واکنش مقام‌های ارشد آلمان به سفر معاون مرکل به ایران

 «زیگمار گابریل» وزیر امور اقتصادی و معاون صدر اعظم آلمان روز سه‌شنبه به سفر دو روزه خود به ایران که به منظور افزایش روابط تجاری بعد از رفع تحریم‌ها صورت گرفت، پایان داد.

به نوشته وبگاه شبکه خبری «دویچه وله»، یک مورد غیر قابل پیش بینی در این دیدار که برنامه سفر گابریل را در سه‌شنبه تغییر داد، لغو دیدار او با «علی لاریجانی» رییس مجلس ایران بود.

هر چند که توضیحی در این زمینه داده نشده، دویچه وله نوشته است که گمانه‌زنی‌های رسانه‌‌ای این است که اظهارات گابریل قبل از سفر به تهران در مورد حمایت ایران از «بشار اسد» رییس جمهور سوریه، مواضع ضد اسرائیلی ایران و مسئله حقوق بشر، مقامات ایرانی را به لغو دیدارشان با این مقام ارشد آلمانی واداشته است.

بر اساس این گزارش، رییس اتاق بازگانی آلمان ضمن ابراز نگرانی از لغو دیدار با علی لاریجانی اظهار دشت: «من نمی‌خواهم زیاد به ارزیابی این مسئله بپردازم. در کل، این سفر گامی مهم بود.»

«اریک شویتزر» رییس اتاق بازگانی آلمان با ذکر اینکه سفر گابریل به ایران بی‌شک در حصول این اهدف مفید بوده است، افزود: «اینک باید مجددا اعتماد سازی شود.»

وبگاه شبکه خبری دویچه وله در تحلیلی نوشت: «پیش از اعمال تحریم‌های بین‌المللی مربوط به مسئله هسته‌ای علیه ایران، تهران و برلین روابط تجاری مستحکمی داشتند. رفع تحریم‌ها پس از توافق هسته‌ای موجب بروز رقابت بین کشورها برای حضور در بازار این کشور نفت خیز با جمعیت 80 میلیونی، شده است. اما مزایای مورد انتظار از رفع تحریم‌ها به آهستگی محقق شده‌ و‌ علت آن نیز به تحریم‌های آمریکا علیه ایران به واسطه مسائل غیرهسته‌ای این کشور چون برنامه موشکی،حقوق بشر  و "حمایت از تروریسم"، بازمی‌گردد.»

به نوشته این منبع خبری، گابریل در تهران اعلام کرد که با وجود موانع مالی موجود، صنایع آلمان برای بازسازی روابط اقتصادی با ایران بسیار مشتاق هستند و ایرانی‌ها نیز چنین نظری را دارند.

در انتهای این گزارش آمده است: «ارقام اتاق بازرگانی و صنایع آلمان نشان می‌دهد که تجارت بین این کشور با ایران بین ژانویه و جولای سال جاری به 1.5 میلیارد یورو رسیده است. رقمی که نسبت به زمان مشابه در سال قبل رشد 8 درصدی را نشان می‌دهد.»

اتاق بازگانی آلمان پیش‌بینی می‌کند که صادرات آلمان به ایران نیز در کوتاه مدت افزایش 5 میلیارد یورویی داشته و در بلند مدت احتمالا به رشد دو برابری برسد.