اوباما فکر می کند ناجی ایران بوده!

پایگاه اینترنتی ریِل کلیِر پولیتیکس در گزارشی به قلم "پیتر برکویتز" نوشت: "جی سالامون" و "کارول ای لی،" دو گزارش‌نویس وال استریت ژورنال، 3 اوت (13 مرداد) برای نخستین بار ماجرای پرداخت 400 میلیون دلار باج را از جانب واشینگتن به تهران برای آزادی زندانیان آمریکایی فاش کرد.

 

این دو گزارش‌نویس اطلاعات کاملی از نحوه ارسال 400 میلیون دلار به ایران در دست داشتند و فاش کردند پول‌ها به شکل یورو و فرانک سوئیس درون جعبه‌هایی گذاشته و با هواپیما به ایران ارسال شد. مشخصات پرواز و هواپیمای حامل پول‌ها محرمانه باقی ماندند و تا زمانیکه در فرودگاه تهران به زمین ننشست، 4 زندانی آمریکایی آزاد نشدند.

 

کابینه "باراک اوباما،" رئیس جمهور آمریکا، وجود هر ارتباطی را میان این پول و آزادی زندانیان نفی و اعلام کرد: پول ارسال شده به ایران باج نبود؛ بلکه بخشی از 1.7 میلیارد دلار طلب ایران بوده است که واشینگتن تصمیم گرفت برای اجتناب از سنگین‌تر شدن این بدهی، اصل پول را به ایران بازگرداند. اوباما حتی در سخنرانی که در پنتاگون برگزار شد، دو گزارشگر وال استریت ژورنال را مورد تمسخر قرار داد و گفت مطلب نوشته شده بوسیله آنها شبیه به رمان‌های جاسوسی است.

 

جی سالامون به سخنان اوباما واکنش نشان داد و بخش‌های جدیدی را وارد کتاب "جنگ‌های ایران" کرد.  در این کتاب به نگارش جی سالامون آمده است: دست‌کم در دوره دوم ریاست جمهوری اوباما، وی سیاست خارجی متفاوتی را در پیش گرفت. وی از همان اولین روزهای ورود به کاخ سفید برنامه نزدیکی بیشتر به ایران و برقراری روابط با این کشور را در نظر داشت. اوباما برای به نتیجه رسیدن توافق هسته‌ای باج‌های دیگری را نیز در اختیار ایران قرار داد. کابینه اوباما مذاکرات محرمانه‌ای را با مقامات ایرانی برگزار کردند و در جریان آن، هیات مذاکره‌کننده آمریکایی به ریاست "جان کری،" وزیر امور خارجه آمریکا، امتیازاتی به ایران اعطا کرد. 

 

یکی از توافق‌های محرمانه به خودداری آمریکا از حمله نظامی به دولت "بشار اسد،" رئیس جمهور سوریه، مربوط می‌شد. اوباما تصمیم گرفت یک "دیپلماسی هوشمند" را جایگزین "جنگی احمقانه" کند؛ اما به عقیده نگارنده کتاب "جنگ‌های ایران" وی بهایی به مراتب سنگین‌تر از راه‌اندازی جنگ پرداخت کرد.

 

در ادامه این گزارش آمده است: آمریکا انجام بازدیدهای سر زده و نظارت بر فعالیت‌های هسته‌ای ایران را به بازرسان سازمان ملل و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی واگذار کرد. واشینگتن همچنین با لغو تحریم‌های اقتصادی ایران موافقت کرد و اوباما قول مساعد داد اگر ایران از تعهدات هسته‌ای خود تخطی کند، تحریم‌ها به شکل سابق بازمی‌گردند. اما چه تضمینی وجود دارد که آمریکا بار دیگر قادر به بازگرداندن تحریم‌های اقتصادی علیه ایران باشد؟ این توافق چگونه می‌تواند از خاورمیانه مکانی امن‌تر بسازد؟

 

جی سالامون در کتاب خود مدعی شده است، هیچ کدام از این انتظارات برآورده نشده و نخواهد شد. کشورهای سنی دوست و متحد آمریکا از اینکه واشینگتن بتواند تضمین‌کننده امنیت آنها در برابر تهدیدات ایران باشد، ابراز تردید و نگرانی کرده‌اند. اینکه اوباما و کابینه وی فکر می‌کنند نقش منجی را در برقراری تعامل با ایران داشته‌اند، یک تفکر مسیحایی است. از پرداخت باج به ایران تا نادیده گرفتن حمایت‌های مالی این کشور از تروریسم و استفاده از نام منع گسترش تسلیحات هسته‌ای برای گسترش آن، همگی نشان می‌دهد اوباما منجی خوبی نبوده است و فلسفه سیاسی وی هیچ مصداقی با تفکر مسیحایی ندارد.