یک نفر از نجومی ها حقوق خود را پس نداده که در بازداشت است

محمد باقر نوبخت سخنگوی دولت در نشست خبری خود با اصحاب رسانه که امروز سه شنبه (23 آذرماه) برگزار شد، گفت:  از ابتدای سالجاری به منظور افزایش تولید، رشد اقتصادی و اشتغال دو برنامه از سوی دولت مورد توجه قرار گرفته است.

وی افزود: دولت با فعال کردن واحدهای تولیدی نیمه فعال که معطوف به بخش خصوصی بود 7 هزار و 500 واحد تولیدی برای دریافت 16 هزار میلیارد تومان هدف‌گذاری شد.

نوبخت تصریح کرد: طرح‌های عمرانی به دولت اختصاص دارد و تأمین اعتبار آنها هم برعهده دولت است، با این حال تاکنون 23 هزار میلیارد تومان اعتبار برای طرح‌های عمرانی از سوی دولت اختصاص داده شده و تا پایان سال جاری هم 37 میلیارد تومان هدف‌گذاری شده است همچنین در تلاشیم بیش از 40 میلیارد تومان برای طرح‌های عمرانی در نظر بگیریم.

سخنگوی دولت با اشاره به راهکارهای لازم برای مبارزه با آلودگی هوا اظهار داشت: 90 هزار واحد تاکسی فرسوده از سطح شهر خارج خواهد شد و با جایگزینی خودروهای نو مشکل آلایندگی هوا کاسته می‌شود تاکنون 34 هزار و 955 تاکسی فرسوده از ناوگان حمل و نقل عمومی خارج شده است. همچنین برای کاهش آلودگی هوا باید اقدامی در نظر گرفت که خودروها و خصوصا موتور سیکلت‌ها گازسوز و برقی شود.

نوبخت با اشاره به اولویت‌های مهم در بودجه سال 96 اظهار داشت: همانطور که می‌دانید در شهرهای غربی کشور آلودگی ناشی از ریزگردها وجود دارد از این رو در لایحه بودجه 96 برای محیط زیست اولویتی درنظر گرفته شد و بیش از ده هزار میلیارد تومان برای این موضوع درنظر گرفته شد تا مشکلات زیست محیطی رفع شود.

 

**اختصاص هزار میلیارد تومان برای ارزان‌تر شدن مسکن مهر

 

وی از اختصاص هزار میلیارد تومان اعتبار برای تجهیزات مسکن مهر خبر داد و تصریح کرد: براساس مصوبه هیئت وزیران چگونگی اجرای این طرح مورد بررسی قرار گرفت و بیش از 800 میلیارد تومان از اعتبار تجهیزات مسکن مهر به وزارت نیرو اختصاص یافت تا امور رفاهی مربوط به مسکن مهر را ساماندهی کند.

سخنگوی دولت گفت: دو هزار و 500 میلیارد تومان به شهرداری‌ها بابت مطالبات پرداخته شد که البته در این زمینه اولویت با شهرهای کوچک است.

نوبخت خاطر نشان کرد: در شش ماه نخست سال جاری به دلیل افت شدید قیمت نفت میزان تولیدات نفت پیش خور شد و از مهرماه سال گذشته هم طرح‌های عمرانی اعتبار دریافت نکردند اما خوشبختانه میزان فروش نفت نسبت به گذشته افزایش یافته و میزان تولید نفت به دو هزار و 800 هزار بشکه افزایش یافته و متوسط فروش آن هم بیش از 40 دلار است.

وی با اشاره به اختصاص بیشترین میزان بودجه به شاخص‌های مهم و اساسی اظهار داشت: به امور رفاهی و اجتماعی 730 و نیم هزار میلیارد اعتبار اختصاص داده شد، حوزه آموزش، پژوهش و تحقیقات 55 هزار و 800 هزار میلیارد اعتبار دریافت کرد و به حوزه‌های دفاعی و سلامت به ترتیب 51 هزار و 100 میلیارد تومان و 48 هزار و 300 میلیارد تومان اعتبار تخصیص داده شد.

** در قضیه بابک زنجانی پولی عاید ما نشد

سخنگوی دولت با اشاره به پرونده بابک زنجانی اظهار داشت: دولت این موضوع را پیگیری می‌کند. در این رابطه باید اعلام کنم مدارک مورد نیاز به قوه قضاییه ارسال شده و قوه متبوع باید اقدامات لازم را انجام دهد پس از برگزاری جلسات مختلف مبارزه با مفاسد اقتصادی گزارشی در این مورد ارائه شد، منتظر اعلام نتایج نهایی از سوی قوه قضاییه هستیم تاکنون پولی در این زمینه عاید نشده است.

نوبخت درباره تغییر واحد پول از ریال به تومان در مشکلات احتمالی این مصوبه خاطر نشان کرد: در این زمینه دولت قصد ارائه لایحه دارد اما باید دانست عنوان "ریال" در خرید و فروش مردم مؤثر نیست، واقعیت آن است که واحد پول کشور تومان است. این موضوع قرار نیست مشکلات دیگر کشور را رفع کند چرا که کماکان رابطه ریال و تومان برقرار است و تبدیل واحد پول از ریال به تومان برای مردم راحت تر خواهد بود، این موضوع در مجلس مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

وی درباره اظهارات ضد ایرانی نخست وزیر انگلیس گفت: اظهارات مداخله جویانه بوده و باعث ناامنی منطقه می‌شود اگر کسی نباید درباره خلیج فارس اظهارنظر کند این افراد آنها هستند زیرا ایران در این منطقه دارای اقتدار است و همه مسئولان نسبت به این اظهارات ناروا اقدامات متناسب را صورت می‌دهند.

