نخست وزیر هند راهی ایران می شود

«نارندرا مودی» نخست وزیر هند احتمالا اواخر ماه جاری میلادی (یکم خرداد) قصد سفر به ایران را دارد.

آنطور که روزنامه «هندو» گزارش کرده است، نخست وزیر هند احتمالا 21 تا 23 ماه مه به ایران سفر می‌نماید. سفری که متعاقب دیدار اخیر «سوشاما سوراج» وزیر خارجه هند و «دارمندرا پرادهام» وزیر نفت این کشور به ایران  صورت می‌گیرد.

بر این اساس، این سفر اولین نخست وزیر هند به ایران بعد از جولای 2016 و برجام است. به دنبال اجرای برجام  تحریم‌های بین‌المللی مرتبط با برنامه هسته‌ای از ایران برداشته شده‌اند.

آگاهان سفر مودی به ایران را علاوه بر پیشبرد روابط دوجانبه اقتصادی، در زمینه نهایی کردن توسعه بندر راهبردی چابهار در اواخر سال جاری بر می‌شمارند. همچنین گفته می‌شود که مودی در سفر خود به ایران به بندر چابهار نیز سفر می‌نماید و  به علاوه از میدان گازی «فرزاد » که سال 2012 در خلیج فارس کشف شد و ایران اعلام کرده که شرکت نفت و گاز ملی هند می‌تواند در آنجا فعالیت کند، بازدید می‌نماید.

نخست وزیر هند چندی قبل به عربستان سعودی، رقیب دیرینه ایران سفر کرد و ضمن دیدار با مقام‌های این کشور توافقنامه‌هایی در زمینه گسترش روابط دوجانبه در امور دفاعی و به ویژه ضد تروریستی منعقد نمود. دهلی‌نو البته مصمم به حفظ روابط با ایران و عربستان است.