از نامه محرمانه به روحانی تا فریاد رفع حصر در ضیافت افطاری!

 شخصیت‌های سیاسی، تشکل‌ها و احزاب سیاسی در هفته‌ای که از پیش رو گذراندیم در مورد سلب تابعیت از شیخ عیسی قاسم رهبر معنوی بحرین، حقوق‌های نجومی و عملکرد دولت در ابعاد مختلف واکنش نشان دادند و ضیافت افطاری رئیس جمهور نیز شرکت کردند.

*سلب تابعیت از شیخ عیسی قاسم رهبر معنوی بحرین توسط آل خلیفه

وزارت کشور بحرین روز 31 خرداد 1395 در بیانیه ای با استناد به بند جیم ماده دهم قانون تابعیت بحرین، سلب تابعیت شیخ عیسی قاسم را اعلام کرد. سلب تابعیت از شیخ عیسی قاسم روحانی شیعه علاوه بر واکنش‌های بین‌المللی واکنش‌های گسترده‌ای نیز در بین احزاب و فعالان سیاسی داخل کشورمان نیز به دنبال داشت.

*آیت‌الله مجتهد شبستری: عدم جبران جسارت آل خلیفه به شیخ عیسی واکنش شدید شیعیان را در پی دارد

عضو مجلس خبرگان رهبری تاکید کرد: چنانچه جسارت رژیم آل خلیفه به شیخ عیسی قاسم، جبران نشود، شیعیان و مسلمانان دنیا واکنش شدید نشان خواهند داد.

آیت‌الله مجتهد شبستری با اشاره به اقدام رژیم آل سعود در سلب تابعیت شیخ عیسی قاسم رهبر شیعیان بحرین، اظهار داشت: شیخ عیسی قاسم، رهبری انقلابیون بحرین را بر عهده دارد و از شخصیتی قابل تقدیر و شایسته برخوردار است.

وی با تاکید بر اینکه اقدام اخیر رژیم بحرین، شیعیان به ویژه شیعیان این کشور را آزرده خاطر کرده است، تصریح کرد: همه شیعیان این اقدام آل خلیفه را محکوم می‌کنند و رژیم بحرین باید این مساله را جبران کند.

عضو مجلس خبرگان رهبری تاکید کرد: چنانچه این جسارت رژیم آل خلیفه جبران نشود، شیعیان و مسلمانان دنیا عکس‌العمل شدید نشان خواهند داد.

وی درباره لزوم اقدام وزارت خارجه در این زمینه یادآور شد: وزارت خارجه کشورمان حتما باید در این زمینه موضع بگیرد چراکه مساله کوچکی نیست و رژیم بحرین به یک فرد بزرگوار چنین جسارتی را کرده است، بنابراین به جز ملت‌ها، دولت‌ها نیز باید به این اقدام اعتراض کنند.

*آیت‌الله ممدوحی: آل‌خلیفه و آل‌سعود با تعرض به شیخ عیسی قاسم انقراض خود را شاهد خواهند بود

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با تاکید بر روح صهیونیستی تعرض به شیعیان، گفت: آل‌خلیفه و آل‌سعود با تجاوز به حریم مقدس علمای شیعه منقرض خواهند شد.

با اشاره به لغو تابعیت آیت‌الله شیخ عیسی قاسم رهبر شیعیان بحرین توسط رژیم آل‌خلیفه اظهار داشت: تمام غرض این رژیم تضعیف و از بین بردن قدرت فوق‌العاده شیعه است چون جهان کفر از آن احساس خطر می‌کند.

وی افزود: جهان کفر می‌خواهد جوانب و عوامل تشیع را قیچی کند و به در همین راستا از علما شروع کرده است و سراغ مردم، انقلاب‌ها، کتاب‌ها و کتابخانه‌های تشیع نیز خواهد رفت.

نماینده سابق مردم کرمانشاه در مجلس خبرگان با تاکید براینکه روح این اقدامات صهیونیستی است، تصریح کرد: صهیونیستها از تشیع واهمه دارند و دلیل حمایت آنها از رژیم‌هایی چون آل خلیفه این مسئله است.

