چرا تلویزیون ایران به طور بی سابقه ای مناظره ترامپ و کلینتون را پخش کرد؟

نیویورک تایمز نوشت: ایرانیان در چند سال گذشته از هر فرصتی برای مسخره کردن آمریکا استفاده کرده اند و با القابی همچون عمو سام یا بانوی آزادی از آمریکا یاد کرده اند. اما اخیرا انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بعنوان دستمایه ای برای به سخره گرفتن آمریکا یا شیطان بزرگ تبدیل شده است و ایرانیان با تماشای مناظرات انتخاباتی آمریکا، سیاستمداران آمریکایی را با انواع و اقسام جک ها، مورد تمسخر قرار می دهند.

 

تلویزیون دولتی ایران، برای پخش سه مناظره میان هیلاری کلینتون و دونالد ترامپ برای های عادی خود را با اعلام قبلی تغییر داد. در کشوری که تلویزیون آن شدیدا در مورد ایالات متحده موضع گیری های شدیدی دارد و توصیفاتی منفی از دموکراسی غربی ارایه می دهد، تصمیم به پخش این مناظرات بی سابقه بود اما به هیچ وجه غیر قابل توضیح نبود، چرا که مبارزات انتخاباتی ریاست جمهوری آمریکا، نشان می دهد که نظام سیاسی ایالات متحده در چه وضعیت نااستواری قرار دارد و این مطلوب ایران است.

 

حمیدرضا ترقی، یک تحلیلگر اصولگرا می گوید: بهترین راه برای ثابت کردن این که دولت ایالات متحده فاسد و زشت است نشان دادن این افراد در تلویزیون است. کافیست بنشینیم و تکیه دهیم و  تلویزیون را تماشا کنیم و اجازه دهیم تا خود این کاندیداها نشان دهند که چقدر ساده لوح هستند.

 

این مناظرات به صورت زنده پخش می شد اما بعضی بخش ها به صورت کامل ترجمه نمیشد و در پایان نیز تحلیلگران درمورد این مناظرات به بحث و تبادل نظر می پرداختند.

 

هفته گذشته، رهبر عالی ایران از انتخابات آمریکا بعنوان چشم اندازی برای افشای جنایات  آمریکا نام برد. وی در سخنرانی ای که به مناسبت سالروز تسخیر سفارت آمریکا برگزار میشد به اظهار نظر در این مورد پرداخت و گفت این اتهاماتی که این کاندیداها به یکدیگر وارد می کنند، بی اساس نیست و نشان دهنده رسوایی های اخلاقی در میان سیاستمداران آمریکایی است. آیت الله خامنه ای بدون نام بردن از ترامپ گفت که مردم به آن نامزدی بیشتر توجه کردند که رک بود و با صراحت بیشتری سخن گفت چرا که مردم آمریکا به زندگی خود نگاه می کنند و می بینند که او راست می گوید.

 

از 1979، ایران به طور رسمی ضد آمریکایی بوده است. البته برخی ایرانیان عادی، احساسات خفیف تری نسبت به ایالات متحده دارند. همچنین در چند وقت اخیر، سریال [هاوس آو کاردز] از تلویزیون ملی ایران پخش شد تا مردم این کشور با امریکا و انتخاباتش بیشتر اشنا شوند.