چرا ایران نباید از خروج انگلیس از اتحادیه اروپا خوشحال شود؟

وبسایت المانیتور در گزارشی نوشت: بسیاری از کارشناسان ایرانی بر این باورند که نتیجه همه پرسی خروج انگلیس از اتحادیه اروپا (برکسیت) که 23 ژوئن برگزار شد، به طور مثبت بر معاملات ایران با یکی از بزرگترین اقتصادهای اروپا تأثیر می گذارد.

 
به جز وزارت امور خارجه ایران، هیچ یک از مقامات این کشور به طور رسمی در خصوص خروج انگلیس از اتحادیه اروپا اظهارنظر نکردند. پس از اعلام نتایج همه پرسی، وزارت خارجه ایران در بیانیه ای اعلام کرد سیاست ایران برای گسترش روابط با همه کشورهای اروپایی همچنان پابرجاست و نتایج همه پرسی خروج انگلیس بر تصمیم ایران بی تأثیر است.
 
به نوشته المانیتور،"حمید ابوطالبی،" معاون سیاسی دفتر "حسن روحانی،" رئیس جمهور ایران اعلام کرد خروج انگلیس از اتحادیه اروپا نشاندهنده این است که فروپاشی این اتحادیه حتمی است. وی همچنین از مقامات این کشور خواست از این فرصت تاریخی استفاده کنند. اظهارات وی نشان می دهد دولت ایران، برکسیت را یک فرصت سیاسی و اقتصادی می داند که می تواند موضع این کشور را در صحنه جهانی تقویت کند.
 
دو روز پس از همه پرسی برکسیت، یکی از روزنامه های ایرانی در این خصوص نوشت: هرچه انگلیس مستقل تر باشد، این به نفع ایران است.
 
وکلای مدافع مؤسسه "شپارد مولین" در نیویورک در گفتگو با "اینترنشنال بیزینس تایمز" اعلام کردند انگلیس می تواند تحریم های مربوط به حقوق بشری خود را علیه ایران بردارد؛ زیرا این کشور دیگر ارتباطی با تصمیمات اتحادیه اروپا ندارد.
 
این روزنامه ایرانی همچنین نوشت: بخش انرژی ایران به شدت به وجود غول های بزرگ انگلیسی از جمله شرکت های نفت و گاز "بی پی" و "رویال داچ شل" نیاز دارد.
 
گزارشها حاکی از آن است که با خروج انگلیس از اتحادیه اروپا، اقتصاد این کشور تحت تأثیر قرار گرفته است و این کشور را در مذاکره با کشورهای دیگری از جمله ایران در موقعیت ضعیف تری قرار داده است. به همین دلیل، یک روز پس از این همه پرسی، بی بی سی در خصوص کاهش تقاضا برای استرلینگ، سقوط بازارهای سهام، بازار مسکن و سرمایه گذاری در این کشور هشدار داد. 
 
این درحالیست که تحلیلگران سیاسی و کارشناسان حوزه اقتصاد معتقدند خروج انگلیس از اتحادیه اروپا به طور منفی بر اقتصاد جهان از جمله ایران تأثیرگذار خواهد بود. اما یکی از پایگاه های اینترنتی دیگر ایرانی از مقامات این کشور خواست در خصوص اثرات برکسیت بر ایران اغراق نکنند. 
المانیتور در ادامه این گزارش نوشت: پرسش این است که آیا ایران در اولویت برنامه های اقتصادی انگلیس پس از خروج از اتحادیه اروپا قرار دارد؟ "اسفندیار بتمن قلیچ،" پژوهشگر اقتصاد سیاسی و تاریخ اجتماعی ایران اینگونه فکر نمی کند. وی 24 ژوئن (4 تیر 95) نوشت مقامات انگلیسی منابع کمی دارند که بخواهند آن را به ایران اختصاص دهند.
 
دو استاد رشته روابط بین الملل در دانشگاه تهران نیز معتقدند خروج انگلیس از اتحادیه اروپا تأثیر اندکی بر ایران دارد. یکی از آنها در این خصوص گفت: هنوز اظهار نظر در این خصوص زود است؛ زیرا اثرگذاری برکسیت 7 تا 10 سال زمان می برد. استاد دیگر دانشگاه تهران گفت: مطمئنم انگلیس رابطه نزدیک خود را با اتحادیه اروپا حفظ می کند.
 
به نوشته المانیتور، ایران باید به جای خوشحالی از سقوط یک حکومت استبدادی، روابط مثبت خود را با انگلیس و همینطور اتحادیه اروپا حفظ کند. علیرغم برکسیت، زمانی که صحبت از تعامل سیاسی با ایران می شود، انگلیس به احتمال زیاد نقش خود را در صحنه جهانی – جایی میان آمریکا و اروپا-- حفظ می کند. احتمال اینکه برکسیت به تغییر روابط اقتصادی تهران و لندن نیز کمک کند، وجود دارد؛ اما این اتفاق در کوتاه مدت نمی افتد.