سناتور آمریکایی: نمی‌توانیم اجازه دهیم ایران اسرائیل را تهدید کند

سناتور رابرت منندز، از اعضای کمیته روابط خارجی مجلس سنا و رئیس قبلی این کمیته روز سه‌شنبه در نشست سالانه لابی صهیونیستی آیپک مدعی شد ایران با آزمایش‌های موشکی پس از امضای توافق هسته‌ای عزم آمریکا و جامعه بین‌المللی را محک می‌زند. 

او با اشاره به حک عبارت «اسرائیل باید از صحنه روزگار محو شود» روی برخی از موشک‌های آزمایش‌شده ایران، مدعی شد که امضای توافق هسته‌ای موجب شده «اقدامات ثبات‌زدای ایران» در منطقه افزایش یابد. 

منندز با بیان اینکه برجام موجب دسترسی ایران به سرمایه‌ها و منابع مالی جدید شده که این کشور می‌تواند از آن برای افزایش توانمندی‌های متعارف نظامی خود استفاده کند. او سپس ایران را به تلاش برای یافتن مفری از دریچه برجام برای دست‌یابی به سلاح‌های هسته‌ای متهم کرد و گفت: «بگذارید، تا آنجا که می‌توانم موکدانه بگویم که ما اجازه نخواهیم داد این اتفاق بیفتد و نمی‌توانیم اجازه دهیم که این اتفاق بیفتد. نمی‌توانیم اجازه دهیم ایران اسرائیل را تهدید کند و من با شما در برابر هر کشور، هر قدرت و هر احتمالی که حق موجودیت اسرائیل را تهدید کند، می‌ایستم.»

این سناتور حزب دموکرات که یکی از دریافت‌کنندگان عمده کمک‌های مالی رژیم صهیونیستی در نبردهای انتخاباتی برای راه‌یابی به کنگره بوده همچنین تصریح کرد که برای او فرق نمی‌کند که حمایت از اسرائیل برای او چه هزینه‌هایی در پی خواهد داشت و او برای دست‌یابی به این هدف حتی حاضر به مخالفت با اعضای حزب خودش است. 

رابرت منندز، هم‌حزبی باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا است، اما در دوران مذاکرات هسته‌ای یکی از مخالفان اصلی رویکرد اوباما بود. اوباما، در یکی از اظهاراتش حدود یک سال و نیم پیش گفته بود از اینکه برخی از نمایندگان کنگره مجبور به پاسخگویی در برابر پول‌هایی که از اسرائیل می‌گیرند، آگاه است. منندز در آن زمان گفت که این حرف‌های اوباما را توهین به خودش تلقی می‌کند.