آیت‌الله ممدوحی با اشاره به تبعات چنین اقداماتی برای رژیم آل‌خلیفه خاطرنشان کرد: اگر این رژیم به چنین اقداماتی ادامه دهد ماندنی نیست و آل سعود نیز چون به همین مسئله مبتلاست انقضای عمرش را شاهد خواهد بود. آنها با تجاوز به چنین حریم‌های مقدسی منقرض خواهند شد.

*خاتمی: سلب تابعیت شیخ عیسی قاسم به زیان دولت جبار آ‌ل‌خلیفه است/تجمعات بحرینی‌ها باوجود وحشی‌گری‌ رژیم بحرین مسالمت‌آمیز بوده است

امام جمعه موقت تهران با بیان اینکه این آیت‌الله شیخ عیسی قاسم بود که انقلابیون را کنترل می‌کرد تا رو به قیام مسلحانه نیاورند، گفت: دولت بحرین با رفتار وحشیانه‌ با معترضان، به سقوط نزدیک شده است و به سرنوشت محمدرضا پهلوی دچار خواهد شد.

وی افزود: جنایت اخیر دولت آ‌ل‌خلیفه در مورد سلب تابعیت جناب آیت‌الله شیخ عیسی قاسم صرف‌نظر از آنکه کار دیکتاتورمنشانه‌ای است به زیان این دولت جبار هم است.

امام جمعه موقت تهران افزود: این آیت‌الله حاج‌ شیخ عیسی قاسم بود که انقلابیون را کنترل می‌کرد تا رو به قیام مسلحانه نیاورند و تظاهرات و تجمعات بحرینی‌ها علی‌رغم تمام وحشی‌گری‌های دولت بحرین تماما مسالمت‌آمیز بوده است.

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری در همین راستا خاطرنشان کرد: هیچ نشنیده‌ایم حتی یک شیشه در تظاهرات مردم بحرین شکسته شده باشد و این یعنی تظاهرات مسالمت‌آمیز که در تمام دنیا به عنوان یک حق، پذیرفته شده است.

آیت‌الله خاتمی در خاتمه تصریح کرد: سخن این است که با این کار دولت بحرین یک قدم به سقوط نزدیک شده است و به نظر می‌رسد دولت بحرین با این رفتارهای وحشیانه که با معترضان دارد راه شاه ایران محمدرضا پهلوی را دنبال می‌کند و همان که سرنوشت آن شاه خائن بود سرنوشت این خیانتکاران نیز خواهد شد.

*حجت‌الاسلام ابراهیمی:شیخ عیسی قاسم فرزند بحرین است/سلب تابعیت باید از آل خلیفه وارداتی باشد

عضو جامعه روحانیت مبارز با تاکید بر اینکه سلب تابعیت باید از وارداتی‌های آل خلیفه باشد، گفت: شیخ عیسی‌قاسم فرزند بحرین است.

وی با اشاره به اقدام آل خلیفه در سلب تابعیت شیخ عیسی قاسم اظهار داشت: این اقدام آل خلیفه ضد مقررات بین‌‌المللی و نقض حقوق بشر و انسانی است.

حجت‌الاسلام ابراهیمی افزود: چه کسی می‌تواند حق بقای کسی که زاده آن کشور است را از وی سلب کند. شیخ عیسی قاسم اهل بحرین و در این کشور دارای اصل و نصب است.

عضو جامعه روحانیت مبارز با تاکید بر اینکه سلب تابعیت باید از وارداتی‌های آل خلیفه باشد، گفت: شیخ عیسی‌قاسم از خاک بحرین است. رژیم آل خلیفه وارداتی و دست نشانده آمریکا و انگلیس است.

حجت‌الاسلام ابراهیمی خاطرنشان کرد: با بیرون راندن شیخ‌ قاسم‌ صدایی خفه نخواهد شد بلکه مبارزه‌جویی و حق‌خواهی در خون مردم کشور شیخ عیسی قاسم است.

