اگر کمیسیون انرژی برای آتش سوزی ماهشهر وارد نشود، خودم توضیحاتی می‌دهم

گروه سیاسی- هدایت الله خادمی نماینده ایذه و باغملک در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار افکارنیوز با اشاره به حادثه آتش سوزی در پتروشیمی بوعلی سینای ماهشهر گفت: 25 روز از این حادثه می گذرد و به رغم وعده داده شده مسئولین، هنوز کمیسیون انرژی، هیئتی به این شهر اعزام نکرد و هنوز در خصوص دلایل آتش سوزی و مقصرین این حادثه ،گزارشی تهیه نشد.

وی افزود: اینکه چرا کمیسیون تا کنون هیئتی را اعزام نکرد، خبر ندارم اما طبق وعده مسئولیت کمیسیون قرار بود این هیئت به ماهشهر اعزام شود تا در خصوص حادثه مذکور گزارشی تهیه و سپس وزیر نفت برای توضیحات به کمیسیون دعوت شود.

عضو کمیسیون انرژی مجلس اضافه کرد: اگر کمیسیون انرژی مجلس سکوت کند و هیئتی را به ماهشهر اعزام نکند، اینجانب بعنوان یک نماینده و عضو کمیسیون انرژی که در جریان آتش سوزی مذکور هستم، مطالبی را به اطلاع افکار عمومی خواهم رساند.

خادمی افزود: تصمیم کمیسیون انرژی بر حضور زنگنه وزیر نفت و ربیعی وزیر تعاون در جلسه بود اما تصمیم گرفته شد تا یک هیئت مرکب از اعضای کمیسیون انرژی، مسئولین پدافند غیرعامل، متخصصان و کارشناسان فنی و ایمنی به ماهشهر جهت بررسی حادثه اعزام شوند و پس از گزارش این هیئت، این وزرا در جلسه کمیسیون حاضر شوند تا به سوالات نمایندگان پاسخ دهند.

به گزارش حبرنگار افکار نیوز در ساعت 17:30 روز چهارشنبه 16 تیر ماه مخازن پالایشگاه پتروشیمی بوعلی سینای ماهشهر دچار آتش سوزی شد و بعد از سه روز با اتمام کامل مواد سوختنی داخل مخازن، خاموش شد.

بیژن زنگنه وزیر نفت 2  روز پس از شعله ور شدن پتروشیمی مارون ماهشهر در محل آتش سوزی حضور یافته بود و در جلوی چشمان وی بیت المال در حال سوختن بود، اعلام کرد که «عملیات ضربتی خاموش کردن آتش موفقیت آمیز نبوده  و طبق اعلام تیم عملیات، حدود ۱۰ تا ۱۵ ساعت زمان می برد تا محتوای مواد سوختی درون مخزن بسوزد و به پایان برسد. باید تا پایان سوختن مواد مخزن صبر کرد».

همچنین مرضیه شاهدایی معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی که با تاخیر 2 روزه در محل آتش سوزی حاضر شد، در اظهاراتی تعجب برانگیز گفت: این یک تصمیم جمعی بود که بگذاریم مواد بسوزد.

بنا به گفته مدیر بیمه‌های آتش سوزی بیمه ایران، میزان خسارت تخمینی ناشی از حادثه آتش سوزی پتروشیمی بوعلی سینا ٦٠ میلیون یورو است.

سه روز بعد از این حادثه ، فریدون حسنوند رئیس کمیسیون انرژی مجلس گفت که تیم کارشناسی با حضور افراد متخصص و فنی به منظور بررسی دلایل و عوامل آتش‌سوزی و برآورد میزان خسارت پتروشیمی بوعلی سینا از سوی کمیسیون به ماهشهر اعزام خواهد شد.

مجلس تا روز یکشنبه 17 مرداد تعطیل است و جلسه ندارد، قطعا هیئتی به ماهشهر اعزام نمی شود.

از آنجا که کمیسیون انرژی مجلس مقرر کرد تا ابتدا هیئتی به ماهشهر اعزام شود و بعد از 2 وزیر نفت و تعاون جهت حضور در کمیسیون دعوت شود، و از طرفی هنوز هیئتی اعزام نشده، در واقع بدان معناست که بعد از بزرگترین آتش سوزی در پالایشگاه کشور، وزیر نفت بعنوان بالاترین مقام مسئول هیچ گزارشی به مجلس نداده و معلوم نیست که چه زمانی گزارش بدهد و ازطرف دیگر کمیسیون تخصصی مجلس هم چندان پیگیر این موضوع نیست.

علیرضا تهرانی