بنده شخص دومی را به جامعیت رهبر معظم انقلاب نمی‌شناسم

آیت­‌الله محمدتقی مصباح­ یزدی، رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) عصر دوشنبه  در دیدار فرماندهان نیروی انتظامی سراسر کشور خاطرنشان کرد: از مسلمات انسان ها این است که خدا از فضل خود انسان را آفریده و امتیازاتی به او داده که به دیگر مخلوقات نداده است و در هنگام آفرینش به فرشتگان فرمود که می­خواهم جانشین خود را روی زمین خلق کنم.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم به اهمیت یادآوری نعمت­های خدا اشاره کرد و اظهار داشت: خدا نعمت­هایی را عنایت کرده و کم نگذاشته است؛ ارسال پیامبران، دادن فطرت و انگیزه تکامل و رشد را به انسان داده است و لازمه زندگی در این عالم است که انسان باید با انتخاب خود رشد کند.

وی تصریح کرد: در میان نقایص انسان­ها، مواردی ریشه­ ای است که منشأ سایر نقایص به شمار می رود که تمامی انسان­ها کم و بیش به آنها مبتلا هستند؛ انسان در ابتدای تولد از بسیاری امور غافل است، اما پس از مدتی خدا از انسان رفع جهل می­کند اما خود انسان در ادامه زندگی فراموش­کار می­شود.

رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با بیان اینکه قرآن به یادآورنده نعمت­های خداوند است، گفت: خدا راه ­هایی قرار داده که انسان بیشتر به نعمت ها توجه کند؛ خداوند متعال پیامبر، قرآن و مطالب دینی را تحت عنوان ذکر مطرح فرموده است؛ یکی از فواید قرآن این است که پس از خواندن آن بسیاری از مسائل به یاد انسان می­ آید.

آیت­ الله مصباح­ یزدی با اشاره به برخی از نعمت­ های خدا خاطرنشان کرد: همه انسان ها به فراموشی نعمت های خدا مبتلا هستند که خداوند متعال فرموده است اگر تمامی جن و انس جمع شوند، نمی­توانند نعمت­ های او را به شماره در بیاورند؛ برخی نعمت­ ها منشأ میلیون­ ها نعمت­ دیگر است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم درباره نعمت­ های معنوی اظهار داشت: اگر تمامی نعمت­های مادی را در یک کفه ترازو قرار دهیم و شناخت خدا را در کفه دیگر بگذاریم، باز قابل مقایسه نیست و نعمت­ های مادی در کنار شناخت خدا معنا پیدا می­ کند.

وی در باب شناخت خود برای انسان تصریح کرد: شناخت کمالی که خدا برای ما مقرر فرموده است؛ یعنی انسان به کجا می­تواند برسد؛ باید در ابتدا خدا و نعمت­ هایش را بشناسیم و سپس به شناخت خود بپردازیم که وجودمان چه فایده­ای دارد و باید در این باره تأمل کرد، علت اینکه سلمان از خاندان پیامبر شد و آن حضرت فرمودند «سلمان منا اهل البیت» این است که علت خلقت خود را فهمید و به پیامبر رجوع و عمل کرد؛ این استعداد در وجود تمامی انسان­ها وجود دارد.

رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با بیان اینکه اگر خود را شناختیم، می­توانیم از دین بهره­مند شویم، گفت: باید خدا، خود و راه تکامل خود را بشناسیم؛ طبق این محاسبه پس از شناخت خدا، شناخت دین مهم­تر است؛ پس دین، ارزشمندترین نعمتی که خدا به انسان­ها داده است.

آیت­ الله مصباح­ یزدی به تبیین جایگاه دین در زندگی بشر پرداخت و خاطرنشان کرد: دیدگاه مردم نسبت به دین متفاوت است که برخی دین را مایه آسایش دنیا می‌دانند، البته این مسأله اشتباه نیست، بلکه بینش فرد را نسبت به دین نشان می­دهد، در صورتی که دین چیزی است که انسان را به خدا می­رساند و سعادت ابدی را برای او می آفریند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم اظهار داشت: اگر فهمیدیم که چه عاملی سبب شد دین­دار شویم و دین در جامعه زنده باشد، ارزش نهضت امام راحل را خواهیم فهمید؛ اگر بخواهیم بفهمیم نعمت وجود امام خمینی(ره) چه بود، باید ببینیم که دین چه ارزشی دارد.