*قدیری ابیانه: ابتدا باید از «پادشاه سعودی بحرین» سلب تابعیت شود/ آل خلیفه بعثی‌های عراق را به تابعیت بحرین درآورده

یک کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان اینکه رژیم آل خلیفه خبیث‌ترین افراد مثل بعثی‌های عراق را به تابعیت بحرین درآورده است، گفت: اگر قرار باشد سلب تابعیتی صورت بگیرد، باید از پادشاه بحرین سلب تابعیت شود که از اتباع سعودی است.

قدیری ابیانه تصریح کرد: اگر قرار باشد سلب تابعیتی هم صورت بگیرد، باید از پادشاه بحرین سلب تابعیت شود چرا که آنها اتباع سعودی هستند.

وی افزود: رژیم آل خلیفه سعی کرده خبیث‌ترین افراد کشورهای مختلف مثل بعثی‌های عراق را به تابعیت بحرین درآورد، تا ترکیب جمعیتی آنجا را به هم بریزد از این رو باید در آینده یک سلب تابعیت گسترده از کسانی که با این هدف تابعیت بحرین را بدست آوردند، صورت بگیرد و با رفتن آنها کشور بحرین به دست مردم آن برسد.

*نامه محرمانه جامعه مدرسین به روحانی در انتقاد از رویکردهای فرهنگی و سیاسی دولت

جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ماه گذشته و همزمان با سفر روحانی به قم و دیدارش با مراجع، با ارسال نامه محرمانه‌ به رئیس‌جمهور از برخی رویکردهای فرهنگی و سیاسی دولت یازدهم انتقاد کرده است. 

در همین زمینه یکی از اعضای برجسته جامعه مدرسین به فارس گفت: این نامه به طور «محرمانه» برای رئیس‌جمهور ارسال شده و چنانچه دولت اقدامی نکند، علنی خواهد شد.

برخی رسانه‌های دولتی مدعی شدند «دفتر جامعه مدرسین ارسال نامه به رئیس جمهور را تایید نکرده است» در حالی که سایت رسمی جامعه مدرسین هیچ موضعی مبنی بر عدم تایید این نامه نگرفته است.

آیت‌الله ممدوحی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در گفت‌و‌گو با فارس ارسال نامه جامعه مدرسین به رئیس‌جمهور را تایید کرد.

*30 گزینه اصولگرایان در انتخابات 96

کمال سجادی سخنگوی جبهه پیروان خط امام و رهبری با اشاره اینکه به زودی جبهه پیروان به بررسی نامزدهای احتمالی برای انتخابات ریاست جمهوری سال آینده می‌پردازد اظهار داشت: کمتر از یک سال تا انتخابات ریاست جمهوری زمان داریم. ضرورت دارد احزاب و تشکل‌ها فعالیتشان در این راستا را به طور جدی آغاز کنند.

سخنگوی جبهه پیروان پیرامون گزینه‌های احتمالی اصولگرایان برای انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: بعضا گفته می‌شود که اصولگرایان گزینه‌ای برای انتخابات ریاست جمهوری ندارند.

وی با تأکید بر اینکه جناح اصولگرایی با چنین وسعتی حتما افراد واجد شرایطی برای ریاست جمهوری دارد ادامه داد: گزینه‌های اصولگرایان برای انتخابات ریاست جمهوری 96، بیش از 30 نفر خواهد بود.

سجادی با بیان اینکه اصولگرایی، جناحی عقیم نیست خاطر نشان کرد: کسانی که در جناح اصولگرایی برای انتخابات ریاست جمهوری سال آتی در نظر گرفته شده‌اند به موقع حمایت و اعلام خواهند شد.

*واکنش تند یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب به نتایج انتخابات کمیسیون آموزش مجلس/یاری: شاید ارتش امید در مجلس رجال‌الغیب هستند

عضو جبهه اصلاح‌طلبان به انتخابات هیئت رئیسه کمیسیون آموزش مجلس واکنش نشان داد و ضمن انتقاد از برخی عملکرد‌ها گفت: شاید ارتش امید در مجلس رجال‌الغیب هستند.

