واکنش کاخ سفید به گزارش روزنامه آمریکایی درباره مذاکرات

 کاخ سفید، «جاش ارنست،» سخنگوی این کاخ در کنفرانس خبری روز جمعه نسبت به گزارش‌ روزنامه نیویورک‌تایمز درباره جزئیات مذاکرات هسته‌ای ایران واکنش نشان داد. 

 
روزنامه نیویورک‌تایمز، روز گذشته در بخشی از گزارشی که به شرح زندگی «بن رودز»، معاون مشاور امنیت ملی آمریکا، اختصاص داشت، نقش او در تنظیم سیاست خارجی واشینگتن در قبال تهران را مورد بررسی قرار داد. 
 
در این گزارش ادعا شده بود اوباما توانست با استفاده از شرایط ایران و تعامل با کسانی که خواهان روابط دوستانه با آمریکا بودند، از مباحثات اختلاف‌انداز، اما روشنگرانه‌ای که ممکن بود بر سر سیاست‌های دولتش در بگیرد، بگریزد.
 
رسانه‌های آمریکایی، مطرح شدن این بخش در گزارش مذکور را شاهدی بر تلاش دولت اوباما برای گمراه کردن افکار عمومی دانسته‌اند.
 
جاش ارنست این انتقادات را رد کرد و گفت گزارش نیویورک‌تایمز و اظهارات بن رودز، هیچ یک اشاره‌ای به تلاش  دولت برای فریبکاری نکرده‌اند.
 
وی طرح این ادعاها را ناشی از سرخوردگی مخالفان توافق هسته‌ای در آمریکا برای به شکست کشاندن برجام دانست و ادعا کرد این توافق به افزایش امنیت آمریکا و رژیم صهیونیستی منجر شده است.
 
او در ادامه از رویکرد دولت اوباما برای توضیح جوانب توافق هسته‌ای برای عموم مردم هم دفاع کرد و تأکید کرد: «اوباما از اینکه این توافق را به سرانجام رسانده مفتخر است.»
 
سخنگوی کاخ سفید در ادامه درباره ترکیه گفت: آمریکا ضمن همکاری با ترکیه در ائتلاف ضد داعش، نگرانی های حقوق بشری را نیز در مورد این کشور مطرح می کند.
 
وی افزود: آمریکا و ترکیه هم پیمانان ناتو هستند. ما در زمینه سرعت بخشیدن به عناصری از کارزار ضد داعش، همکاری مؤثری با آنکارا داشتیم. برای مثال، ترکیه تأسیسات نظامی خود را در اختیار آمریکا و دیگر اعضای ائتلاف ضد داعش قرار داده است.
 
 ارنست در ادامه گفت: این اقدام ترکیه باعث شد کارزار نظامی ما علیه داعش مؤثرتر هم باشد. ترکیه پیشرفت هایی در تأمین امنیت مرزهای خود با سوریه داشته است و مانع از تردد جنگجویان خارجی و تسلیحات در مرز با سوریه شده است. این دو اقدام ترکیه، در تلاش های ما برای تضعیف و در نهایت نابود کردن داعش موثر بوده است. 
 
وی افزود: با این وجود، این اقدامات مانع از آن نشده است که آمریکا و یا حتی رئیس جمهور، نگرانی ها درباره وضعیت حقوق بشر در ترکیه را مطرح نکند. 
 
جاش ارنست گفت: ما هیچ تردیدی نداریم و نگرانی ها را مطرح می کنیم. حتی اگر این نگرانی ها مربوط به اقدامات دولتی باشد که آمریکا ائتلاف مهمی با آن دارد. آمریکا به صورت علنی و خصوصی مقامات ترکیه را ترغیب می کند به اصولی پایبند باشند که در قانون اساسی این کشور آمده است.