واکنش سخنگوی دولت به استعفای جنتی/صبر کنید

محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت در نشست هفتگی خود با خبرنگاران با ارائه گزارشی از پرداخت تسهیلات به واحدهای تولیدی اظهار داشت: براساس گزارش‌های رسمی تا تاریخ 25 مهرماه 12 هزار و 22 واحد تولیدی 8 هزار و 977 میلیارد تومان تسهیلات بانکی دریافت کرده‌اند.

وی گفت: 5 هزار و 872 واحد از واحدهای تولیدی مذکور از طریق ستاد تسهیل که در استان‌ها فعال هست به بانک‌ها معرفی شده و تسهیلات دریافت کرده‌اند و 6 هزار و 150 هزار واحد نیز مستقیما از تسهیلات بانکی برخوردار شدند که با گذشت 6 ماه از اجرای این طرح این عدد برای دولت رضایت بخش است.

سخنگوی دولت همچنین در خصوص نوسازی خودروهای فرسوده با ارائه گزارشی یادآور شد: از دی ماه سال گذشته این طرح با هدف بازسازی 90 هزار خودروی فرسوده مدنظر بود که تا 24 مهرماه سال جاری 24 هزار و 676 دستگاه تاکسی فرسوده از ناوگان حمل و نقل شهری خارج شده و همین تعداد خودرو جایگزین آن شده است که این امار رو به افزایش است.

نوبخت در بخش دیگری از ارائه گزارش هفتگی خود به موضوع نسبت اشتغال در کشور اشاره کرد و افزود: برخی با ارائه تحلیل‌هایی افزایش اشتغال و افزایش بیکاری را مورد توجه قرار دادند و این مسئله را امری نادرست می‌دانند درحالی که با ارائه آماری این بحث کاملاً قابل قبول است.

وی گفت: دولت آمار اشتغال را سه ماه به سه ماه ارائه می‌کند و طبق آمارهای ارائه شده نسبت اشتغال در سه ماهه نخست امسال در کنار رشد اقتصادی 4.4 دهم درصدی افزایش یافت.

سخنگوی دولت تصریح کرد: نسبت اشتغال به جمعیت فعال و حاضر در سن کار در بهار 94، 33.9 درصد و در بهار 95 34.7 درصد اعلام شد.

نوبخت با اشاره به اینکه براساس گزارش‌های رسمی از بین جمعیت فعال کشور که آماده حضور در بازار کار هستند در سه ماهه نخست امسال حدود یک میلیون و 200 هزار نفر وارد بازار کار به عنوان جمعیت فعال شدند که نزدیک به 750 هزار نفر آنها موفق به اشتغال شده لذا به جمعیت شاغلین کشور اضافه شد و برخی دیگر نیز موفق به اشتغال نشدند که به همان میزان به جمعیت بیکاران اضافه شد.

وی گفت: براساس همین تحلیل نسبت اشتغال کشور به جمعیت فعال از 33.9 درصد به 34.7 درصد در بهار 95 افزایش یافت واین تحلیل کاملاً درست و منطقی است.

سخنگوی دولت در ادامه در خصوص بحث برنامه ششم توسعه نیز گفت: برنامه ششم توسعه با تمام فراز و نشیب ها و چالش هایی که در مجلس نهم و دهم در پیش روی داشت نهایتاً در کمیسیون‌های تخصصی مجلس بررسی شد و کلیت آن مورد تصویب قرار گرفت.

نوبخت افزود: کمیسیون تلفیق مجلس نیز طی جلسات مختلف با اکثریت آرا کلیت برنامه ششم را تصویب کرد و بررسی جزئیات آن را در دستور کار قرار داد که تاکنون مواد مختلف این برنامه بررسی شده است و کار بررسی ماده ششم این برنامه در کمیسیون تلفیق در حال پایان یافتن است و تعامل خوبی بین دولت و مجلس در این زمینه صورت گرفته است.

وی همچنین درباره بودجه سالانه کشور گفت: کار بررسی بودجه سال 1396 از شهریورماه در سازمان برنامه و بودجه آغاز شد و در جلسات متعددی به این موضوع پرداخته شد در نظر داریم در آینده نزدیک یعنی حدود اوایل تا اواسط آبان پیش نویس لایحه بودجه سال 96 را از سازمان برنامه و بودجه به هیئت وزیران تقدیم کنیم و پس از آن به مجلس ارسال شود.

