کرمی نیا:  اسلوونی را شریکی قابل اعتمادی برای ایران است

غلامعلی کرمی‌نیا مشاور معاونت برق و انرژی وزارت نیروی جمهوری اسلامی ایران در یک کنفرانس خبری در حاشیه برگزاری نخستین نشست کمیته مشترک همکاری‌های ایران و اسلوونی در حوزه انرژی، به خبرنگاران گفت: ایران و اسلوونی برنامه‌های طولانی مدتی در حوزه انرژی تعریف کرده‌اند و جلسه مزبور می‌تواند سرآغاز خوبی برای همکاری 2 کشور در این زمینه باشد.

وی که در یک کنفرانس خبری مشترک با آلش کانتاروتی معاون وزیر توسعه اقتصادی و فناوری اسلوونی و کلمان پوتیسِک معاون وزیر زیرساخت این کشور در حضور خبرنگاران در لوبلیانا شرکت کرد، یادآور شد: ایران و اسلوونی در زمینه انتقال و فروش فناوری و انرژی تجربه‌های مشترک خوبی دارند و این کشور در نظر ایران، یک شریک قابل اعتماد است که می‌تواند به تهران در ورود به بازار منطقه غرب بالکان کمک کند.

رئیس ایرانی کمیته مشترک انرژی تصریح کرد: هر دو کشور برنامه‌های بلندمدت انرژی خود را تعریف کرده‌اند و طرح‌های مستحکم احتمالی در ابتدا شامل سیستم سنجش میزان مصرف الکتریسیته، نوسازی ایستگاه‌های توزیع برق، ساخت نیروگاه‌های برق و آبی، ارتقای شبکه توزیع و انتقال انرژی می‌شود.

کرمی‌نیا در پایان با اشاره به اینکه ایران تجربیات خوبی از همکاری با اسلوونی در انتقال دانش و فناوری داشته، خاطرنشان کرد: ما اسلوونی را شریکی قابل اعتماد می‌بینیم.

آلش کانتاروتی معاون وزیر توسعه اقتصادی و فناوری اسلوونی، تشکیل کمیته مشترک همکاری‌های ایران با کشورش در حوزه انرژی را گام مهمی در جهت تحکیم روابط اقتصادی 2 کشور دانست و تاکید کرد: اسلوونی می‌تواند دروازه ورود ایران به بازارهای اروپا و غرب بالکان باشد.

وی افزود: ظرفیت‌های متعددی برای همکاری تجاری بین ایران و اسلوونی وجود دارد و تشکیل این کمیسیون، گام مهمی در جهت تحکیم روابط اقتصادی با ایران و حمایت از شرکت‌های هر 2 کشور برای ایجاد مشارکت و خلق فرصت‌های جدید است.

رئیس اسلوونیایی کمیته مشترک دولتی همکاری‌های ایران و اسلوونی در حوزه انرژی تصریح کرد: دولت ما قصد دارد در این زمینه از شرکت‌های خود به لحاظ سیاسی و مالی حمایت کند.

بر اساس این گزارش، کلمان پوتیسِک معاون وزیر زیرساخت اسلوونی نیز در سخنانی در این نشست، از آمادگی آن وزارتخانه به منظور توسعه همکاری‌ها با جمهوری اسلامی ایران در سایر حوزه‌ها خبر داد.

نخستین کمیته مشترک دولتی همکاری‌های ایران و اسلوونی در حوزه انرژی، روز دوشنبه 27 اردیبهشت 1395 با حضور مرتضی درزی رامندی سفیر جمهوری اسلامی ایران در لوبلیانا، غلامعلی کرمی نیا مشاور معاونت امور برق و انرژی وزارت نیرو کشورمان، آلش کانتاروتی معاون وزیر توسعه اقتصادی و فناوری اسلوونی، کلمان پوتیسِک معاون وزیر زیرساخت اسلوونی و همچنین اعضاء و نمایندگان دولتی و بخش خصوصی کمیته مزبور، در مرکز همایش‌های بردو واقع در شهر کران اسلوونی، گشایش یافت.

نمایندگان هر دو کشور، چارچوب‌های اصلی خود در حوزه‌های انرژی تجدیدپذیر، بهره‌وری انرژی و شبکه هوشمند ارائه دهنده فرصت‌های همکاری در علوم را ارائه دادند.

امضای یک بیانیه همکاری که تا پایان سالجاری، فعالیت‌های مشترک دو کشور را در بر گیرد، در دستور کار کمیته مزبور قرار دارد.