مسئولیت فنی برجام را می‌پذیرم/اگر تیزبینی رهبری نبود باخته بودیم

علی‌اکبر صالحی معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در دیدار نوروزی با مسئولان و کارکنان سازمان انرژی اتمی ایران در سالن خوارزمی این مجموعه با ابراز قدردانی از مجموعه سازمان انرژی اتمی، بخشی از عزت و اقتدار کنونی کشور را مرهون تلاش مسئولان و پرسنل و جانفشانی شهدای هسته‌ای سازمان انرژی اتمی دانست.

وی افزود: سال 94 سال پرفراز و نشیب، سال بیم و امید و سالی ویژه در تاریخ جمهوری اسلامی بود. در این سال ملت با همدلی و همزبانی و برخورداری از عزت و اقتداری که هدایت‌های امام عزیز راحلمان برای ما به ارمغان آورده، آموخت سر تعظیم در مقابل هیچ قدرتی جز خداوند متعال فرود نیاورد و خلف صالح او این مسیر را برای این ملت و فرزندانش هموار کرد تا بتوانند سال 94 را به سالی سرنوشت‌ساز و تاریخ‌ساز تبدیل کنند.

رئیس سازمان انرژی اتمی با اشاره به بحران‌های پیچیده منطقه‌ای نظیر ظهور داعش، معیشت و امنیت را دو رکن اساسی در اسلام برشمرد که بحمدالله ملت ایران به خوبی توانسته رکن امنیت را برقرار کند و با وجود شرایط بسیار سختی که از نظر معیشتی تحمل کرده است، با سعه صدر به سمت ارتقای سطح معیشت گام برمی‌دارد.

صالحی ادامه داد: سال 94 با معجزه به پایان رسید و کسانی که این وضعیت سخت را برای ما ایجاد کردند تا تسلیم شویم، الان خودشان دچار وضعیت بغرنج و پیچیده شده‌اند. در حالیکه ما آموختیم و سختی‌ها را به جان خریدیم. امیدوارم سال 95 آغاز یک حرکت جدی  فراگیر در امر ارتقای معیشت آحاد این ملت باشد.

وی با تاکید بر نرخ بالای مصرف انرژی و آب در کشورمان نسبت به کشورهای پیشرفته گفت: این نشان می‌دهد که تک‌تک ما مقداری درست عمل نمی‌کنیم. لذا این شرایط ما را وادار می‌کند راه درست را در همه زمینه‌هایی که به معیشت انسان مربوط می‌شود، اتخاذ کنیم. صرفه‌جویی در همه ابعاد باید تبدیل به باور شود.

معاون ریئس جمهور سپس با اشاره به دستاوردهای برجام خاطرنشان کرد: غنی‌سازی ما سرجایش است. قبلاً 9000 ماشین سانتریفیوژ غنی‌سازی می‌کرد، الان 6000 ماشین داریم که 1000 دستگاه خالی می‌چرخد و 5000 ماشین نیز غنی‌سازی می‌کند. این محدودیت اشکالی ایجاد نمی‌کند، زیرا غنی‌سازی 9000 ماشین یا 5000 ماشین با سانتریفیوژ یک سویی نسل اول، نسبت به مقدار سوخت مورد نیاز یک ساله نیروگاهی نظیر بوشهر آنچنان تفاوتی ندارد.

صالحی با بیان اینکه ما باید به‌ درستی به هدف 190000 سو برسیم، تصریح کرد: بودجه ما از جیب مردم هزینه می‌شود. نمی‌توانیم سوختی تولید کنیم که چند برابر قیمت بین‌المللی در بیاید. باید کاری کنیم ضمن خوداتکایی قیمت سوخت تولیدی‌مان اختلاف چندانی با قیمت جهانی نداشته باشد.

وی اضافه کرد: در تحقیق و توسعه محدودیت‌هایی پذیرفتیم، اما آنگونه نیست که مانع رسیدن به اهدافمان باشد.

