هاشمی در خبرگان بازیگردانی می‌کند نه بازیگری!

روزنامه آفتاب یزد با طرح این سؤال که چرا هاشمی می‌گوید نمی‌آیم می‌نویسد: «به راستی چه نامی بر روی این بنای ریاست نداشتن! می‌توان گذاشت؟ گویی هاشمی از زمانی که رأی نخست مجلس خبرگان (در هفتم اسفند) را آورده حرف‌های عجیب و غریب زدنش هم بیشتر شده، چندی پیش که از مرگی آرام بر بالین و رسیدن به آرزوهایش می‌گفت، اکنون هم از بی‌انگیزگی‌اش نسبت به ریاست خبرگان و اینکه وظایف خود را می‌تواند در ردایی دیگر انجام دهد. معلوم نیست که این اظهارنظرها ناشی از همان توهم پدرمآبانه رئیس مجمع تشخیص مصلحت بر سر ملت ایران است یا شعارگرایی‌هایی که سیاسیون همواره بدان مبتلا هستند؟ و شاید هم یک ناز سیاسی پیروزمندانه است در جهت مانور زودهنگام درباره ریاست مجلس!»

این روزنامه می‌افزاید: البته این احتمال را هم باید داد که هاشمی از تکرار اتفاقی مثل دوره قبل خبرگان می‌هراسد. چرا که چه بخواهیم چه نه، در ادوار مختلف، جنس کسانی که برای مجلس خبرگان تایید صلاحیت شده و به این مجلس راه می‌یابند تغییر چندانی نمی‌کند. اعضای خبرگان در هر صورت اصولگرا هستند به همین رو هاشمی می‌داند که شاید در صورت کاندیداتوری همزمان خودش و کسانی مثل آیت‌الله جنتی، اعضای مجلس به او پشت کنند و آیت‌الله جنتی را برگزینند. از این رو او می‌خواهد تا به جای خودش کسی از میان اصولگرایان را وارد رقابت با امثال آیت‌الله جنتی‌ها کند.

آفتاب یزد همچنین از قول غلامعلی رجایی مشاور هاشمی تصریح کرد: «هاشمی رفسنجانی شرایط فعلی و ترکیب مجلس خبرگان را به گونه‌ای می‌بیند که بهتر است کاندیدای ریاست خبرگان نشود.»

در عین حال زیبا کلام گفته است: «هاشمی هرگز از اینکه برای ریاست خبرگان به فردی چون آیت‌الله جنتی رقابت را واگذار کند نمی‌ترسد، هاشمی اگر قرار باشد در مقابل آیت‌الله جنتی قرار بگیرد این کار را خواهد کرد حتی اگر به احتمال 99 درصد بداند رأی نخواهد آورد.»

وی اضافه کرد: «در واقع هاشمی با نیامدنش به عرصه ریاست، تلاش می‌کند تا شرایط را برای ریاست یک میانه‌رو در مجلس خبرگان فراهم کند.»

آفتاب یزد همچنین در سرمقاله خود به قلم «فیاض-ز» نوشت: هاشمی در خبرگان بازیگردانی می‌کند، نه بازیگری. در ملاقات اخیری که با آیت‌الله هاشمی داشتم متوجه شدم که ایشان قصد کاندیداتوری برای ریاست خبرگان را ندارد.

وی افزود: درصورت عدم کاندیداتوری هاشمی رفسنجانی کسانی مثل آیت‌الله ابراهیم امینی و آیت‌الله هاشمی شاهرودی گزینه‌های خوبی برای ریاست خبرگان هستند.

ملاقات «فیاض-ز» با هاشمی در حالی است که در آذرماه 93 در مصاحبه با سایت ضدانقلابی تقاطع مدعی شده بود: من دل خوشی از انقلاب 57 ندارم!

وی اعدام سران رژیم طاغوت را تندروی زمان انقلاب و مستی توده‌ها توصیف کرده و مدعی شده بود: پس از انقلاب مستبدانی ظهور کردند که خود دچار نوعی استبدادزدگی بودند.

وی با بیان اینکه اصلاح‌طلبی کم‌هزینه‌ترین مسیر است، می‌گوید: امیدم نسبت به اصلاح جمهوری اسلامی نسبت به سال‌های اصلاحات کمتر شده است.

زاهد در عین حال گفته بود: ما نه از انقلاب سال 57 خاطره خوبی داریم و نه سن و سال ما دیگر اجازه انقلاب می‌دهد.

همزمان با اشاره آفتاب یزد به ناامیدی هاشمی از ریاست خبرگان و میل به بازیگردانی، روزنامه زنجیره‌ای شرق در تیتر اول با بیان این مطلب از قول هاشمی که «فعلا بنا ندارم خودم را برای ریاست خبرگان مطرح کنم» نوشت:‌ آیت‌الله امینی، گزینه احتمالی رقابت با آیت‌الله جنتی است.

شرق پیش از این در سرمقاله‌ای هاشمی را نماد پسا انقلاب و ختم انقلاب توصیف کرده و از این رو ابراز تمایل این قبیل نشریات به آیت‌الله امینی، قطعا رفتاری منافقانه و شیادانه است.

شرق از قول هاشم‌زاده هریسی نوشت: هاشمی اصلا تصمیمی برای کاندیداتوری در ریاست خبرگان ندارد و در مجلس افراد خوب و بزرگی مثل آقای امینی هستند که هاشمی می‌خواهد او نامزد بشود. بنابراین اگر تغییری در تصمیم هاشمی ایجاد نشود، این یعنی که گزینه او آیت‌الله ابراهیم امینی خواهد بود.

یادآور می‌شود هاشمی در انتخابات رئیس مجلس خبرگان در تاریخ 19 اسفند 1393 بیش از 24 رأی کسب نکرد و آیت‌الله یزدی با 47 رأی رئیس مجلس خبرگان شد. دوره پنجم مجلس خبرگان امروز آغاز به کار می‌کند.