایی ، خلاقیت و نوآوری در این عرصه نقش منحصر به فردی در افزایش توان رزم دریایی  نیروهای مسلح ایفا می کند.

نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در منطقه خلیج فارس یک امنیت مطلق ایجاد کرده و  این امنیت با تجهیزات بومی به وجود آ»ده که شناورهای "ذوالفقار" و "عاشورا" از جمله این اوات هستند و ایالات متحده از این موضوع بسیار نگران است. 

نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از سال 86 با انجام رزمایش پیامبر اعظم (ص) و ادامه این سلسله رزمایش‌ها بخشی از قدرت دریایی خود را به نمایش گذاشته  و این توانمندی ادامه پیدا کرد تا در اواخر سال 94 ، 400 فروند موشک از شناورهای تندرو سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به محل ناوهای هواپیمابر ساخته شده "USS  جان نیمیتز" بود که پس از وارد آوردن خسارت‌های جدی به این ناو، توسط نیروهای ویژه سپاه به تصرف درآمد.

روزنامه   The Cristian Science Monitor در مقاله‌ای به قلم اسکات پترسون در مقاله‌ای با عنوان چگونه ایران می‌تواند در مقابل رویارویی نظامی با آمریکا موفق باشد نوشت: بودجه دفاعی آمریکا تقریباً 90 برابر بزرگ‌تر از ایران است  اما ایران یک استراتژی خوب و دقیق  از جنگ نامتقارن دارد. ایران، وارث نوآوری نیروی دریایی است که دارای یک استراتژی نیروی دریایی نامتقارن قابل بازگشت است و این یک مزیت عمده محسوب می‌شود.  آمریکا سعی کرده از سال 2002 شبیه‌ساز چنین درگیری‌هایی را به کمک کشتی‌هایش انجام بدهد.

 

تامین امنیت خلیج فارس با شناورهای

 

ژنرال "کولین بوینتون Colin Boynton " در این خصوص می‌گوید: اگر آمریکا قصد داشته باشد ناوهای خود را در صورت وقوع جنگ در تنگه هرمز مستقر کند، بهترین شانس را به ایران داده است که این امر می‌تواند منجر به نابودی اولین ناوگان دریایی آمریکا شود و این همان سناریویی است که به کابوس فرماندهان آمریکایی تبدیل شده است.

واشنگتن پست گزارش داد:  ناوهای مدرن آمریکا مجهز به سامانه‌های دفاعی مختلفی مانند سپر موشکی هستند. اما ایران با توانایی حمله از جهات مختلف این تکنولوژی را خنثی کرده است. یک مقام اطلاعاتی خاورمیانه که مطالعاتی در باب راهبردهای "جنگ خلیج فارس" انجام داده هشدار داده است که نیروی دریایی آمریکا ممکن است با تهدیدی 360 درجه‌ای مواجه شود و به‌طور همزمان از زمین، هوا، دریا و حتی زیر آب مورد حمله قرار  گیرد.

بنا به گزارش "ایگل اسپیک"  تاکتیک‌های زنبوری نیروهای نظامی ایران این‌گونه است که 100 قایق تندرو به طور‌ هم‌زمان به یک هدف مانند ناوهای بزرگ یورش می‌برند. بنا به گفته کارشناسان نظامی غرب، بیش از 20 قایق تندرو از هر جهت به ناو دشمن حمله می‌کند که این کار سامانه دفاعی ناو را از کار می‌اندازد.

 

تاکتیک‌های حملات زنبوری نیروی دریایی ایران به نیروهای نظامی دشمن شوک وارد کرده و مانع تجدید قوای آن‌ها می‌شوند. تاکتیک حملات پراکنده شامل صدها قایق کوچک و سبک می‌شود که از پایگاه‌های متفاوتی حمله می‌کنند، سپس از جهت‌های مختلف به یک یا چندین هدف حمله‌ور می‌شوند. اما تاکتیک حملات زنبوری از یک سری قایق‌های تندروی موشک‌انداز و اژدرانداز استفاده می‌کنند که از مکان‌های مخفی و به‌طور پراکنده ناگهانی حمله خواهند کرد.

نیروی دریایی ارتش ایالات متحده آمریکا زمان عبور از تنگه هرمز به خوبی با ندسا همکاری می کند و می داند در صورت همکاری نکردن چه اتفاق تاسف باری رخ خواهد داد و لذا ایالات متحده آمریکا در این زمینه بسیار محتاطانه عمل می کند.