طیب‌نیا رکورد دار سوال ملی در صحن مجلس/ افزایش ناراضایتی نمایندگان از وزیر اقتصاد

گروه سیاسی- روزهای گذشته و امروز یکی از سخت ترین روزها برای علی طیب نیا وزیر اقتصاد و امور دارایی در مجلس شورای اسلامی بوده است. روزهایی که وزیر توضیحات قانع کننده ای برای نمایندگان در پاسخ به سوالات آنها ندارد.

به گزارش افکارنیوز، در جلسه روز یکشنبه و دیروز دوشنبه مجلس در مجموع شش سوال ملی از این وزیر در صحن اعلام وصول شد.

اعلام وصول سوال ملی نمایندگان از وزرا در صحن مجلس بدان معناست که وزیر قبلا برای پاسخ به این سوالات در کمیسیون تخصصی مجلس حاضر شد اما پاسخ وزیر برای نماینده سوال کننده قانع کننده نبود و سوال برای بررسی بیشتر در صحن مجلس مطرح می شود.

در جلسه دیروز مجلس 2 سوال ملی پنج نماینده از این وزیر اعلام وصول شد.

یک سوال از سوی چهار نماینده مجلس مطرح شد که درباره اقدامات این وزارتخانه در زمینه حل مشکل موسسه منحله میزان و جلوگیری از مواجه شدن موسسات مالی با بحران است.

سوال بعدی، سوال ملی جلال محمودزاده نماینده مهاباد از طیب‌نیا درباره عدم مدیریت در کاهش کنترل بیمه‌های تجارت و فشارها به اصناف و بازاریان و عدم نظارت بر کالاهای واردشده به گمرکات کشور است.

همچنین در جلسه روز یکشنبه مجلس چهار سوال ملی از این وزیر اعلام وصول شد.

 سوال ملی جهانبخش محبی نیا نماینده مردم تکاب، شاهین دژ و میاندوآب از وزیر در خصوص سیر مالی و حقوقی وجوه اداره شده در سال‌های 92، 93 و 94 و سوال ملی علی ادیانی نماینده قائمشهر از وی در خصوص عدم مدیریت و نظارت لازم نسبت به پرداخت و دریافت حقوق و مزایای غیرمتعارف در بانک‌ها و شرکت‌های بیمه دولتی اعلام وصول شد.

جواد کریمی قدوسی نماینده مشهدو کلات نیز 2 سوال ملی از این وزیر دارد که در روز یکشنبه اعلام وصول شد.

صدور حکم مصادره 13 میلیون دلار سرمایه کشور توسط دادگاه‌های کانادا و علت ورود بیشترین حجم کالای قاچاق از مبادی رسمی گمرکات و مناطق آزاد محور این 2 سوال نماینده مذکور از این وزیر است.

طیب نیا باید در روزهای آینده با حضور در صحن مجلس به این سوالات پاسخ دهد.

با توجه به حجم سوالات قطعا وزیر باید در چندین جلسه جهت پاسخ به این سوالات در صحن مجلس حضور یابد.

سوالات جداگانه مطرح می شود و برای هر سوال از نمایندگان رای گیری خواهد شد.

بعد از پاسخ وزیر به هر سوال، از صحن مجلس در خصوص قانع کننده بودن یا نبودن توضیحات وزیر رای گیری می شود و اگر نصف بعلاوه یک نمایندگان در صحن مجلس از توضیحات وزیر قانع نشوند، به وزیر کارت زرد داده خواهد شد.

کارت زرد در مجلس به معنای نارضایتی مجلس از عملکرد وزیر است و اگر یک وزیر سه بار کارت زرد دریافت کند، در معرض استیضاح قرار خواهد گرفت.

البته در جلسه دیروز دوشنبه مجلس وزیر اقتصاد جهت پاسخ به سوال مهرداد لاهوتی نماینده لنگرود در صحن مجلس حاضر شد اما چون نماینده مذکور در ماموریت بود این سوال مطرح نشد.

از طرف دیگر این وزیر روزهای سختی هم برای پاسخ به سوالات نمایندگان در کمیسیون‌های تخصصی دارد.

غیر از سوالاتی که در روزها و هفته های گذشته در کمیسیونهای تخصصی مطرح شده که به دلیل قانع کننده نبودن توضیحات وزیر، برخی از آنها هم اکنون در نوبت مطرح شدن صحن قرار گرفته، این وزیر بعدازظهر امروز سه شنبه جهت پاسخ به 14 سوال 11 نماینده در کمیسیون اقتصادی مجلس حاضر می شود.

جبار کوچی نژاد نماینده رشت، امیر خجسته نماینده همدان، ولی اله نانوا کناری نماینده فریدونکنار، محسن بیگلری نماینده سقز و بانه، محمدرضا امیرحسنخانی نماینده فردوس، ولی داداشی نماینده آستارا، احمد مرادی نماینده بندرعباس، سهراب گیلانی نماینده شوشتر هر کدام یک سوال و محمد دهقان نماینده چناران، نادر قاضی پور نماینده ارومیه و فریدون احمدی نماینده زنجان هر کدام 2 سوال از این وزیر دارند.

این افزایش سوالات نمایندگان از این وزیر نشان از ناراضایتی نمایندگان از وی است. نارضایتی که ممکن است با شدت یافتن به استیضاح و یا حداقل به دادن کارت زرد به وی بیانجامد.

وزیر اقتصاد تنها وزیر دولت روحانی است که با این حجم سوالات در مجلس دهم ربرو شده است و باید صبر کرد تا نتایج این سوالات را دید که آیا به استیضاح وزیر می انجامد یا حداقل به وزیر کارت زرد داده می شود.


علیرضا تهرانی