آمریکا به چه حسابی پول های هنگفت را شبانه به ایران ارسال کرد؟

نشریه تایم در گزارشی نوشت: مساله پرداخت 400 میلیون دلار به ایران بسیار مشکوک به نظر می رسد. این مبلغ به صورت پول نقد، دسته بندی شده در یک هواپیما قرار گرفت و نیمه شب به ایران ارسال شد. ساعاتی پس از ارسال این مبلغ، 5 زندانی آمریکایی آزاد و سوار بر هواپیما از این کشور خارج شدند. در حالی که این وقایع شاید در ظاهر مرتبط با یکدیگر به نظر بیایند، اصل ماجرای پرداخت این پول دلیل دیگری دارد.

 

پرداخت 400 میلیون دلار به ایران، انتقادات بسیاری را از سوی دونالد ترامپ، نامزد جمهوری خواه انتخابات آمریکا، به همراه داشته است. وی مدعی شده این مبلغ در واقع به دلیل آزادی زندانیان آمریکایی پرداخت شده است؛ اما دلیل واقعی آن موضوع دیگری است. این مبلغ پول در واقع از سال 1979، زمان رخداد انقلاب ایران، به این کشور تعلق داشته است؛ اما به دلیل تحریم های بسیار آمریکا علیه ایران، از آن زمان تاکنون به صورت فریز شده در آمریکا نگه داری شده بود.

 

هنگامی که اوباما دور دوم ریاست جمهوری خود را آغاز کرد، با مساله 400 میلیون دلار پرداختی ایران در دهه 1970، به منظور خرید جت های آمریکایی مواجه شد؛ مبلغی که ایران خواستار استرداد آن بود.

 

تهران در شکایت‌های ارائه شده به دیوان بین‌المللی دادگستری لاهه، خواستار دریافت طلب خود به ارزش روز و به همراه سود آن، برابر با 10 میلیارد دلار، شد. دولت اوباما به دلیل نگرانی از موفقیت ایران در دادگاه و دست یابی به رقم مورد نظر، به مذاکره با دولت این کشور پرداخت و تهران در نهایت مبلغ 1.7 میلیارد دلار را بابت حل و فصل این شکایت قبول کرد. 400 میلیون دلار پرداخت شده به ایران، اولین بخش این بدهی بوده است.

 

با این حال، روزی که 400 میلیون دلار بدهی آمریکا به ایران ارسال شد، وقایع بسیار دیگری در شرف رخ‌دادن بود. 17 ژانویه (27 دی 94) روزی بود که بخشی از تحریم های بین المللی علیه ایران لغو شد. ایران و آمریکا همچنین توافق کردند تا به موازات برجام، هرکدام زندانیان کشور دیگر، 7 ایرانی در آمریکا و 5 آمریکایی در ایران، را آزاد کنند.

 

اما آیا این زندانیان، در روند پرداخت 400 میلیون دلار به ایران تاثیر گذار بودند؟ در حالی که شاید شرط آزادی زندانیان آمریکایی، در واقع آزادی زندانیان ایرانی بوده است، اشخاص بسیاری کوشیده اند تا واقعیت را به شکل دیگری جلوه دهند و آن را با 400 میلیون دلار بدهی آمریکا مرتبط کنند.