آب پاکی آمریکا روی دست خوش خیالان!

مارک تونر گفته است: «دولت (باراک اوباما) برنامه‌ای نداشته و ندارد تا به ایران اجازه دهد تا به سیستم مالی آمریکا دسترسی داشته باشد.»

این در حالی است که روز جمعه باراک اوباما نیز تصریح کرده بود که قصد ندارد مجوزی برای دسترسی ایران به بازار مالی آمریکا صادر کند و بانک‌های خارجی که با ایران همکاری می‌کنند می‌بایست از طریق بانک‌های اروپایی مسئله خود را حل کنند.

به گزارش بی‌بی‌سی، در حال حاضر بانک‌های آمریکایی حق ندارند با ایران معامله داشته باشند، بانک‌های خارجی نیز در عمل نمی‌توانند به دلار با ایران معامله کنند زیرا دلار آنها باید از سیستم مالی آمریکا عبور کند.

کریس بکمایر معاون هماهنگی تحریم‌های ایران در وزارت خارجه آمریکا اخیراً اعلام کرد شرکت‌های خارجی برای پرهیز از تحریم شدن باید بتوانند نشان بدهند که جوانب احتیاط را در معامله با ایران رعایت کرده‌اند تا طرف معامله آنها به طور مثال یکی از نهادهایی نباشد که نامش در فهرست سیاه آمریکاست.

بی‌بی‌سی خاطرنشان کرد: ناظران می‌گویند که چنین تضمین‌هایی نگرانی بانک‌های خارجی را برطرف نخواهد کرد زیرا بانک‌های بزرگ هنوز خاطرات تلخی از پرداخت میلیاردها دلار جریمه نقدی به اتهام نقض تحریم‌های ایران دارند.

اخیراً برخی نشریات زنجیره‌ای از وعده آمریکا برای امکان استفاده ایران از دلار در مبادلات خارجی خبر داده‌اند.