فتح خرمشهر نماد روزهای مظلومیت است

اسحاق جهانگیری پیش از ظهر امروز (دوشنبه) در نهمین کنگره ملی تجلیل از ایثارگران که به مناسبت سوم خرداد روز ملی مقاومت، ایثار و پیروزی در وزارت کشور برگزار شد با تبریک میلاد با سعادت منجی عالم بشریت و سالروز آزاد سازی خرمشهر اظهار داشت: خرمشهر توسط رزمندگان دلاور اسلام در مقطعی آزاد شد که برای خیلی ها باورکردنی نبود که قدرت نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران به نقطه ای برسد که بتواند خرمشهر را از دست نیروهای بعثی بازپس گیرد.

 

وی افزود: جنگ تحمیلی که رژیم بعث عراق از سال 59 علیه ملت ایران آغاز کرد، جنگ گسترده ای بود که همه دنیای استکبار، شرق و غرب، آمریکا، ‌شوروی سابق، کشورهای اروپایی و مرتجعین منطقه در شروع و ادامه آن سهیم بودند.

 

معاون اول رییس جمهور با اشاره به مظلومیت ملت ایران در دوران دفاع مقدس خاطرنشان کرد: هیچ دلیلی برای آغاز جنگ تحمیلی علیه ملت ایران وجود نداشت و فقط به این بهانه ایران را وارد جنگ کردند که ملت ایران تصمیم گرفته بود روی پای خود بایستد،‌ انقلاب اسلامی را در کشور مستقر کند و کشور را به صورت آزاد و مستقل اداره نماید.

 

جهانگیری افزود: دشمنان می دانستند که انقلاب اسلامی آغاز یک بیداری بزرگ در جهان اسلام خواهد بود که مسلمانان در دنیای اسلام را به حرکت در خواهد آورد.

 

وی با اشاره به اینکه در بسیاری از کشورهای منطقه مردم هنوز طعم آزادی و استقلال را نچشیده اند، گفت: امام خمینی(ره)‌که با کمک ملت ایران انقلاب اسلامی را به پیروزی رساند، این انقلاب را به گونه ای رهبری کرد که مردم ایران حتی علیه رژیمی که به دنبال سرنگونی آن بودند، دست به اقدامات خشن و مسلحانه نزدند.

 

معاون اول رییس جمهور ادامه داد: انقلاب اسلامی یک راه جدید در دنیا ترسیم کرده بود که وحشت را در برخی از کشورهای منطقه و حامیانشان به وجود آورده بود.   

 

جهانگیری با اشاره به مشکلات کشور در آغاز پیروزی انقلاب اسلامی، تصریح کرد: طبیعی بود که کشوری که تازه انقلاب در آن رخ داده، با مسائل داخلی و مشکلات متعدد آنقدر سرگرم باشد که در این میان حتی تصور ورود به جنگ هم وجود نداشت و به همین دلیل صدام با نهایت غرور اعلام کرده بود که ظرف مدت سه روز خوزستان را تصرف خواهد کرد.

 

وی افزود: روحیه انقلابی، مقاومت و ایمان ملت ایران همه ضعف های احتمالی مدیریت و توان نظامی کشور را پوشانده بود و مردم به صحنه آمدند و با مقاومت و ایثار توانستند پس از آنکه خرمشهر حدود بیست ماه در اختیار و در تصرف نیروهای بعث قرار داشت، آن را بازپس گیرند.

 

معاون اول رییس جمهور گفت: فتح خرمشهر در حالی رخ داد که نیروهای بعثی استحکامات نظامی قدرتمندی در آنجا مستقر کرده بودند و بسیاری از کارشناسان نظامی خارجی معتقد بودند که با وجود این استحکامات نظامی، به هیچ عنوان امکان عبور نیروهای نظامی ایران و بازپس گیری خرمشهر قابل تصور نیست.

 

جهانگیری اظهار داشت: فتح خرمشهر برای ملت ایران قدرت و عظمتی را به ارمغان آورد که پس از سوم خرداد سال 61 معادلات دنیا نسبت به ایران با دوران قبل از آن کاملا متفاوت شد.