رئیس سازمان انرژی اتمی با ابراز تاسف از برخورد برخی افراد با موضوع اراک، گفت: گفتند در قلب مردم ایران سیمان ریختید. آن که حقیقت را می‌داند ولی آگاهانه، آن را وارونه جلوه می‌دهد، به خدا واگذار می‌کنم، اما آنکه نمی‌داند و شنیده‌هایش را می‌گوید، موضوع دیگری است. اکنون فرصتی پیش آمده است تا در طراحی این راکتور، مطابق آنچه می‌تواند به حال کشور مفید باشد، تجدیدنظر کنیم و بخش‌هایی که می‌شود را اصلاح کنیم. همکاران ما جدولی را طراحی کردند که طراحی سابق و طراحی لاحق و تفاوت شاخص‌ها در آن آمده است.

* علت تاخیر در ساخت دو نیروگاه جدید در بوشهر

صالحی در خصوص تاخیر در ساخت دو نیروگاه جدید در بوشهر اظهار داشت: طبق قرارداد ما با روسیه قرار بود تا پایان سال قبل شاهد کلنگ‌زنی نیروگاه جدید در بوشهر باشیم، اما به دلیل برخی مسایل فنی و اختلاف در برخی شاخص‌ها پس از رسیدن به وحدت نظر کار را آغاز خواهیم کرد. امیدواریم امسال شاهد کلنگ‌زنی نیروگاه جدید باشیم. علاوه بر این‌ها 2 نیروگاه کوچک 100 مگاواتی نیز در نظر داریم بسازیم.

وی تاکید کرد: در مجموع امسال سال نشاط سازمان انرژی اتمی ایران در بستر آماده‌تر دیگری خواهد بود. سازمان انرژی اتمی روی ریل خودش قرار گرفته است. ما برنامه 15 ساله خود را به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی داده‌ایم.

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران سال 95 را برای کشور از نظر اقتصادی سالی خوب توصیف کرد و افزود: در بعد سیاسی باید دست به دست هم دهیم تا تفرقه ایجاد نشود که شدیدترین ضربه‌ای که می‌توانیم بخوریم از تفرق است. تابه‌حال این وحدت ملی ما زیر پرچم ولایت فقیه بوده که ما را به اینجا رسانده است.

صالحی با تاکید بر اینکه اگر نبود تیزبینی، تیزهوشی، آینده‌بینی و دشمن‌شناسی مقام معظم رهبری، تاکنون به هزار شیوه باخته بودیم، تصریح کرد: در همین مذاکرات خیلی مقاطع شرایط خاص داشتیم که اگر حمایت رهبری و شدت و حدت و بیانات صریح ایشان نبود، این دستاورد را نداشتیم. در بحث PMD اگر رهبری صریحاً نمی‌گفتند حق بازجویی از دانشمندان و کارشناسان ما را ندارند، آنها طور دیگری عمل می‌کردند. اما این اتفاق نیفتاد و این پرونده بسته شد.

وی با اشاره به دستاورد حاصل از تبادل مواد هسته ای صورت گرفته، ادامه داد در بعد فنی برجام بنده مسئولیت کار را می‌پذیرم. اگر خطایی شده باشد مسئولیتش را می‌پذیرم و هیچکس دیگر مسئول نیست. چون با اطمینان خاطر می‌دانیم چه کرده‌ایم. البته لطف الهی نیز همواره همراه ما و ملت ایران بوده است.

رئیس سازمان انرژی اتمی خطاب به مجموعه سازمان گفت: شما به ابتکارات و نیل به راه‌های جدید ادامه دهید. کاری که می‌کنید برای مردم است. منتی بر کسی نداشته باشید. این فرصتی است که خداوند در اختیار شما گذاشته است. تا می‌توانید تلاش کنید که در نتیجه آن، هم برکت تلاشتان را در زندگی می‌بینید و هم مملکت برخوردار از نتایج کار شما می‌شود که برای نسل‌های بعد مفید خواهد بود.