عجله هیئت رئیسه مجلس برای تصویب اعتبارنامه ها و برگزاری انتخابات

 گروه سیاسی- مجلس دهم روز شنبه هشتم خرداد افتتاح شد.در جلسه روز شنبه هیئت رئیسه سنی مجلس در جایگاه قرار گرفت و شعب پانزده گانه برای بررسی اعتبار نامه منتخبان تشکیل و نمایندگان بین این شعب تقسیم شدند.

به گزارش خبرنگار افکار نیوز، سپس جلسه مجلس برای رفتن نمایندگان به حرم مطهر امام راحل و بهشت زهرا تعطیل شد.

هاشم زایی رئیس سنی مجلس در پایان جلسه روز شنبه مجلس از منتخبان خواست تا جهت بررسی اعتبارنامه ها راس ساعت 16 در شعب حضور یابند.

طبق آئین نامه داخلی مجلس، برای بررسی اعتبارنامه ها و اعتراض احتمالی به آن، سه روز فرصت و مهلت است و بعد از آن گزارش شعب باید در صحن مجلس مطرح شود.

اما در این میان عجله ای از سوی هیئت رئیسه موقت مجلس دیده می شود که اعتبارنامه های منتخبان هر چه سریعتر در صحن مجلس تصویب تا انتخابات هیئت رئیسه دائم برگزار شود. چرا که طبق آئین نامه داخلی مجلس، برگزاری انتخابات هیئت رئیسه دائم منوط به تصویب اعتبارنامه حداقل دو سوم نمایندگان است.

هیئت رئیسه دائم یک ساله است.

از آنجا که اولین جلسه شعب پانزده گانه ساعت 16 روز شنبه بوده، برای منتخبان تا ساعت 16 روز سه شنبه فرصت است که اگر اعتراضی به اعتبار نامه ای دارند، آنرا تحویل شعب بدهند.

اما از صبح امروز سه شنبه گزارش شعب در حال مطرح شدن در صحن مجلس است.

از طرف دیگر خبرنگار ما شنیده که بجای طرح تک تک اعتبارنامه ها در صحن مجلس، هیئت رئیسه موقت تصمیم دارد تا اعتبارنامه ها بصورت گروهی و کل شعب یک جا مطرح و تصویب شود.

این بدان معناست که هیئت رئیسه مجلس می خواهد تا انتخابات هیئت رئیسه دائم را هر چه سریع تر برگزار کند.

عجله هیئت رئیسه مجلس در برگزاری انتخابات هیئت رئیسه با سوالاتی روبرو شد.

در حال حاضر شورای نگهبان تکلیف 2 حوزه انتخابیه که پنج نماینده دارد را هنوز مشخص نکرد. حوزه های انتخابیه تبریز با چهار نماینده و اهر و هریس با یک نماینده.

تبریزی که 2 نماینده در هیئت رئیسه مجلس هشتم و نهم داشت و در حال حاضر هم این 2 نماینده در مرحله دوم انتخابات رای آورده اما هنوز شورای نگهبان صحت این حوزه انتخابیه را تائید نکرده است.

عدم تائید صحت انتخابات این حوزه باعث شد تا این 2 عضو سابق هیئت رئیسه مجلس نتوانند از حق قانونی خود استفاده کرده و برای عضویت در هیئت رئیسه کاندیدا شوند.

حقی که محمد حسین فرهنگی عضو هیئت رئیسه سابق و منتخب فعلی تبریز معتقد است که زمین و زمان دست به دست هم دادند تا مردم و منتخبان تبریز از آن محروم شوند.

شاید اگر عجله هیئت رئیسه مجلس نباشد و انتخابات هیئت رئیسه دائم سر فرصت قانونی و در هفته آینده برگزار شود، این فرصت برای منتخبان تبریز هم فراهم شود تا آنها از کاندیداتوری محروم نشوند.

گرچه مسعود پزشکیان منتخب تبریز نائب رئیس اول مجلس شد اما فرهنگی و علیرضا منادی نیز در سالهای گذشته از این حوزه انتخابیه در هیئت رئیسه جای داشتند و در بین نمایندگان دارای رای هستند.