سعید یاری خاطرنشان کرد: اصلاح‌طلبان برای لیست‌بندی دچار اشتباه شدند و افرادی را در لیست قرار دادند که حتی برای ریاست کمیسیون آموزش نیز به عارف رأی نمی‌دهند.

وی افزود: اصلاح‌طلبان کمبود لیست‌های انتخاباتی خود را با وارد کردن اصولگرایان به لیست پر کردند که همین مسئله آسیب بزرگی را به اصلاح‌طلبی وارد کرده است.

*عارف کاندیدای انتخابات 96 نمی‌شود

حسین قیومی عضو حزب مردم سالاری در رابطه با حضور محمدرضا عارف برای انتخابات ریاست جمهوری 96 گفت: این احتمال را نمی‌دهم که آقای عارف در انتخابات ریاست جمهوری 96 حضور پیدا کنند.

 

وی در ادامه بیان کرد: براساس واقعیت‌ها و جریان‌هایی که تاکنون کار کردیم باید نظر داد و اصلاح طلبان هم تن به این کار نمی‌دهند که به دنبال عارف بروند، همچنین حمایت اصلاح‌طلبان از روحانی بستگی به شرایط دارد.

 

قیومی تصریح کرد: بنده به دلیل اینکه با عارف صحبت کردم و روحیات وی را می‌دانم، این موضوع را تأیید نمی‌کنم زیرا این یک بازی سیاسی پرجنجال است.

 

وی افزود: ما تاکنون ریاست جمهوری 4 ساله نداشته‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ایم و این یک سنت است، زیرا کسی که راحت کنار می‌رود دیگر در این صحنه حضور پیدا نخواهد کرد.

**ضیافت افطاری رئیس جمهور با فعالان سیاسی

1 تیرماه سال جاری ضیافت افطاری رئیس جمهور با حضور فعالان سیاسی در سالنت اجلاس سران برگزا شد که در این مراسم شخصیت‌هایی چون، عبدالواحد موسوی لاری، محمد نبی حبیبی، منوچهر متکی، محمدحسن ابوترابی‌فرد، زهرا ساعی، علی نوبخت و دیگر شخصیت‌های سیاسی حضور داشتند.

*ناظمی اردکانی: ابوترابی‌‌فرد تنها سخنران اصولگرای ضیافت افطاری رئیس‌جمهور بود

قائم مقام جامعه اسلامی مهندسین با بیان اینکه در مراسم افطاری رئیس جمهور با احزاب از میان اصولگرایان تنها آقای ابوترابی‌فرد فرصت صحبت داشت، گفت: بیشترین زمان سخنرانی به آقای موسوی لاری اختصاص یافت و با درخواست سخنرانی نماینده جبهه‌پیروان مخالفت شد.

محمد ناظمی اردکانی قائم مقام جامعه اسلامی مهندسین با اشاره به ترکیب سخنرانان حاضر در مراسم ضیافت افطاری رئیس جمهور با احزاب و تشکل‌ها اظهار داشت: از بین شخصیت‌های اصولگرا فقط آقای ابوترابی‌فرد فرصت صحبت داشت که خیلی هم کوتاه بود و باقی سخنرانان غیر اصولگرا بودند.

وی ادامه داد: در این مراسم بیشترین زمان سخنرانی به آقای موسوی لاری اختصاص یافت که در صحبت‌هایشان به مسائل اجتماعی و اقتصادی جامعه پرداختند.

قائم مقام جامعه اسلامی مهندسین در پاسخ به سؤالی پیرامون دلیل عدم سخنرانی شخصیت‌های اصولگرا در این مراسم خاطرنشان کرد: از ناحیه جبهه پیروان خط امام و رهبری درخواستی برای سخنرانی ارسال شده بود که به نمایندگی از اصولگرایان سخنرانی داشته باشند که با این درخواست موافقت نشد چراکه  سخنرانان از طرف نهاد ریاست جمهوری از پیش تعیین شده بودند.

