زیگمار گابریل وزیر اقتصاد و  معاون صدراعظم آلمان در گفت‌وگو با شبکه تحریریه روزنامه‌های آلمان (RND) وضعیت حقوق‌بشر در جمهوری اسلامی را «پُرمسأله» عنوان کرد و گفت نباید این موضوع را غیرقابل تغییر دانست.

وزیر اقتصاد آلمان با اشاره به علاقه بسیار شرکت‌های آلمانی برای ایجاد رابطه اقتصادی تنگاتنگ با ایران، افزود «اما شرکت‌های آلمانی نیز موظفند در سرمایه‌گذاری‌های خود به حقوق بشر در ایران نیز توجه کنند.»

گابریل گفت: «ما باید اساس را بر این قرار دهیم که جمعیت جوان ایران رابطه‌ای بدون تعصب و باز با غرب ایجاد کند.»

زیگمار گابریل گفت: «عادی‌سازی کامل رابطه با آلمان زمانی میسر است که ایران حق موجودیت اسرائیل را بپذیرد.»

«بئاته برامز» معاون سخنگوی وزارت اقتصاد آلمان نیز در جلسه هفتگی دولت با خبرنگاران، تاکید کرد موضوع حقوق بشر در ایران یکی از موضوع‌های مذاکره زیگمار گابریل در تهران خواهد بود.

وی افزود: «در همین راستا وزیر اقتصاد در محل این وزارتخانه با برخی از نمایندگان نهادهای غیردولتی حقوق بشر ملاقات داشت. ملاقات با نهادهای غیردولتی فعال در حوزه حقوق بشر موضوعی غیرعادی نیست و وزیر اقتصاد پیش از سفر به کشورهایی که وضعیت حقوق بشر در آن سخت است با نمایندگان نهادهای غیردولتی دیدار می‌کند».

برامز در ادامه گفت: مساله حقوق بشر نکته مهمی در مذاکرات خواهد بود و شرکت‌های آلمانی نیز مکلف هستند که در سرمایه‌گذاری خود در کشورها این نکته را مد نظر داشته باشند.

رسانه‌های آلمان امروز از ارسال‌ نامه‌ای از سوی لابی صهیونیست‌ها به «زیگمار گابریل»  به عنوان رئیس حزب سوسیال دمکرات‌ها خبر داده و اعلام کردند:  این گروه‌ها از وی خواسته‌اند که سفر خود به ایران را لغو کند.

 برامز می‌گوید وزیر اقتصاد در مذاکراتش تاکید خواهد کرد که هر کشوری که خواستار رابطه تنگاتنگ و پایدار با آلمان است باید بی‌چون و چرا موجودیت اسرائیل را به رسمیت بشناسد. با وارد شدن ایران به صحنه بین‌المللی اقتصادی این کشور باید مسئولیت‌های جدیدی را بپذیرد به طوری که در بعد داخلی باید اقدام‌هایش قانونمند باشد و در بعد خارجی نیز باید برای جلوگیری از خشونت با همه طرف‌ها در خاورمیانه و خاور نزدیک همکاری کند.

«اشتفن زایبرت» سخنگوی دولت آلمان نیز در پاسخ به سوالی در رابطه با سفر احتمالی حسن روحانی به آلمان گفت: در زمان حاضر هیچ برنامه مشخصی برای چنین سفری وجود ندارد.

یادآور می‌شود وزیر خارجه آلمان سال گذشته به ایران سفر کرد و سپس عازم ریاض شد. اشتان‌مایر در ریاض از خلیج‌فارس به عنوان خلیج‌عربی یاد کرده بود.

دولت آلمان به اعتبار ماجراهای جنگ جهانی دوم و موضوع هیتلر به شدت در مقابل صهیونیست‌ها منفعل عمل می‌کند. دولت آلمان همچنین در برابر آمریکا منفعل عمل می‌کند به نحوی که افشای جاسوسی آمریکایی‌ها از آنجلامرکل صرفا با ابراز گلایه مرکل مواجه شد.