اوباما: بالاخره ترامپ معامله با ایران را قبول می کند

باراک اوباما -- رئیس جمهور آمریکا -- در بخشی از مصاحبه اختصاصی همزمان با کانال آ.اِر.دِ و هفته نامه اشپیگل در برلین، گفت: صحبتهای بسیاری در مورد این مساله (برجام) وجود داشتند و چه افراد بسیاری که در مورد تحقق این معامله به شدت مظنون بودند. آنها بر این باور بودند که ایران به تعهداتش پایبند نخواهد بود. اکنون ما یکسال از این راستی آزمایی را پشت سر گذاشتیم. 

 

اوباما با بیان این که ایران، هر آنچه را که تصمیم به انجامش را داشت، انجام داده است ادعا کرد: توانستیم توانمندی‌های هسته ای ایران در ساخت تسلیحات اتمی را برچینیم و این در سایه حمایت گسترده جامعه بین الملل محقق شد و دست آخر، دونالد ترامپ نیز این معامله را به رسمیت خواهد شناخت. 

 

اوباما در پاسخ به این سوال که پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نارضایتی زیادی را در میان شهروندان آمریکایی و در واقع نوعی دودستگی و شکاف گسترده را در درون جامعه آمریکا بوجود آورده است. به نظر شما آیا این میزان خشم و نفرت، غافلگیرانه نیست؟، پاسخ داد: ما نباید وقایع را بیش از آنچه که اتفاق افتاده اند، (اغراق آمیز) ارزیابی کنیم.

 

وی افزود: حقیقت آن است که آمریکا مدت مدیدی است که به لحاظ سیاسی، منشعب و تقسیم شده است. این شکاف البته در پاره ای از چالشهایی که من با کنگره تحت نفوذ جمهوریخواهان داشتم نیز انعکاس یافته بود. آنچه که در این انتخابات، غیرمعمول به نظر می رسید آن بود که میزان رضایتمندی از من به همان اندازه ای بود که من تازه به عنوان رئیس جمهور آمریکا انتخاب شده بودم و اینکه اقتصاد آمریکا نسبتا اوضاع خوبی دارد. فکر می کنم درست است که بگوییم نوعی تقسیم بندی پوشیده و بلکه زیرزمینی در آمریکا وجود دارد. علتش هم آن است که رشد اقتصادی و روندهای بهبود شرایط اقتصادی باید در شهرها و مناطق شهری بهتر شوند.