ظریف: بحران سوریه راه‌حل نظامی ندارد

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران شب گذشته در بدو ورود به وین به منظور شرکت در نشست بین‌المللی سوریه اظهار داشت: نشست گروه حمایت از سوریه فرصتی برای تاکید بر ضرورت رعایت کامل آتش‌بس است.

وی با اشاره به اینکه گروه‌های تروریسی همه سوریه؛ کل منطقه و جامعه بین‌المللی را تهدید می‌کنند، گفت: ضروری است با این گروه‌های تروریستی مقابله شود و اجازه نداد گروه‌ها تروریستی با استفاده از آتش‌بس اقدامات تروریستی علیه مردم سوریه را شدت بخشند. 

رئیس دستگاه دیپلماسی ادامه داد: فرصت؛ فرصت مناسبی است و جمهوری اسلامی از ابتدا برای حل و فصل بحران سوریه تاکید بر راهکار گفت‌وگوهای سیاسی داشته است.

ظریف افزود: بحران سوریه برخلاف تلاش برخی گروه‌های تروریستی و حامیان منطقه‌ای و بین‌المللی، راه‌حل نظامی ندارد.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا دیدارهایی در حاشیه نشست سوریه در وین انجام خواهد شد، خاطرنشان کرد: در حاشیه اجلاس فرصتی خواهد بود که با وزاری شرکت‌کننده در اجلاس و دی‌میستورا نماینده ویژه دبیرکل در امور سوریه ملاقاتی داشته باشم و هم در مورد مسائل دوجانبه و هم در مسایل بحران سوریه تبادل نظر کنیم.

به گزارش فارس، ظریف شب گذشته پس از ورود به وین با فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا درباره آخرین تحولات اجرای برجام و همچنین اوضاع سوریه گفت‌وگو کرد و پس از آن جولی بیشاپ وزیر خارجه استرالیا با حضور در محل اقامت ظریف با وی دیدار و در خصوص مناسبات دوجانبه و دستاوردهای سفر اخیر ظریف به کانبرا و اوضاع منطقه به خصوص تحولات سوریه به رایزنی پرداخت.

استفان دی‌میستورا نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه نیز با حضور در محل اقامت ظریف با وی در خصوص آخرین تحولات سوریه گفت‌وگو کرد.

قرار است نشست بین‌المللی سوریه با حضور گروه تماس امروز (سه‌شنبه) در وین برگزار شود.

ظریف قرار است با جان کری همتای آمریکایی خود نیز امروز به صورت دوجانبه گفت‌وگو کند.