پولی که آمریکا به ایران داد چگونه پرداخت شد؟

 جاش ارنست در نشت خبری در کاخ سفید گفت صندوق قضایی در واقع صندوقی است که در لاهه برای حل و فصل اختلاف های مالی مانند این (اختلاف مالی ایران و آمریکا) استفاده می شود و  پولی است که از آن برای پرداخت یک میلیارد و سیصد میلیون دلار سود پول استفاده شد.

با توجه به اینکه توانستیم درباره یک میلیارد و سیصد میلیون دلار، سود پول به توافق برسیم، توانستیم میلیاردها دلار دیگر از پول مالیات دهندگان آمریکایی را حفظ کنیم. برای همین، باور داریم که این توافق فی نفسه برای مردم آمریکا خوب بود.

وی با رد برخی ادعاها در رسانه های آمریکا درباره پنهانکاری دولت اوباما، گفت: حقیقت این است که این صندوق وجود دارد و برای تامین مالی حل و فصل ها استفاده می شود موضوعی جدا از نحوه انتقال پول است. این چیزی است که من درباره صحبت در خصوص آن محدودیت دارم ولی قبول دارم که توانستیم با یک بانک مرکزی هماهنگ شویم، با استفاده از پول این صندوق و با هماهنگی با یکی از متحدان خود برای انتقال بانکی استفاده کنیم.

ما هویت این بانک مرکزی را فاش نکردیم زیرا در درجه اول، باید حریم خصوصی متحدانمان را که در این باره کمک حال ما بودند، حفظ می کردیم. علت اینکه می بایست با یکی از بانک های مرکزی دیگر همکاری می کردیم این بود که محدودیت های عمده ای وجود داشتند که مانع از انتقال پول از بانک مرکزی آمریکا به بانک مرکزی ایران می شدند.

ارنست افزود این محدودیت ها نیز به خاطر تعهد همین دولت (اوباما) برای منزوی کردن حکومت تهران، برای حمایت آنان از تروریسم (مقاومت)، مخالفت با اسرائیل، نقض مکرر حقوق بشر و نگرانی های ما درباره برنامه موشکی آنان که با مقررات سازمان ملل همخوانی ندارند، وضع شده است.

وی با تذکر خبرنگار گفت: ما این را همواره قبول کرده ایم که اوضاع پیچیده بود ولی اینکه این انتقال در وبسایت آمده است نشان می دهد که با وجود پیچیدگی مساله، تلاش کرده ایم تا جایی که میسر است اطلاعات مربوط به آنچه را  روی داده است، منتشر کنیم و به مردم آمریکا توضیح دهیم که چرا (چنین اقدامی) به سود آنان است و باعث شده است میلیاردها دلار دیگر برای آنان صرفه جویی شود.

ارنست افزود: غیر از چهارصد میلیون دلار ابتدایی، ما درباره ساز و کار پرداخت یک میلیارد و سیصد میلیون دلار دیگر، سود پرداختی، چیزی غیر از اینکه بگوییم با هماهنگی مشابهی با یک بانک مرکزی که نمی توان نامش را بیاوریم، پول از صندوق قضایی را برای تکمیل تعهدی که داده بودیم، پرداخت شده است، چیز بیشتری نمی توان گفت.