پاسخ واشنگتن به اظهارات معاون ظریف/ما به برجام پایبند بودیم!

 پس از آنکه «مجید تخت روانچی» معاون وزیر خارجه ایران و از اعضای تیم مذاکره‌کننده از عدم پایبندی آمریکا به تعهدات برجامی خبر داد، «آلن اِیر» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا به این گفته‌های وی با ادبیاتی غیرمستقیم و تلویحی پاسخ داد.

خبرنگا ما واکنش رسمی وزارت خارجه آمریکا به گفته‌های روانچی و همچنین اقدامات آمریکا در صورت توسل ایران به اصل عمل متقابل و توقف اجرای برخی تعهدات برجامی ایران را جویا شد.

سخنگوی فارسی‌زبان وزارت خارجه آمریکا گفت: «این جواب من است؛ ایالات متحده (تاکنون) به همه تعهدات خود ذیل برجام متعهد بوده و این رویه را تا زمانی که ایران هم این‌گونه باشد، ادامه خواهد داد.»

اِیر با این پاسخ تلویحا گفته‌های معاون ظریف مبنی بر عدم اجرای تعهدات برجامی از سوی واشنگتن را رد کرد و البته به طرف ایرانی یادآور شد که این به اصطلاح «متعهد ماندن» تا زمانی که ایران به همه آنچه در توافق وین نوشته شده پایبند بماند، ادامه خواهد یافت.

مشکلی که گمان می‌رفت تفاوت ذات تعهدات برجامی ایران و آمریکا ایجاد خواهد کرد یعنی بازگشت‌ناپذیر بودن تعهدات و اقدامات ایران، حالا رخ نمایان کرده و موجبات اعتراض معاون اروپا-آمریکا ظریف را نیز فراهم کرده است.

100 میلیارد دلاری که بنا بود از محل اجرای برجام آزاد شود، ابتدا به 50 میلیارد و سپس بر اساس گفته‌های «جان کری» وزیر امور خارجه آمریکا به 3 میلیارد دلار تقلیل یافت؛ بازگرداندن تحریم‌های بانکی و غیره هم برای آمریکا و دیگر اعضای شورای امنیت، فقط زحمت تلاش برای تصویب یک متن چند صفحه‌ای در شورا را می‌طلبد.

اقدامات ایران اما به گونه‌ای دیگر است؛ ارسال اورانیوم غنی‌شده به کشوری دیگر و از دست دادن کنترل بر آن و برچیدن قلب رآکتوری فوق حساس، اقداماتی بسیار متفاوت از اقدامات آمریکایی ها و بازگشت‌ناپذیر است.