2 استیضاح در هیئت رئیسه و انکار آن از سوی سخنگو

گروه سیاسی- در حاشیه جلسه علنی روز یکشنبه 17 مرداد امسال طرح استیضاح علی اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش این در مجلس کلید خورد.

 

به گزارش افکارنیوز، این استیضاح دارای 25 محور بود که به امضای 67 نماینده هم رسید.

طرح مذکور برای بررسی به کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ارجاع و جلساتی با حضور نمایندگان متقاضی و وزیر برگزار شد که در نهایت نماینگان از پاسخ های وزیر قانع نشدند.

این کمیسیون در روز یکشنبه چهارم مهر گزارش خود مبنی بر قانع نشدن نمایندگان متقاضی استیضاح را به هیئت رئیسه تحویل داد که در آن زمان استیضاح مذکور 40 امضا داشت.

اما هیئت رئیسه مجلس با وقت کشی هنوز  این طرح را اعلام وصول نکرد.

وقت کشی هیئت رئیسه مجلس به نفع وزیر تمام و باعث شد تا تعداد زیادی از نماییندگان امضاهای خود را پس بگیرند.

در حال حاضر استیضاح این وزیر همچنان بلا تکلیف است و به رغم آنکه علی لاریجانی رئیس مجلس در جلسه روز سه شنبه هفتم مهر در پاسخ به تذکر علیرضا سلیمی نماینده محلات در خصوص اعلام وصول این استیضاح قول داد تا آنرا اعلام وصول کند و در دستور کار مجلس قرار دهد، اما این طرح همچنان در بلاتکلیفی بسر می برد.

ظاهرا برخی از نمایندگان همچنان خواهان استیضاح این وزیر هستند بطوریکه سید احسان قاضی زاده نماینده فریمان و یکی از امضا کنندگان این استیضاح گفت که استیضاح مذکور همچنان به قوت خود باقی است.

اما علاوه بر استیضاح فانی، طرح استیضاح محمد هادی فرهادی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری هم در مجلس مطرح است.

استیضاح این وزیر در جلسه روز چهارشنبه 14 مهر مجلس کلید خورد.

گرچه انتشار عکس سرکرده منافقین توسط انجمن فارغ التحصیلان دانشگاه شریف، باعث کلید خوردن این استیضاح بود اما این طرح دارای هشت محور است.

متقاضیان استیضاح این وزیر تاکید دارند که وزیرعلوم باید رئیس دانشگاه صنعتی شریف را به خاطر این موضوع عزل می کرد.

چهره های شاخص مجلس از جمله محمد مهدی زاهدی رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده شاهین شهر خواهان استیضاح این وزیر هستند.

 

این استیضاح ها در حالی در مجلس مطرح است که بهروز نعمتی سخنگوی هیئت رئیسه در مصاحبه ای اعلام کرد که هیچ استیضاحی در هیات رئیسه مطرح نشده است. سخنگویی که باید بیش از همه در جریان اخبار امور مجلس باشد.

هشت محور استیضاح این وزیر به شرح زیر است:

1- عدم اجرای سند دانشگاه اسلامی مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی

2- عدم رشد علمی کشور

3- عدم مدیریت صحیح و نظارت بر فعالیت دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی

4- عدم رسیدگی به وضعیت دانشجویان بورسیه برای جایابی و عدم پرداخت کمک هزینه تحصیلی که منجر به خودکشی دانشجوی مقطع دکتری دانشگاه کاشان نیز شد.

5- فساد مدیران فاقد صلاحیت لازم

6- بازنشستگی اجباری و اخراج اساتید ارزشی

7- برگزاری اردوهای مختلط و انتشار نشریات با محتوای لاییک، تشدید موضوعات قومی گرایی بین دانشجویان، تبلیغ رژیم طاغوت و منافقین

8- استاد سالاری نامتعارف به شکلی که سیستم آموزشی نمی‌خواهد یا نمی‌تواند حقوق حقه دانشجویان را که تضییع می‌شود احیا کند.


علیرضا تهرانی