** برای استعفای جنتی، چند روز صبر کنید

سخنگوی دولت در ادامه این نشست به سوالات خبرنگاران پاسخ داد و در پاسخ به سوالی درباره استعفای علی جنتی وزیر ارشاد، گفت: آقای جنتی خودشان اعلام کرده‌اند که چند روز صبر کنید همه چیز مشخص می‌شود. بنده هم حرفی روی حرف ایشان نمی‌زنم و می‌گویم چند روز صبر کنید.

نوبخت در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی براینکه گفته می شود پروژه‌های ناتمام به برخی افراد واگذار شده که صلاحیت ندارند، نظارت دولت در این خصوص چگونه است، اظهار داشت: سیاست دولت براساس الزام قانونی واگذاری طرح‌ها و پروژه‌های نیمه تمام به مردم است و شورای اقتصاد دستورالعمل چگونگی واگذاری طرح‌ها را دوبار اصلاح کرد.

وی در این زمینه اضافه کرد: در مرحله اول هیچ پیمانکاری برای گرفتن پروژه‌های نیمه تمام مراجعه نکرد. لذا شورای اقتصاد تصمیم گرفت شرایط را آسان‌تر کند و به رغم برخی اظهارات این شرایط را قبول کردیم و در جلساتی که با رهبر معظم انقلاب داشتیم ایشان این موضوع را جویا می‌شدند.

سخنگوی دولت با بیان اینکه در حال حاضر بیش از دوهزار طرح در دست داریم افزود: برای اتمام این طرح‌ها به اعتباری حدود 400 تا 500 هزار میلیارد تومان نیازمندیم. اما پس از دوبار اصلاح تاکنون حتی یک طرح هم از سوی فردی دریافت نشده و واگذار نشده است که بخواهد صلاحیت داشته باشد یا نداشته باشد.

** نمی‌توانند به بهانه دیگری تحریم‌ها را احیا کنند

نوبخت در ادامه در پاسخ به سوال دیگری درباره همکاری بانکی ایران با بانک‌های بین المللی و شروطی که گفته می‌شود، در این زمینه آمریکا قرار داده است و اینکه دستاورد دولت در پسابرجام چه بوده است، گفت: در مسئله برجام طرفین تعهداتی دادند که باید انجام دهند. در زمینه تحریم‌ها تصریح کرد که تحریم‌ها باید لغو شود و نمی‌توانند به بهانه دیگری آن را احیا کنند.

وی گفت: هر موضوع و موردی که در برجام توافق شده است تعهداتی است که طرفین به یکدیگر داده‌اند لذا باید به سرانجام رسد و آنها نمی‌توانند به بهانه‌های دیگر از جمله حقوق بشر یا موضوعات منطقه‌ای را در آن دخالت دهند.

سخنگوی دولت در این زمینه تأکید کرد: قطعا دولت هر جا احساس کند، کُندی از سوی طرف مقابل صورت می‌گیرد بیان خواهد کرد و اقدام به مثل صورت خواهد داد.

نوبخت درباره مراودات بانکی نیز گفت: اتفاقاً در جهت مسائل بانکی گام‌های مثبت و رو به جلویی برداشته شد که سفر وزیر اقتصاد نیز در همین چارچوب بود. ایشان در این سفر دیدارهایی با رئیس صندوق بین المللی پول داشتند که در این جلسات تأکید شد آمریکا به تنهایی نمی‌تواند برای 6 کشور مذاکره کننده تصمیم بگیرد.

وی در ادامه نشست خود در پاسخ به سوال دیگری درباره حضور سربازان ایرانی در عملیات موصل و اینکه آیا ایران در این زمینه نیروهایی را به عراق اعزام کرده است، گفت: موضع جمهوری اسلامی ایران نسبت به کشورهای همسایه و بخصوص عراق کاملا مشخص است و به طور صریح و شفاف از سوی مسئولان رسمی جمهوری اسلامی ایران اعلام شده و چیز پنهانی در این زمینه وجود ندارد.

