تهران به دنبال نفوذ در آمریکا!/ترامپ رای بیاورد به نفع ایران است

مهدی مطهرنیا کارشناس مسائلی بین‌الملل در حاشیه بیست و دومین نمایشگاه مطبوعات با اشاره به روابط ایران و آمریکا در دوران جدید پسابرجام اظهار داشت: در دنیای امروز روابط گریزناپذیر است و دشمنی نیز هیچ‌گاه دائمی نخواهد بود و اینکه ما خود را در گذشته محبوس کرده و به نوعی تسویه ایجاد نکنیم، همواره باید رسوبات گذشته را با خود حمل کنیم.

مطهرنیا ادامه داد: اینکه ایالات متحده در فرآیند زمانی در چارچوب تحرکات خود علیه جمهوری اسلامی حتی در زمان محمدرضا شاه عمل کرده و نماد آن نیز 28 مرداد است، مسجل است، اما امروز جهان در حال تغییر و تحول است.

این کارشناس مسائل بین الملل تصریح کرد: ما اگر نخواهیم تحولات خود را بر اساس سند چشم‌انداز 1404 انجام دهیم، با چالش‌هایی مواجه خواهیم شد که این چالش‌ها تهدیدکننده بوده و فرصت‌ساز نیست و نمونه آن هم پرونده هسته‌ای است. 

وی برجام را یک مسئله ملی عنوان کرد که پذیرش آن خوب یا بد در ساختار حکومت اتفاق افتاده است و بر همین مبنا افزود: برجام دو تعریف دارد، یک تعریف موسع که تهران بر آن تکیه می‌کند و یک تعریف مذیق و محدود که واشنگتن بر آن تأکید دارد.

مطهرنیا افزود: واشنگتن تا حدود زیادی آنچه در مرّ برجام بوده است را  عملیاتی کرده، اما تعهدات شفاهی خود و آنچه ایران از کنش آمریکا توقع دارد، عملیاتی نشده است.

این کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به سخنان رئیس‌جمهور در سازمان ملل و اظهار گلایه‌مندی از عمل نکردن ایالات متحده خاطرنشان کرد: احتجاج آمریکا این است که می‌گوید ما بر اساس برجام عمل می‌کنیم و رئیس‌جمهور آینده هرکس که باشد، در دکترین ایالات متحده در قبال ایران فرقی نمی‌کند. 

وی دکترین ایالت متحده را همکاری بین‌المللی با ایران و محاصره منطقه‌ای تهران برشمرد و گفت: هیلاری کلینتون به صورت خردورزانه و با قدرت هوشمندانه آمریکا این کار را انجام می‌دهد و ترامپ با هیاهو و قدرت سخت. بنابراین اگرچه هیاهو صدای بلندتری دارد، اما توخالی‌تر بوده و به نفع حکومت تهران است که ترامپ رأی بیاورد.

مطهرنیا در ادامه با بیان اینکه آمریکا، انگلیس و روسیه در پی نفوذ هستند همان‌گونه که تهران به دنبال نفوذ در ایالات متحده است، گفت: نفوذ ستون فقرات روابط بین‌الملل است.

وی در ادامه یکی از مهمترین مشکلات دولت کنونی را به کار بردن مباحثی همچون پسابرجام دانست و افزود: ما هنوز در درون برجام هستیم و عناوینی همچون پسابرجام و برجام توقعات را فزاینده کرده و ادبیات دولت عامل این مسئله شده است. البته ادبیات دولت ناشی از تحرکات بیش از اندازه دلواپسان در محدود کردن دولت برای بهره‌برداری از برجام بود.

مطهرنیا خاطرنشان کرد: دولت امروز در پی ایجاد یک فضای گفتمانی برای فشار به طرف مقابل است و رهبری نیز بیش از هر کس این فضا را مدیریت می‌کنند تا هرم فشار در دست دولت باشد و بنابراین دلواپسان هم محق هستند از این ابزار استفاده کنند.