اوباما از تمدید قانون تحریم‌های ایران حمایت می‌کند

«الیوت انگل» عضو ارشد کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا می‌گوید «باراک اوباما» رئیس‌جمهور این کشور از تمدید قانون تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران حمایت می‌کند. 

این نماینده دموکرات که به صورت تلفنی با روزنامه جروزالم‌پست صحبت می‌کرد، گفت با وجود آنکه اوباما فعلا از اظهار نظر عمومی در این رابطه خودداری کرده، اما در عمل حامی تمدید این قانون است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا اوباما از تمدید پشتیبانی می‌کند، گفت: «بله، فکر می‌کنم اینطور باشد. من قبلا در این مورد با رئیس‌جمهور صحبت کردم و همه چیز از حمایت او از این مسئله حکایت داشت.»

قانون تحریم‌های ایران که زیربنای اصلی تمام اقدامات تنبیهی وضع‌شده علیه تهران به شمار می‌آید، در پایان سال جاری میلادی منقضی می‌شود. 

یک مقام ارشد دولت آمریکا از پاسخ به درخواست جروزالم‌پست برای اظهار نظر در مورد صحبت‌های انگل، خودداری کرده است. وی با این حال گفته است: «آنچه که پیش از این هم گفته‌ایم، این است که نیازی نیست که قانون تحریم‌های ایران، الان تمدید شود.»

این مقام آمریکایی افزود: «تمدید قانون تحریم‌های ایران تأثیری بر توان ما برای ادامه اعمال تحریم در صورت نیاز، ندارد، چراکه ما اختیارات فراوانی برای هدف قرار دادن بازیگران مرتبط با برنامه موشکی و همچنین فعالیت‌های ناقض حقوق بشر، اقدامات خرابکارانه سایبری و دیگر فعالیت‌های نگران‌کننده، داریم.»

وی ادامه داد: «ما همچنان به همکاری با کنگره متعهد هستیم و آماده‌ایم با آن‌ها در مورد اینکه چطور اولویت‌های سیاست خارجی را بدون تضعیف اجرای برجام (برنامه جامع اقدام مشترک)، پیش ببریم، بحث کنیم.»

به نوشته جروزالم پست، «کمیته امور عمومی آمریکا-اسرائیل» (اسرائیل) تمدید قانون تحریم‌ها را اولویت درجه یک خود دانسته و از زمستان سال گذشته در حال رایزنی در این زمینه است. این لابی قدرتمند حامی اسرائیل می‌گوید تمدید قانون تحریم‌ها از آن جهت مهم است که «تحریم‌ها در جای خود باشند تا بتوان در صورت نقض توافق هسته‌ای از سوی ایران، به سرعت بار دیگر آن‌ها را اجرایی کرد.»

این روزنامه اسرائیلی نوشته است که با توجه به اینکه اعمال هرگونه تحریم مرتبط با هسته‌ای جدید از سوی طرف‌های توافق هسته‌ای، در برجام ممنوع اعلام شده، مقامات دولت باراک اوباما نگران هستند که تمدید قانون تحریم‌ها، موجب خشم مقامات ایرانی شود. 

با این حال، ماه گذشته در پی تلاش آیپک، 14 سناتور آمریکایی در نامه‌ای به اوباما خواستار تمدید این قانون شدند. «بن کاردین» عضو ارشد کمیته روابط خارجی سنا که قانون تحریم‌ها را «قوه بازدارنده معتبر» در برابر ایران توصیف کرده، یکی از امضاکنندگان این نامه بود. 

انگل که سال گذشته در جریان بررسی توافق هسته‌ای در کنگره، جزو مخالفان آن بود، می‌گوید اکنون حامی اجرای «سفت و سخت» این توافق و مدیریت مناسب سال‌های پایانی این موافقتنامه است. در سال‌های نهایی اجرای برجام، قرار است محدودیت‌های اعمال شده بر برنامه هسته‌ای ایران کاهش یابد. 

به گفته انگل، «هیلاری کلینتون» نامزد دموکرات‌ها، کسی است که به اعتقاد کنگره قادر است این کار را انجام دهد. این نماینده کنگره آمریکا کلینتون را فردی می‌داند که نسبت به برجام «بدبین» است. 

وی می‌گوید: «اگر به اظهاراتی که او (کلینتون) در حمایت از برجام مطرح می‌کند، گوش دهید، می‌بینید که صحبت‌هایش بسیار محتاطانه و محدود است. به نظر من که این مواضع چندان مشتاقانه به نظر نمی‌رسد.»

انگل افزود: «به هیچ وجه نمی‌توانم حدس بزنم که آیا اگر او بود، جور دیگری مذاکره می‌کرد یا نه. با این حال، من صحبت‌های بسیار بسیاری با هیلاری کلینتون در مورد اسرائیل داشته‌ام. همیشه هم از اینکه او این مسئله را درک می‌کند، راضی بوده‌ام.»

این نماینده کنگره آمریکا می‌گوید چند ماه قبل در جریان یک مناظره میان کلینتون و «برنی سندرز» نامزد وقت حزب دموکرات، سندرز اظهاراتی را در مورد اقدامات اسرائیل در غزه مطرح کرد. به گفته انگل، «هیلاری می‌توانست به صحبت‌های او پاسخ ندهد. اما او این کار را نکرد و به همه یادآوری کرد که اسرائیل داوطلبانه از غزه خارج شده و در عوض با موشک‌هایی که مناطق شلوغ شهری را هدف قرار می‌دهند، پاسخ گرفت.»

انگل در بخش دیگری از این مصاحبه، «دونالد ترامپ» را فردی «خودشیفته»، «راست‌گرا» و دارای «لحن فاشیستی» توصیف کرده و می‌گوید چشم‌انداز پیروزی نامزد جمهوری‌خواهان «مایه نگرانی» اوست.