نمایندگان درباره حقوق‌های نجومی تذکر دادند/نماینده لیست امید میکروفون‌ها را قطع کرد!
نشست علنی روز گذشته نمایندگان مجلس شورای اسلامی به ریاست علی لاریجانی رئیس مجلس به مدت یک ساعت با حضور محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه برای بررسی کودتا در ترکیه و تحولات منطقه نشست غیرعلنی داشتند.

گزارش ظریف در جلسه غیرعلنی

اکبر رنجبرزاده نماینده مردم اسدآباد در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با  فارس، با اشاره به جلسه غیرعلنی مجلس گفت: در جلسه غیرعلنی امروز محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه گزارشی از آخرین وضعیت ترکیه و کودتای رخ داده در این کشور به نمایندگان ارائه کرد و گفت که ما اولین کشوری بودیم که در ارتباط با کودتا در ترکیه اعلام موضع کردیم و نگرانی خود را از این مسئله ابراز داشتیم.

وی افزود: ظریف اظهار داشت که ما از مسیری که راه دموکراسی دنبال شود حمایت می‌کنیم و کودتا به هیچ وجه مورد تأیید ما نیست بلکه آن را تقبیح می‌کنیم.

عضو هیئت رئیسه مجلس خاطرنشان کرد: ظریف عنوان کرد که برخی کشورها همچون عربستان و قطر بدشان نمی‌آمد که کودتا در ترکیه قوت بگیرد که این موضوع جای تأمل دارد.

اقدام تروریستی اخیر در فرانسه سابقه مذهبی آنچنانی ندارد

بهروز نعمتی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در حاشیه جلسه علنی مجلس در جمع خبرنگاران در تشریح جزئیات جلسه غیرعلنی نمایندگان با محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه گفت: آقای ظریف درباره تحولات منطقه، حادثه تروریستی در فرانسه و کودتای ترکیه سخن گفت.

وی موضوع اول مورد بحث وزیر خارجه را لابی‌های شناخته شده در کنگره آمریکا که به دنبال ایران‌هراسی هستند عنوان کرد و اظهار داشت: این لابی‌ها به دنبال این هستند که فضای کسب و کار کشور ما را نامناسب جلوه دهند که خوشبختانه با پیگیری‌های مجموعه دولت اعم از وزارت امور خارجه و دوستانی که این وظیفه را بر عهده دارند، رفع شده و سرمایه‌گذاری در کشور ما رو به رشد است.

نعمتی تصریح کرد: موضوع بعدی مطرح شده از سوی آقای ظریف حادثه تروریستی فرانسه بود که ارزیابی دوستان وزارت خارجه بر این است که دو اتفاق اخیر تروریستی در فرانسه سابقه مذهبی آنچنانی ندارد بلکه عاملان آن افرادی هستند که نسل دوم و سوم مهاجران از کشورهای دیگر بوده که در فرانسه حضور دارند و به نوعی انتقام‌گیری اجتماعی بر آنها مترتب شده است.

اختصاص سالانه 5 درصد از منابع بودجه عمومی برای تقویت بنیه دفاعی کشور

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در ادامه نشست، لایحه اعاده شده دائمی شدن احکام قوانین برنامه‌های پنج‌ساله توسعه از شورای نگهبان را مورد بحث و بررسی قرار داده و با اصلاحاتی به منظور تأمین نظر آن شورا به تصویب رساندند.

به موجب مصوبه مجلس، به منظور افزایش توان دفاعی کشور در تراز قدرت منطقه‌ای و تأمین منافع و امنیت ملی اقدامات زیر از طریق نیروهای مسلح با همکاری دولت معمول شود.

همچنین طبق مصوبه مجلس، دولت مکلف شد حداقل 5 واحد درصد از منابع بودجه عمومی (به‌استثنای واگذاری دارایی‌های مالی، درآمد هزینه دستگاه‌ها و درآمدهای اختصاصی) را به ‌عنوان سهم تقویت بنیه دفاعی در ردیف‌های تقویت بنیه دفاعی در بودجه سالانه کشور اختصاص دهد و هر پنج‌ سال یک ‌بار در برنامه‌های پنج ساله توسعه، این درصد را مورد بازنگری قرار دهد.

وزارت اطلاعات موظف شد با استفاده از ظرفیت‌های قانونی خود شرایط برای ارتقای کمّی و کیفی ظرفیت‌ها و زیرساخت‌های اطلاعاتی، عملیاتی، علمی، فنی، حفاظتی، حراستی و صیانتی با هدف تحکیم امنیت پایدار و ارتقای توانایی و برتری در نبرد اطلاعاتی را به ‌وجود آورد.