ناظمی اردکانی پیرامون ترکیب شخصیت‌های حاضر در این مراسم اظهار داشت:‌ بیشتر شخصیت‌ها از طیف‌های غیراصولگرا بودند و چهره‌های کمی از اصولگرایان در مراسم حاضر بودند.

وی ادامه داد: اگر در چنین جلساتی از همه طیف‌های سیاسی دعوت شود، گفت‌وگو‌ها می‌تواند یکجانبه نباشد و جلسه‌ای مثبت تلقی شود چراکه خیلی از افراد اصولگرا برای حضور در این مراسم دعوت نشده بودند و یا حضور پیدا نکرده بودند.

ناظمی اردکانی پیرامون وقوع حاشیه‌ای در جریان این مراسم اظهار داشت: فردی از اصلاح‌طلبان در مراسم با فریاد شعاری را مطرح کرد که با عدم استقبال حاضرین روبه‌رو شد.

*محبیان: درخواست موسوی لاری از روحانی برای برخورد با حقوق‌های نجومی و انتقاد به راهبرد رسانه‌ای دولت/تذکر ابوترابی‌فرد به رئیس جمهور درباره بروز بی‌اخلاقی در سیاست

دبیرکل حزب نواندیشان ایران اسلامی درباره جزئیات ضیافت افطاری رئیس جمهور با فعالان سیاسی گفت: وزیر کشور دولت اصلاحات در مورد حقوق‌های نجومی تذکراتی را مطرح و گفت که اگر این موضوع صحیح است باید دولت با آن برخورد کند.

وی افزود: آقای ابوترابی‌فرد در این ضیافت افطاری تذکرات اخلاقی نسبت به بروز بی‌اخلاقی‌ها در سیاست داد که تذکر به‌ جا و خوبی بود.

محبیان تصریح کرد: آقای علی نوبخت در مورد بهداشت و امنیت کشور مطالبی را اظهار کرد و خانم ساعی در مورد گفتمان اعتدال و حمایت از دولت به ارائه نظرات خود پرداخت.

*فریاد جواد امام در ضیافت رئیس جمهور برای رفع حصر و واکنش حضار

ضیافت افطاری رئیس جمهور با فعالان حزبی 1 تیرماه سال جاری با حضور برخی فعالان سیاسی در سالن اجلاس سران برگزار شد.

در این مراسم سیدجواد امام که نقش فعالی در جریان فتنه 88 داشت پیش از سخنان رئیس جمهور با فریاد خواستار رفع حصر سران فتنه شد که با سکوت آقای روحانی روبرو شد و در ادامه با بلند شدن صدای صلوات میهمانان حاضر در مراسم وی نیز مجبور به نشستن شد.

وی درحال حاضر که مسئولیت بنیاد باران را عهده دار است از سوی مراجع قضایی در جریان فتنه سال 88 به یک سال حبس تعزیری محکوم شده بود.

*شریف: هیچ‌یک از اعضای شورای مرکزی خانه احزاب به ضیافت رئیس جمهور دعوت نشدند

احمد شریف عضو شورای مرکزی خانه احزاب به ضیافت افطاری رئیس جمهور با فعالان سیاسی اشاره کرد و اظهار داشت: هیچ‌یک از اعضای شورای مرکزی خانه احزاب به ضیافت افطاری رئیس جمهور دعوت نشدند.

وی افزود: برای ما جای سؤال است اگر دبیران کل احزاب و اعضای شورای مرکز خانه احزاب فعالان سیاسی محسوب نمی‌شوند پس چه کسی در این کشور فعال سیاسی است.

عضو شورای مرکزی خانه احزاب خاطرنشان کرد: دولت خانه احزاب را به اسم احیا کرده است اما حتی یک دفتر در اختیار ما قرار نداده که جلسات‌مان را در آن برگزار کنیم و امروز می‌بینیم که با حساب نیاوردن اعضای شورای مرکزی به عنوان فعالان سیاسی بی‌احترامی هم می‌کنند.

شریف ادامه داد: آقایان دولت یازدهم بهتر است در مورد تعریف خود از فعالان سیاسی بازنگری جامعی صورت دهند.