 

وی افزود: پس از فتح خرمشهر توانستیم خود را با قدرت جدیدی به دنیا معرفی و عرضه کنیم و بگوییم که ایران به نقطه ای رسیده است که می تواند معادلات کارشناسان نظامی را برهم بزند.

 

معاون اول رییس جمهور ادامه داد: ملت ایران در دوران دفاع مقدس مظلومانه با بسیاری از کشورهای دنیا و به نمایندگی صدام جنگیدند و با لطف خدا سرفراز از این جنگ بیرون آمدند.

 

جهانگیری با تاکید براینکه فتح خرمشهر نماد روزهای مظلومیت است و باید همیشه زنده بماند، تصریح کرد: لازم است بنیاد شهید، نیروهای مسلح و هنرمندان برای پاسداشت عظمت ملت ایران در دوران دفاع مقدس و در رأس آن آزاد سازی خرمشهر تلاش کنند تا این روز بزرگ در تاریخ ثبت شود و همواره زنده بماند.  

 

وی با تاکید براینکه عظمت و بزرگی فتح خرمشهر نباید در پیچ و خم مسائل زندگی از یادها فراموش شود، خاطرنشان کرد: به برکت خون شهیدان، ایثارگران و مقاومت ملت ایران، جمهوری اسلامی ایران امروز قدرت اول منطقه است و با این قدرت از کشورهای دیگر منطقه و در جهت برقراری صلح و ثبات در منطقه دفاع می کند.

 

معاون اول رییس جمهور ادامه داد: حضور ایران در مناطق دیگر تحت عنوان نیروهای مستشاری صرفاً‌ برای حفظ ارزشهای دینی و اسلامی است اما متأسفانه برخی کشورهای منطقه فریب قدرت های بزرگ را خورده اند و به کمک آنها گروه هایی را ایجاد کرده اند و با حمایت ایدئولوژیک و تسلیحاتی از آنها تلاش می کنند تا به قدرت ایران آسیب بزنند.

 

جهانگیری تصریح کرد: ایران نه تنها قادر است از خود در برابر دشمنان دفاع کند بلکه می تواند از ملت ها و دولت های قانونی منطقه نیز دفاع کند و مانع از آن شود که داعش بعنوان یک گروه تکفیری و تروریستی خشن در بخشهایی از جهان اسلام حاکم شود.

 

وی افزود: اگر ایران در این زمینه اقدام نمی کرد داعش امروز در خیلی از کشورهای منطقه حاکم بود و دولت در اختیار داشت. ائتلاف هایی هم که برای مبارزه با داعش ایجاد شده، فقط ائتلاف های شکلی هستند و اقدام جدی و عملی برای مقابله با داعش انجام نمی دهند.

 

معاون اول رییس جمهور ادامه داد: مقابله با داعش آنجایی بصورت واقعی انجام شد که نیروهای مستشاری ایران به کمک نیروهای مسلح دولتهای قانونی منطقه شتافتند و این توانمندی ایران یک قدرت و سرمایه برای همه کشورهای منطقه است.

 

جهانگیری با یادآوری حمایت برخی کشورهای منطقه از صدام در دوران دفاع مقدس گفت: اگر ملت ایران با بزرگواری از این کشورها گذشت نمی کرد، امروز باید بسیاری از آنها به خاطر حمایت از صدام تنبیه می شدند اما ملت ایران با بزرگواری از کنار اقدامات خصمانه آنها عبور کرد.

 

وی در ادامه با بیان اینکه پس از دوران جنگ تحمیلی دشمنان دست از سر ملت ایران برنداشته اند، خاطرنشان کرد: دشمنان ملت ایران هر روز یک بهانه پیدا می کنند و یک روز به بهانه دانش هسته ای، جنگ اقتصادی علیه ایران راه می اندازند و تحریم هایی را علیه ملت وضع می کنند.