سخنگوی دولت گفت: ما نیز مانند سایر کشورهای اسلامی مانند عراق منتظریم و این مسائل و رودرویایی هایی را دنبال می‌کنیم و امیدواریم به نتایج خوبی رسد زیرا حذف تروریسم می‌تواند برای همه کشورها مفید باشد.

نوبخت گفت: سیاست جمهوری اسلامی ایران در این زمینه قبلاً به طور شفاف دنبال شده و ما همان سیاست را دنبال می‌کنیم.

وی در خصوص اینکه آیا ایران به موصل نیروی نظامی فرستاده است، خاطرنشان کرد: قطعاً شما می‌دانید چه کسانی در جریان این عملیات شرکت دارند قطعاً سربازان ما آنجا نیستند اما بحث‌های مستشاری جمهوری اسلامی ایران به کشورهای اسلامی صورت می‌گیرد که این مسئله در قانون اساسی ما وجود دارد و براین اساس کمک‌هایی صورت می‌گیرد.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوال دیگری درباره اینکه گفته می‌شود، استاندار اصفهان تعیین شده اما به دلیل مخالفت امام جماعت و مسئولان حوزه و بخصوص آیت الله مظاهری معرفی نمی‌شود، گفت: تصمیمات دولت همواره در راستای ارائه خدمات بهتر و مطلوب‌تر برای مردم و گامی در جهت حرکت گامی به جلو برای خدمت به مردم است.

نوبخت  خاطرنشان کرد: هر گاه دولت احساس کند، تصمیمی باعث دستیابی او به اهدافش می‌شود، آن را با قاطعیت ادامه می‌دهد و عقب نشینی به تصمیمی که برای جامعه خیرخواهی خواهد داشت، صورت نمی‌دهد.

وی در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه گفته می‌شود جلسات ستاد اقتصاد مقاومتی سه هفته است، تشکیل نشده است، گفت: جلسه هفته گذشته به دلیل تعطیلات مذهبی و همزمانی با تاسوعا و عاشورا برگزار نشد، هفته قبل از آن نیز به دلیل سفر رئیس جمهور به قزوین این جلسه برگزار نشد. البته دولت اگر بداند با برگزاری هر جلسه‌ای اقتصاد کشور محکم و مقاوم می‌شود، حاضر است این جلسات را در هفته چندبار برگزار کند.

سخنگوی دولت  در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه به نظر می‌رسد دولت نسبت به وعده‌هایی مانند رفع حصر و آزادی زندانیان سیاسی عمل نکرده و این موضوعات و وعده‌هایی که آقای روحانی قبلا داده‌اند به فراموشی سپرده شده است، گفت: رسانه‌ای کردن موضوعی لزوماً دلیل بر اقدام موثر انجام دادن برای آن موضوع نیست و رسانه‌ای نشدن برخی از موضوعات نیز دلیل بر فراموشی یک مطالبه و خواست اجتماعی به طور عام نیست.

نوبخت  ادامه داد: اینکه دولت در مسائلی که می‌تواند اقدامی انجام دهد و یا در حال انجام است، بیاید آن را رسانه‌ای کند در پاره‌ای از موارد مفید نیست و موضوع را حل نمی‌کند تا دولت همه مأموریت‌هایی که قانون دارد، بخصوص شخص رئیس جمهور به وعده‌هایی که داده است، پایبند هستند و برای اجرایی شدن آن تلاش می‌کند. ممکن است برخی از این اقدامات زود به نتیجه برسد و برخی به دلیل برخی شرایطی که وجود دارد و شما هم از آن مطلع هستید، دشوارتر باشد و دیرتر جواب بدهد لذا دولت به همه وعده‌های خود پایبند است.

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره ابلاغ سیاست‌های کلی انتخابات به سران قوا و اینکه دولت در این زمینه چه اقدامی را برای عدم دخالت نیروهای مسلح در انتخابات که یکی از بندهای این سیاست‌ها انجام می‌دهد گفت: ما درحال بررسی این سیاست‌ها هستیم و هرآنچه را که برای ایجاد دقیق سیاست‌ها لازم باشد به صورت لایحه تهیه و تقدیم مجلس می‌کنیم.

