سردار سرلشکر "قاسم سلیمانی" فرمانده سپاه قدس جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک ناجی در منطقه غرب آسیا عراق و سوریه را از چنگ تروریست های تکفیری نجات داد.

 

وی که  سال 2012  در سوریه و از سال 2014 در عراق کمک های مستشاری گسترده ای به این دو کشور داشته، "بغداد" و "دمشق" را از سقوط حتمی نجات داده و از گسترش تروریسم تکفیری داعش در منطقه غرب آسیا جلوگیری کرده است.

سردار سرلشکر قاسم سلیمانی نه تنها "بغداد" و "دمشق" ؛ بلکه اقلیم کردستان عراق را نیز با کمک های مستشاری خود نجات داده است که سردار سرتیپ "امیر علی حاجی زاده" فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی این موضوع را یکبار از سیمای جمهوری اسلامی ایران مطرح کرد.

فرمانده سپاه قدس جمهوری اسلامی ایران در داخل کشور به دلیل رشادت ها و جانفشانی هایی که در عرصه گسترش جبهه مقاومت انجام داده از محبوبیت بالایی برخوردار است  و برای مثال یکبار بنر حضور وی در دانشگاه شهید بهشتی، صدها نفر از دوستداران وی را به این دانشگاه  گرد هم آورد که اکثر آن ها از نسل جوان بودند.

 

البته رسانه های خارجی به شدت پیگیر اخبار مربوط به  سردار سرلشکر "قاسم سلیمانی" فرمانده سپاه قدس جمهوری اسلامی ایران هستند و در این مسیر رسانه های غربی عناوین مختلفی را برای وی انتخاب کرده اند.

**رویترز: سردار سلیمانی بازوی نخبه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است

خبرگزاری رویترز (Reuters) در این زمینه گزارش داد: ماژور ژنرال قاسم سلیمانی بازوی نخبه  (Elite) فراسرزمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است که به صورت مستقیم گزارش هایش را به  "آیت الله خامنه ای"  می دهد.  

 

 

 

این خبرگزاری با اشاره به نقش ویژه فرمانده سپاه قدس جمهوری اسلامی ایران در سوریه می افزاید: سلیمانی ناظر عملیات نظامی علیه شورشیان بوده و قلب طراحی عملیات ائتلاف "مسکو-تهران" است (بیشتر بخوانید).

***اکونومیست: قاسم سلیمانی یک قهرمان نظامی و مورد احترام در کشورش است

روزنامه اکونومیست (Economist) با اشاره به ویژگی های سردار سلیمانی می نویسد: او یک رهبر و هدایت کننده مبارزات ضد دولت اسلامی (بخوانید تروریست های داعش) می باشد  که در کشورش بسیار قابل احترام است.

 

 

این نشریه با بیان ویژگی های فرمانده سپاه قدس عنوان داشت او یک فرمانده نظامی  است که اولین بار چهره اش در رسانه ها و در شبکه های اجتماعی در جبهه های نبرد ضد داعش مطرح شده و به عنوان یک مرد بزرگ مشهور شده است.   

**نیوزویک :  "سردار سلیمانی" استراتژیستی ممتاز است که به عراق کمک کرد

 

نشریه "نیوزویک" در مقاله‎ای به نقش ایران در مبارزه با تروریسم پرداخت و نوشت: ایران ظرف مدت زمانی که عناصر داعش وارد خاک عراق شدند، بهترین آموزش‎ها و مشورت‎ها را به نیروهای عراقی اعطا کرده و کمک‎های نظامی از قبیل سلاح به بغداد ارائه داده است. در مقاله نیوزویک آمده است ایران همچنین از طریق مغز متفکر نظامی خود یعنی "قاسم سلیمانی" فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران که بسیاری از فرماندهان نظامی او را فرمانده و استراتژیستی ممتاز می‎دانند، به عراق کمک کرده است.

 

 

**نیویورکر: سردار "قاسم سلیمانی" مرد قدرتمند منطقه غرب آسیا و فرمانده در سایه است

نیویورکر (New Yorker) درباره قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس نوشت: او یک مرد میانسال ، دارای موهای جو گندمی و متواضع است. او پس از آنکه در سن کمتر از 50 سالگی به فرماندهی سپاه قدس رسید به دنبال تغییر دومینوی قدرت در منطقه غرب آسیا به نفع ایران بود و در این پروسه در زمینه با تاکید بر قدرت نظامی گام برمی‌داشت. او نقش مهمی در حمایت از سوریه  دارد و به حضور نامحسوس خود در جهان ادامه میدهد.

