همکاری چین با آمریکا مانع تهران برای دستیابی به بمب اتم شد

 آنتونی بلینکن - معاون جان کری - در جلسه استماع کمیته روابط خارجه سنای آمریکا با موضوع چالش های راهبردی در روابط آمریکا و چین و فرصت ها،مدعی شد: در یک سال گذشته ما شاهد پیشرفت جدی درباره مسائل مهمی بوده ایم که منافع ما را تامین می کند. روابط ما با چین راه را برای توافقی جهانی و تاریخی درباره تغییرات آب و هوایی فراهم کرد. ما با چین در مقابله با بحران بیماری ابولا در سطح بین المللی همکاری داشتیم. چین با واشینگتن برای حصول توافقی که جلوی دستیابی ایران را به سلاح اتمی می گیرد، همکاری کردیم. 

 
معاون وزیر خارجه آمریکا گفت: تلاشهای ما برای ایجاد توازن دوباره در آسیا توانسته است منافع ما را بیشتر محقق کند. این تلاشها ائتلافهای ما را با متحدانمان در منطقه تقویت کرده است و شرکای جدیدی را در میان کشورهای نوظهور منطقه برای ما فراهم آورده است. همچنین این تلاشها نهادهای منطقه ای و حاکمیت قانون را تقویت کرده است.
 
وی افزود: این تلاشها روابط اقتصادی ما را با کشورهای منطقه توسعه بخشیده است. همچنین تعاملات ما با چین بیشتر شده است. جان کری وزیر خارجه آمریکا روابط آمریکا با چین را بسیار مهم و در عین حال دارای آثار و پیامدهایی می داند.
 
وی ادامه داد: رویکرد ما در قبال چین سه هدف را دنبال می کند. اول تعمیق و گسترش همکاریهای عملی درباره مسائل مشترک است. دوم این رویکرد مستقیما با اختلافات روبرو می شود و سپس آنها را حل می کند یا دست کم هر جا که ممکن است، اختلافات را کم می کند. سوم، هر جایی که بتوانیم این اختلافات را به شکلی متناسب مدیریت کنیم.