 

معاون اول رییس جمهور افزود: دشمنان ملت ایران تصور می کردند با اعمال تحریم ها می توانند ملت ایران را تسلیم کنند اما مطمئناً مهمترین عاملی که باعث شد غربی ها در برابر ملت ایران تسلیم شدند، ایستادگی و پایداری مردم بود.

 

جهانگیری ادامه داد: با مقاومت ملت ایران، تلاش های تیم مذاکره کننده هسته ای و هدایت های مقام معظم رهبری و مدیریت رییس جمهور، پرونده هسته ای بعنوان یکی از بزرگترین پیروزی های ملت ایران در جهان به ثبت رسید و همه دانستند که ملت ایران توانست در مقابل قدرت های بزرگ همانگونه که در دفاع مقدس سربلند شد، اینبار در پای میز مذاکره حقوق خود را به دست آورد و تحریم ها را لغو کند.

 

وی با یادآوری اینکه در دوران تحریم ها حرکت های بزرگی در جهت توسعه کشور انجام شده است، گفت: دانشمندان کشور در بخش های مختلف افتخارات بزرگی کسب کرده اند که دانش هسته ای تنها یکی از این افتخارات است.

 

معاون اول رییس جمهور ادامه داد: امروز دانشمندان جوان در دانشگاه های کشور دست به اختراعات بزرگ می زنند و با تبدیل ایده ها و نوآوری های خود به محصول، دستاوردهایی برای کشور خلق می کنند که بخشی از این دستاوردها فقط در تعداد محدودی از کشورهای پیشرفته دنیا موجود است.

 

جهانگیری با تاکید براینکه باید کشور را به سرعت در جهت پیشرفت حرکت دهیم، تصریح کرد: ایران باید بزرگترین قدرت منطقه و یکی از اقتصاد های مطرح در سطح بین المللی باشد که برای تحقق این اهداف، سیاست های اقتصاد مقاومتی تدوین و از سوی رهبر معظم انقلاب ابلاغ شده است.

 

وی افزود: رییس جمهور و همه اعضای دولت به صورت جدی اقتصاد مقاومتی را دنبال می کنند و ملت نیز باید در این زمینه به دولت کمک کند تا با تحقق اقتصاد مقاومتی بتوانیم اقتصاد کشور را به گونه ای سامان دهیم که دشمنان تصور آنکه بتوانند از طریق تحریم اقتصادی کشور را از پای درآورند را از سر خود بیرون کنند.

 

معاون اول رییس جمهور با تاکید بر لزوم تبدیل شدن ایران به یک قدرت اقتصادی بزرگ، خاطرنشان کرد: وقتی قدرت نظامی ایران در کنار مولفه دیگر یعنی قدرت اقتصادی قرار بگیرد و با انسجام ملی در داخل کشور و با حضور رهبری با صلابت و قدرتمند، قادر خواهیم بود مسیر افتخار آمیز را به سرعت طی کنیم.

 

جهانگیری افزود: در شرایط فعلی مردم از برخی مسائل اقتصادی رنج می برند و برخی فشارها بخصوص بر طبقه ضعیف جامعه برای دولت رنج آور است اما عزم دولت این است که با برنامه ریزی دقیق و با اتکا به اقتصاد مقاومتی، اقتصاد کشور را طوری سامان دهد که قادر باشد زندگی خوبی برای مردم فراهم کند.

 

در این مراسم نماینده ولی فقیه، معاون رییس جمهور و رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران نیز با تبریک سالروز آزادسازی خرمشهر به خانواده های معظم شهدا و به خصوص خانواده های شهدای فتح خرمشهر ادای احترام کرد.

 

حجت الاسلام والمسلمین شهیدی گفت: سعی ما این است که فرهنگ ایثار، شهادت و مقاومت را در کشور توسعه دهیم و این گونه همایش ها می تواند به نهادینه شدن این فرهنگ در کشور کمک کند.

 

در این مراسم همچنین با حضور معاون اول رییس جمهور از برخی خانواده های شهدای عملیات فتح خرمشهر، شهدای هسته ای، شهدای فاطمیون و شهدای مدافع حرم قدردانی شد.