تدابیر جدید مجلس برای بیمه، مسکن و استخدام ایثارگران

نمایندگان همچنین لایحه اعاده شده دائمی شدن احکام قوانین برنامه‌های پنج ‌ساله توسعه از شورای نگهبان را مورد بحث و بررسی قرار داده و با اصلاحاتی به منظور تأمین نظر آن شورا به تصویب رساندند.

به موجب مصوبه مجلس، دولت موظف شد به منظور حمایت از سلامت جانبازان پنجاه درصد (٪۵۰) و بالاتر و جانبازان اعصاب و روان و شیمیایی، جانبازان دارای محدودیت جسمی و حرکتی به تشخیص کمیسیون پزشکی بنیاد و براساس شدت و نوع ضایعات ناشی از مجروحیت و میزان ساعت کاری که از جانبازان مراقبت می‌شود، نسبت به برقراری و پرداخت حق پرستاری و حق همیاری بر مبنای حداقل دستمزد ماهانه کارگران اقدام و اعتبار مورد نیاز را در لوایح بودجه سنواتی منظور نماید.

طبق مصوبه مجلس، وزارتخانه‌های علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و کلیه دانشگاه‌های دولتی و غیردولتی و دستگاه‌های اجرایی مشمول ماده (2) این قانون موظف شدند در اعطای سهمیه‌های ورود به دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی، بورس‌های تحصیلی داخل و خارج از کشور، فرصت‌های مطالعاتی و دوره‌های دکترای تخصصی بیست درصد (۲۰٪) از سهمیه را به همسر و فرزندان شاهد، جانبازان، آزادگان و همسر و فرزندان آزادگان و همسر و فرزندان جانبازان اختصاص دهند.

همچنین وزارت راه و شهرسازی موظف شد مسکن جانبازان، آزادگان، همسر و فرزندان شهدا و فرزندان جانبازان هفتاد درصد (۷۰٪) و بالاتر را که قبلاً از زمین یا مسکن دولتی و تسهیلات یا وام مسکن ارزان‌قیمت استفاده نکرده‌اند با واگذاری مسکن و یا زمین بر مبنای زمین به قیمت منطقه‌ای، سال واگذاری و سایر هزینه‌ها به قیمت تمام ‌شده تأمین کند.

همچنین دولت مجاز شد به همسران، فرزندان و والدین شهدای دارای تابعیت خارجی (غیر ایرانی) که در هشت سال دفاع مقدس یا بعد از آن در راستای مأموریت‌های محوله از سوی مراجع ذی‌صلاح به شهادت رسیده‌اند، حداکثر یک سال پس از تقاضای تابعیت، تابعیت ایرانی اعطاء کند.

در بخش دیگری از این مصوبه دولت موظف شد از طریق بنیاد شهید و امور ایثارگران نسبت به استمرار پرداخت مستمری پدر و مادر شهید فوت ‌شده دارای فرزندان معلول، محجور، مطلقه تحت تکفل، نامادری و بیماری صعب‌العلاج و بیماری خاص اقدام نماید.

طرح ساماندهی حقوق و دستمزدهای بخش عمومی ویژه مقامات

نمایندگان به یک فوریت طرح شفافیت دریافت مدیران کشور و استرداد دریافتی‌های مازاد رای مثبت دادند. وکلای ملت پیشتر به درخواست دو فوریت این طرح رای منفی داده بودند.

طرح شفافیت دریافتی مدیران کشور و استرداد دریافت‌های مازاد در 5 ماده تهیه شده و به بحث حقوق مدیران اختصاص دارد.

قطع مکرر میکروفون نمایندگان توسط علی مطهری

زهرا سعیدی نماینده مردم مبارکه در مجلس شورای اسلامی پیش از پایان نشست علنی پارلمان در جریان بررسی دوفوریت طرح شفافیت دریافتی مدیران کشور و استرداد دریافتی‌های مازاد در تذکری شفاهی خطاب به علی مطهری که ریاست صحن علنی را برعهده داشت، گفت: مدیرانی که حقوق‌های نامتعارف دریافت می‌کردند باید به مردم شناسانده شوند.

هنوز صحبت‌های زهرا سعیدی به اتمام نرسیده بود که علی مطهری با بیان اینکه تذکر شما مربوط به دستور جلسه نیست، در اقدامی تأمل‌برانگیز میکروفون وی را قطع کرد. همچنین در این جلسه تعداد دیگری از وکلای ملت از جمله نادر قاضی‌پور نماینده ارومیه، علی ادیانی‌راد نماینده سوادکوه و حسن نوروزی نماینده رباط‌کریم نیز تذکراتی را به صورت کوتاه مطرح کردند، که علی مطهری در حالی که نمایندگان در حال صحبت بودند، میکروفون آنان را قطع کرد و اجازه ادامه بیان تذکرشان را نداد.