وی به وضعیت اجتماعی زمان شاهنشاهی اشاره و تصریح کرد: در زمان شاه مشاهده می­ شد که در یک خیابان در تهران، ده­ها مشروب­فروشی و رقاص­خانه بود، اما یک کتاب فروشی وجود نداشت؛ در آن زمان اگر روحانی را در خیابان می­دیدند، او را مورد تمسخر قرار می­دادند و اهانت می­کردند؛ اگر دانشجوی مسلمانی دیده می‌شد، از هم شاگردی و استادان خود خجالت می­کشیدند نماز بخوانند و نماز خواندن عار بود و در اواخر آن دوران، دختران با حجاب را در دانشگاه راه نمی­دادند؛ اگر این وضعیت ادامه پیدا می­کرد، ما و دخترانمان کجا بودیم؟ همه اینها از برکت وجود امام راحل بود.

رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با بیان اینکه بخش عظیمی از دستاوردهای دین بر عهده نیروی انتظامی است، گفت: وجود امام خمینی(ره) یک نعمت به شمار می­رفت، اما تا قیامت ادامه دارد؛ باید وظیفه خود را در این راه بدانیم و به آن عمل کنیم؛ اولین وظیفه­مان این است که این نهضت را نگه داریم؛ سپس اگر کمبودی بود، باید در رفع آن کوشید و به نسل­های آینده رساند.

آیت­ الله مصباح­ یزدی به ضرورت حفظ انقلاب اشاره و خاطرنشان کرد: انقلاب اسلامی، انقلابی است که یک لحظه آن بر عمر سلاطین برتر است؛ باید با خود بگویید که خدا ما را انتخاب کرده تا این انقلاب را حفظ کنیم؛ انقلابی که ارزشی آن بر همه نعمت­های مادی برتر است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم اظهار داشت: پس از حل علت سه اصل ذکر شده(شناخت خدا، شناخت خود و شناخت راه­های تکامل خود) باید در به یاد ماندن آنها کوشید؛ برای اینکه این سه اصل به یاد انسان بماند، باید به مطالعه، بحث و گفت و گو در این زمینه­ ها پرداخت.

وی به بیان دیگر راهکارها در به یادماندن سه اصل ذکر شده پرداخت و تصریح کرد: سعی کنید در طول روز بخشی را مخصوص مطالعه قرآن و سایر کتب اختصاص دهید؛ همچنین روزانه حداقل 50 یا 100 آیه قرآن بخوانید و بر روی آن تأمل داشته باشید.

رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) افزود: برای مطالعه برنامه­ ریزی داشته باشید و مؤثر تر از آن، شرکت­کردن در مجالس مذهبی است و سعی کنید با دوستان خود جلسات هفتگی داشته باشد؛ ارتباط فکری(جلسات قرآن و تفسیر) راه دیگری برای به یاد ماندن آن سه اصل است؛ همچنین برنامه توسل به اهل بیت(ع) را در برنامه خود قرار دهید.

آیت­ الله مصباح­ یزدی در پایان به نعمت رهبر معظم انقلاب اشاره و خاطرنشان کرد: شکر وجود رهبر معظم انقلاب را داشته باشید که ایشان جانشین امام زمان(عج) است؛ تجربه سی چهل ساله نشان داده که ایشان بهترین فرد برای رهبری انقلاب است که بنده شخص دومی را به جامعیت رهبر معظم انقلاب نمی­ شناسم؛ چنین نعمتی را قدر بدانیم و سعی کنیم دیگران شبهاتی را به ما القا نکنند که اطاعتمان کم شود.