سخنگوی دولت گفت: در این سیاست‌های کلی مطرح شده است که نیروهای مسلح و قوای سه گانه نباید در انتخابات دخالت کنند که در وصیت نامه امام نیز به این مسئله اشاره شده است لذا امیدواریم همه عزیزانی که مخاطب این سیاست‌ها و وصیت نامه هستند براساس آن و اطلاعات از فرامین رهبری عمل کنند شما هم هرجا که دیدید دولت به این سیاست‌ها عمل نکرد، تذکر دهید.

نوبخت در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه وزیر کشور اعلام کردند که قرار است گزارشی از املاک غیرقانونی که توسط شهرداری به برخی از افراد اعطا کرده است، در هیئت دولت مطرح شود، گفت: هنوز چیزی در این زمینه در هیئت دولت مطرح نشده است.

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره موضوع دوتابعیتی‌ها برای برخی افراد گفت: برای این موضوع قانون داریم و براساس قانون عمل می‌کنیم هر یک از افراد که مشمول قانون باشند با فوریت به مرحله اجرا خواهیم گذاشت.

سخنگوی دولت در خصوص تهیه طرح استیضاح وزیر علوم تصریح کرد: استیضاح حق نمایندگان است اما من این طرح را ندیدم و موارد ان را نمی‌دانم اما تردید ندارم که وزیر علوم نسبت به پاسخگویی عمل خواهد کرد.

نوبخت همچنین در خصوص اعلام وصول استیضاح وزیر آموزش و پرورش نیز گفت: استیضاح جزو وظایف قانونی نمایندگان مجلس شورای اسلامی است و دولت خود را موظف می‌داند در هر استیضاحی کاستی‌ها را برطرف کند و با ارائه گزارشی عملکرد خود را تضمین کند. قطعا وزیر آموزش و پرورش نیز از این فرصت به عنوان فرصتی برای ارائه گزارش و عملکرد خود استفاده می‌کند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا قوانین منطبق بر سیاست‌های کلی انتخاباتی برای انتخابات 96 آماده می‌شود، گفت: سیاست‌های کلی به تازگی به سران قوا ابلاغ شده و ما در حال بررسی دقیق آن هستیم. آنچه که برای اجرای دقیق سیاست‌ها نیازمند قانون است را به شکل لایحه به مجلس ارائه می‌کنیم.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه چرا دولت برای کسری بودجه حوزه سلامت اقدام به ارائه اوراق قرضه کرده است، درحالیکه برخی از مراجع تقلید نسبت به ربوی بودن این اوراق انتقاداتی را دارند، گفت: در تبصره 38 اصلاحیه قانون بودجه تصریح شد که ما بتوانیم در جهت تأمین بدهی‌هایی که دولت و دستگاه‌های دولتی نسبت به افراد و اشخاص دارد، از طریق انتشار اوراق اسلامی عمل کند.

نوبخت ادامه داد: این اوراق به صورت صکوک انجام می‌شود. صکوک یکی از عقود اسلامی است. مکانیزمی که در قانون آمده به گونه‌ای است که این مسئله اشکال شرعی دارد زیرا شورای نگهبان که مرجع رسمی این اظهارنظر بوده، صراحتاً آن را تائید کرده است.

وی تأکید کرد: آنچه که در حال حاضر عمل می‌شود و از طریق بازار سرمایه و فرابورس است و این هم به اوراق صکوک اسلامی تبدیل شده است. در بورس هم نوع قراردادها از لحاظ فقهی بررسی می‌شود و این مسئله از نظر آنها هیچ اشکالی نداشته است؛ حتماً ارائه اوراق قرضه برای رفع بدهی‌ها اشکال شرعی دارد و نه تنها در آن تشکیک و تردیدی وجود ندارد، بلکه قطعاً ربوی است. ما این مسئله را رعایت کرده‌ایم و حتماً نظر مراجع تقلید و ضروریات شرعی برای ما حائز اهمیت است.

