مقام آمریکایی: ایران در امور عراق دخالت می کند

«جیمز جفری» سفیر سال‌های 2010 تا 2012 آمریکا در عراق با یک شبکه کردزبان مصاحبه و ادعاها و اظهاراتی درباره شرایط عراق مطرح کرد.

سفیر پیشین واشنگتن در بغداد به روداو گفت: «آمریکا با دید مثبت به تجزیه عراق نگاه نمی‌کند مگر آنکه این موضوع (تجزیه عراق) اجتناب ناپذیر شود».

جفری در اظهارنظری درباره استقلال منطقه کردستان عراق مدعی شد: «با توجه به خطرات تجاوز و دست اندازی ایران در عراق، احتمال تجزیه این کشور و احتمال باقی ماندن داعش، گزینه یافتن آینده باید در جیب همه رهبران کرد باقی بماند البته تصمیم اتخاذ این گزینه برای کردستان و عراق تصمیمی بسیار جدی است».

وی با تایید مشکلات دولت عراق گفت: «ما (آمریکا) ناکارآمدی (دولت) عراق را ایجاد نکردیم و ما عامل ایجاد ناکارآمدی سوریه، مصر یا بسیاری دیگر از کشورها منطقه نبودیم».

سفیر پیشین آمریکا در عراق افزود: «تلاش آمریکا برای همه این مشکلات، به شکست انجامید. ما پول و تلاش زیادی صرف کردیم و من فکر نمی‌کنم ما مشکل‌ را بدتر کرده باشیم. البته آنطور که دهه‌های قبل از جمله در کره جنوبی، ژاپن و اروپای شرقی مشکلات را حل کردیم، عمل نکردیم و خاورمیانه نمونه‌‌ای منفی بوده است».

این مقام ارشد سابق دولت آمریکا در عراق در ادامه درباره ظهور داعش هم ادعاهایی مطرح کرد.

جفری گفت: «نتیجه سه چیز است. اول، تمایل شدید اساسی جهادگرایان خشن، افراطی سنی برای تسلط و بدست گرفتن هرگونه سرزمینی که در آن حکومت وجود ندارد. این بیماری است که در خون منطقه وجود دارد».

او مدعی شد که نگاه و مواضع دولت نوری المالکی نخست‌وزیر سابق عراق به موجب تشدید نگرانی‌های جمعیت سنی‌ها به عنوان «تهدید»، به ایجاد داعش کمک کرد.

سفیر پیشین آمریکا با اشاره به موضوع سوریه گفت: «موضوع سوم (در ایجاد داعش) تبدیل شدن سوریه به یک سرزمین بی حکومت است. به دنبال آن القاعده در عراق خود را تغییر داد و به دولت و ارتش تبدیل شد. این دولت و ارتشی است که بخش اعظم جمعیت سوریه، عراق و همه ما در مناطق مختلف جهان را تهدید می‌کند».

او در ادامه ادعاها علیه دولت سابق عراق تصریح کرد: «ما(آمریکا) می‌دانستیم که نوری المالکی چه کار می‌کرد اما او به صورت دموکراتیک انتخاب و از سوی احزاب شیعه حمایت شد و همچنین حمایت دو حزب بزرگ کرد و حمایت سیستم سیاسی سنی را حداقل تا پیش از برکناری رافی العیساوی (وزیر دارایی اسبق و سنی عراق) در اختیار داشت».