اسامه بن لادن جدید از نگاه ایران کیست؟

المانیتور نوشت: مناطق مختلف نبرد در سوریه همچنان شاهد دست به دست شدن جبهه ها میان گروه های درگیر هستند. در 27 مارس پالمیرا به دست ارتش سوریه، ایران و حزب الله لبنان از داعش بازپس گرفته شد. پس از حدود 10 ماه اشغال توسط داعش، نیروهای وفادار به دولت سوریه با حمایت هوایی جنگنده های روسی وارد شهر شدند که در چهار روز 41 سورتی پرواز بر فراز شهر داشته و نفرات بسیاری از داعش را کشته بودند.

 

این نشریه در ادامه آورده است: پس از این پیروزی، شادی طرفداران دولت اسد نشانگر نوعی احساس موفقیت کامل بود. انتظارات آن قدر بالا رفته بود که دیرالزور را شهر بعدی فهرست آزادسازی ها اعلام می کردند. نیروهای ضد داعش از توافق میان دولت سوریه و مخالفان آن که از 26 فوریه اجرایی شد استفاده کردند، که باعث شده همه جبهه ها جز مناطق درگیری با داعش و النصره آرام باشد.

 

پیشروی نظامی در پالمیرا به همراه گفتگوهای سیاسی می توانست سناریوی ایده آلی برای دولت اسد باشد، اما ناگهان در 2 آوریل با حملات جبهه النصره به تل العیس و بازپس گیری این شهر روبرو شدند، که تلفات بسیاری میان سربازان ارتش سوریه و نیروهای حزب الله برجا گذاشت. چند روز پس از آن یک جنگنده سوری در همین منطقه ساقط و خلبان آن به اسارت گرفته شد. در 12 آوریل نیروهای ایرانی و حزب الله تلاش کردند بار دیگر کنترل تل العیس را به دست بگیرند، اما حملات آن ها با واکنشی سخت روبرو شد. چند عضو حزب الله شهید و یکی از آن ها اسیر شد، که تعداد اسرای جنگی حزب الله در دست جبهه النصره را به چهار رساند.

 

هیچ یک از بازیگران در حال جنگ در سوریه قادر به پایان آن نیست، هر چند خلاف آن را ادعا داشته باشند. نیروهای طرفدار دولت می توانند در یک جبهه پیشروی داشته باشند، اما در جبهه ای دیگر با مشکل تازه ای روبرو می شوند. به علاوه، اگر پوشش نیروی هوایی روسیه را در نظر نگیریم، نیروهای درگیر در سوریه تقریبا قدرتی برابر دارند.

 

با وجود افزایش روحیه سربازان ارتش سوریه پس از ورود روسیه به نبرد، خستگی در میان آن ها آشکارا دیده می شود، به ویژه اکنون که روسیه بخشی از نیروهایش را هم خارج کرده است. مشاوران نظامی ایرانی در کنار نیروهای نظامی حزب الله، عراقی و افغان در حال تقویت قابلیت های نظامی ارتش سوریه هستند. با این وجود این نیروها به اندازه کافی در مرحله پس از پیروزی موفق عمل نمی کنند، زیرا چنین ماموریت هایی اغلب وابسته به قدرت نیروهای محلی است که باید موضع پس گرفته شده را تحکیم کنند.

 

حزب الله باوجود نیروی انسانی محدود خود در مرزهای شرقی لبنان، اخیرا حضور خود را در جبهه های جنوبی وهم مرز با اسرائیل افزایش داده تا برای هرگونه ماجراجویی اسرائیلی آماده باشد. سید حسن نصرالله در مصاحبه 21 مارس خود با شبکه عربی المیادین به احتمال جنگ اشاره کرد. در همین حال، یک منبع سیاسی نزدیک به حزب الله در بیروت که خواست نامی از او برده نشود به المانیتور گفت: اسرائیل هر لحظه ممکن است جنگ کوچکی را آغاز کند که باعث بحران ناگهانی دیگری در منطقه شود. حزب الله این مسئله را در نظر گرفته و از تمام منابع و نیروهای خود برای واکنش و دفاع در زمان مورد نیاز استفاده می کند.

 

از سوی دیگر، نیروهای مخالف دولت در حال انجام همان کاری هستند که نیروهای طرفدار دولت نتوانستند انجام دهند: کشتن یکدیگر. دیگر تعداد گروه هایی که برای ساقط کردن دولت اسد مبارزه می کنند از حساب خارج شده است. هر چند این گروه ها هدف مشترکی دارند، اما در اهداف و ایدئولوژی با یکدیگر تفاوت دارند. اهداف حامیان مالی آن ها هم باعث درگیری هایی میان این گروه ها شده.

 

مقاله 27 مارس لس آنجلس تایمز به خوبی مسئله سوریه را نشان می دهد: "در سوریه، شبه نظامیانی که توسط پنتاگون تسلیح شده اند با آن ها که از سوی سیا تسلیح شده اند در حال مبارزه اند". در این مقاله نشان داده شده است که گروه شبه نظامی به نام فرسان الحق که توسط سیا آموزش دیده به دست «نیروهای دموکراتیک سوریه» که تحت حمایت پنتاگون هستند از شهر مارع در 30 کیلومتری شمال حلب بیرون شدند.

 

همزمان با اوضاع در حال تغییر گفتگوهای صلح در ژنو میان آمریکا و روسیه، که به نظر نمی رسد به جای خاصی ختم شود، و با وجود وضعیت بدون تغییر عمده در جبهه های نبرد، یکی از مقامات ایرانی که خواست نامش عنوان نشود در مصاحبه با المانیتور از امکان هرگونه  پیشرفت جدی در ماه های آینده اظهار تردید کرد. او در این باره می گوید: روشن است که دولت کنونی آمریکا می خواهد شرایط را به همین شکل در منطقه تحت کنترل خود داشته باشد تا تصمیم گیری های اصلی به عهده دولت بعدی قرار بگیرد. رئیس جمهور بعدی فردی خواهد بود که باید با آثار این تصمیمات در چهار سال بعدی آن روبرو شود، برای همین می خواهند این فرد جدید تصمیم گیری ها را مشخص کند.

 

او در ادامه گفت: پنج سال از آغاز جنگ سوریه می گذرد. ما برنامه دومی نداریم – فقط یک برنامه داریم و به فعالیت بر اساس آن ادامه می دهیم. ما خواستار راه حل سیاسی و وحدت علیه تروریسم هستیم. این مسئله تا زمانی که بحران ادامه دارد عوض نمی شود. خونریزی باید تمام شود، اما آمریکا اهمیتی نمی دهد؛ آن ها فقط منافع خود را می بینند، زیرا حس می کنند آتش این بحران هنوز دامن آن ها را نگرفته، اما همین طور نخواهد ماند. داعش همه جا هست، و بدون شک در آمریکا هم هست.

 

او در پایان پیش بینی کرد، در واقع خطر واقعی برای آمریکا و غرب به طور کلی، داعش نیست، بلکه النصره است. ما شاهد خلق اسامه بن لادن جدیدی هستیم. او هم سعودی است، او هم شورشی خوانده می شود: روحانی شبه نظامی سعودی، عبدالله المحیسنی. واقعا عجیب است که تاریخ چه طور تکرار می شود.