سخنگوی دولت درخصوص وفای به عهد دولت درباره پرداخت دیون دولتی نیز گفت: دولت حاضر شد تا از بازار سرمایه در ازای انتشار اوراق، نقدینگی تهیه کند و بدهی داروخانه‌ها را بدهد. الان چون اوراق به صورت صکوک اجاره است، اجاره این پول را هم می دهیم. ما به گندمکاران گفتیم شما گندم بکارید ما می‌خریم. افزایش تولید گندم بسیار بیش از پیش بینی 4200 میلیاردی ما بود. امسال با وعده خرید تضمینی دولت، مبلغ به 14 هزار و 600 میلیارد تومان افزایش یافت. گندمکاران در یک بازه زمانی کوتاه، پول خود را می‌خواهد. ما این پول را از بازار سرمایه جذب کردیم و سود را هم دادیم تا نگذاریم مشکل برای گندم‌کاران و پیمانکاران پیش بیاید.

نوبخت یادآور شد: ما حتی برای پرداخت بدهی دولت به نظام بانکی، حاضر شدیم این اوراق را به بانک‌ها هم بدهیم و سودش را بپردازیم. این منطق عادلانه، اقتصادی و اسلامی است تا به عهد خود وفا کنیم و آثار مثبت آن را هم در اقتصاد خود ببینیم. ما نمی خواهیم یک شبه از بانک مرکزی برداشت کنیم چون این تصمیمات انجام شد و با تورم چهل و چند درصدی مواجه شدیم.

وی در ادامه با اشاره به تسهیلاتی جهت استخدام کارمندانی که تاکنون بصورت قراردادی کار کرده اند، افزود: قطعاً کسانی که سال‌ها به صورت قراردادی جایی کار کرده‌اند، برای جذب از امتیاز متناسب و عادلانه ای برخوردار خواهند بود. بین این افراد و کسانی که برای نخستین بار وارد سیستم دولتی می‌شوند، فرق قائل هستیم. البته درباره شرایط سنی، قانون، محدوده ای قائل شده که باید اجرا شود.

سخنگوی دولت در پاسخ سوالی در خصوص مناطق آزاد و افزایش قاچاق از این مبادی، گفت: مناطق آزاد از امتیاز مناسب‌تری نسبت به سرزمین اصلی برای رونق اقتصاد و افزایش صادرات برخوردارند. صحبت‌هایی که درباره افزایش قاچاق از این مناطق می‌شود، کارشناسی نیست. همه این مناطق، دارای گمرکات هستند و قاچاق از این مبادی صورت نمی‌گیرد.

نوبخت درباره افزایش نرخ واگذاری مسکن مهر در کشور تصریح کرد: درباره تأمین منابع مسکن مهر، دولت تاکنون 45 هزار میلیارد تومان بدهی بانک مسکن به بانک مرکزی را پرداخت کرده است. البته متقاضیان مسکن مهر هم باید آورده‌های خود را بیاورند. ما تلاش کردیم زمینه مجدد برای دادن تسهیلات فراهم شود، رقم این تسهیلات بیشتر شد.

وی ادامه داد: ما تعهد کردیم دولت بخشی از زیرساخت‌ها و تجهیزات تأسیساتی مانند آب و فاضلاب را تقبل کند. مبلغی از این اسناد خزانه را در بودجه به زیرساخت و تجهیزات مسکن مهر اختصاص دهیم. علی‌القاعده مردم باید هزینه تأسیسات آب و زیرساختها را بدهند، ولی دولت تقبل کرده، بخشی از این وجود را بپردازد. دولت در تلاش است تا کمک کند قیمت تمام شده مسکن مهر برای خانوارهای شریف کاهش یابد.

سخنگوی دولت با اشاره به افزایش سقف وام برای مسکن مهر، گفت: البته بخشی از هزینه تامین زیرساخت این مسکن‌ها، تا پایان امسال پرداخت می‌شود. قرار نبود بودجه این تأسیسات توسط دولت تامین شود، الان بنا به هر دلیلی تاخیر افتاده و افرادی که تقبل کرده‌اند خانه بسازند، دچار مشکل شده‌اند. دولت در این بخش با افزایش سقف تسهیلات و تامین اعتبارات مستقیم دولتی، به متقاضیان مسکن مهر کمک می‌کند.