 

 

این نشریه با اشاره به نقش موثر فرمانده سپاه قدس در منطقه و به خصوص در عراق و سوریه از قول یکی از مقامات آمریکایی یاد آور شد: سردار "قاسم سلیمانی" مرد قدرتمند منطقه غرب آسیاست".

**دیلی استار: سردار سلیمانی مرد مبارزه با داعش در سال 2014 و 2015

دیلی استار (Daily Star) با اشاره به ویژگی های سردار قاسم سلیمانی به عنوان فرمانده سپاه قدس عنوان داشت: ایدئولوژی فرمانده سپاه قدس تلفیقی از روش نرم و استراتژی سخت بوده و او حد فاصل سال‌های 2014 تا 2015 به نیروهای مردمی برای مقابله با دولت اسلامی (بخوانید تروریست‌های داعش) ایفای نقش کرده است.

**بیزینس اینسایدر: سردار قاسم سلیمانی، "مغز متفکر" عملیات نظامی ایران

پایگاه اینترنتی "بیزینس اینسایدر" با انتشار عکسی از سرلشکر"قاسم سلیمانی" فرمانده سپاه قدس ایران در کنار "هادی‌العامری" فرمانده سپاه بدر عراق، در گزارشی به قلم "مایکل بی‌کِلی" نوشت:  یکی از مقامات ارشد نظامی آمریکا که مدت طولانی در عراق خدمت کرده است معتقد است قاسم سلیمانی مغز متفکر عملیات نظامی ایران، کنترل همه امور را در اختیار دارد. این گزارش مدعی شد: آمریکا زمانی که با طرح قاسم سلیمانی در عراق همراهی کرد در واقع عراق را به ایران واگذار کرد. در نهایت هم نیروهای خود را از عراق خارج کرد، اما همچنان هم برای ایجاد ثبات در این کشور تلاش می‎کند.

**آبزرور: "سردار سلیمانی"  مورد ستایش عراقی هاست

روزنامه انگلیسی "آبزرور" تأکید کرد که سردار "قاسم سلیمانی" فرمانده سپاه قدس احتمالاً تنها کسی است که می‌تواند داعش را شکست دهد. "آبزرور" عنوان داشت: هنگامی‌که در ژوئیه گذشته ارتش عراق از مقابل داعش گریخت، این ژنرال ایرانی در صحنه حضور یافت و چند ساعت پس از سیطره داعش بر موصل، سلیمانی در بغداد بود و از آن زمان عملیات دفاع از بغداد را هماهنگ و نیروها را بسیج کرد.

 

 

"آبزرور" در پایان خاطرنشان کرد: سردار سلیمانی همچنین وقتی داعش، اربیل را تهدید کرد به کردستان عراق در شمال این کشور رفت. فرمانده سپاه قدس در اقصی نقاط عراق مورد ستایش و قدردانی قرار گرفت به ویژه از سوی شیعیان؛ چرا که او احتمالاً تنها کسی است که می‌تواند پیشروی داعش را متوقف کند.

**گاردین: سلیمانی بدون هیچ سوالی؛ قویترین مرد عراق است

روزنامه گاردین  (The Guardian) با اشاره به اظهارات مقامات عراقی درباره نقش سردار سلیمانی در عراق نوشت: او بدون هیچ سوالی قویترین مرد عراق است. فرمانده سپاه قدس با موهای جو گندمی کم حرف است و هنگامی که بدون محافظ در منطقه تحت نفوذ آمریکایی ‌ها وارد شد آن‌ها عصبانی شدند و گفتند چرا ما از دشمنمان یاد نمی‌گیریم.  

 

در حقیقت رسانه های غربی عناوینی همچون مرد مبارزه با داعش، بازوی نخبه سپاه پاسداران، فرد مورد ستایش عراقی ها، قویترین مرد عراق،  مغز متفکر عملیات ضد تروریستی ، مرد سال مبارزه با داعش و ... را برای فرمانده سپاه قدس جمهوری اسلامی ایران برگزیدند.

کمک های مستشاری فرمانده سپاه قدس جمهوری اسلامی ایران  نقش مهمی در پیروزی های ارتش و "حشد الشعبی" عراق داشته و در سوریه نیز قلب کمک های مستشاری و طراحی های میدانی با  محوریت "سردار سلیمانی" انجام می شود.