 

**پرونده حقوق‌های نجومی بسته شد/ دولت از نقوی حسینی شکایت نکرده است

وی در پاسخ به سوال دیگر پیرامون این موضوع که براساس گزارش رئیس دیوان محاسبات 10 تن از مدیران متخلف دریافت‌های نامتعارف خود را پس نمی‌دهند، اظهار داشت: پرونده حقوق‌های نجومی تمام شده و افرادی که بیش از 20 میلیون تومان دریافتی داشتند پس دادند تنها دو نفر باقی ماندند که  دریافت غی متعارف خود را پس نداده اند که یکی از آنها در بازداشت بسر می‌برد. همانطور که می‌دانید مجموع دریافتی‌های غیرمتعارف 23 میلیارد تومان بود که کلیه مبالغ پس داده شد.

 

وی همچنین در پاسخ به سوالی پیرامون ادعای نقوی حسینی مبنی بر اینکه دولت نسبت به اظهاراتش در روز رای اعتماد به وزرا شکایت کرده است، گفت: دولت از نقوی حسینی شکایت نکرده است.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوال مبنی بر اینکه موضوع بررسی تصادف دو قطار سمنان به چه نتیجه‌ای رسیده با توجه به اینکه برخی نمایندگان مجلس اعلام کردند اسناد وزارت راه در این زمینه جعلی است خاطر نشان کرد: مواردی که مناسب گزارش‌دهی بود، صورت گرفت و سایر امور هم در دست پیگیری و انجام است زمانی که به نتیجه مورد نظر دست پیدا کنیم اطلاع رسانی خواهد شد.

وی افزود: اگر نماینده‌ای در این زمینه اظهارنظر کرده مدیریت اظهارات خود را برعهده دارد اما با وجود پیگیری‌هایی که انجام شده نمی‌دانم نماینده اطلاعات را از چه منبعی کسب کرده است.

نوبخت درباره جز بخش‌های فرهنگی در لایحه بودجه سال 96 تصریح کرد: حوزه فرهنگی در بودجه سال 96 رشد قابل توجهی داشته است به طوری که 9 هزار و 287 میلیارد تومان به این بخش اختصاص یافته و رشد کلی آن 10 درصد افزایش داشته است همچنین در حوزه دین و مذهب هم 12 درصد رشد حاصل شده است.

 

سخنگوی دولت گفت: محیط زیست، آب، حمل و نقل و فاضلاب از اولویت‌های برنامه ششم بوده ضمن آنکه باید اعلام کنم بودجه 96 نسبت به 95، 10 درصد رشد داشته است.

نوبخت با اشاره به رشد تورم و میزان حقوق و دستمزد بازنشستگان اظهار داشت: بودجه به صورت کلی و عام 10 درصد افزایش یافته که البته با این میزان افزایش میزان حقوق و دستمزدها هم روند روبه افزایشی پیدا کرد.

وی ادامه داد: تمرکز ما بر کسانی قرار دارد که کمتر از یک میلیون تومان حقوق دریافت می‌کنند که البته این موضوع امسال مورد بازنگری قرار گرفت و تعادلی میان دریافتی بازنشستگان، شاغلان و بازنشستگان قبل از مدیریت خدمات بازنشستگی ایجاد شد همچنین بیش از هزار میلیارد تومان برای آنها درنظر گرفته شد، ضمن آنکه برای افزایش حقوق بازنشستگان از منابع دیگر استفاده می‌شود.

 

نوبخت درباره ضرورت کاهش ترافیک اظهار داشت: دولت با مساعدت شهرداری‌ها در تلاش است که حمل و نقل عمومی را افزایش دهد. نمی‌توان به مردم انتقاد کرد که از خودرو شخصی استفاده می‌کنند در هر حال این موضوع در دست پیگیری قرار دارد.

 

وی با اشاره به موضوع مهاجرت معکوس و ضرورت حفظ جمعیت در روستاها تصریح کرد: با ارائه لایحه‌ای به مجلس 1.5 میلیارد تومان برای کمک به اشتغال روستاییان، عشایر و فارغ‌التحصیلان در نظر گرفته شده است همچنین هزار میلیارد تومان از بودجه هم به این منظور اختصاص پیدا کرد لذا باید اعلام کنم کلیه زیرساخت‌ها در این زمینه فراهم است.

 

سخنگوی دولت گفت: به کشاورزان و باغدارانی که محصولات آنها با برودت هوا دچار آسیب‌دیدگی شد تسهیلاتی جدید و کمک بلاعوض ارائه خواهد شد و محصولات آسیب‌دیده آنها به صورت تضمینی خریداری می‌شود.

**امسال 14هزار و 700 میلیارد تومان اعتبار برای خرید گندم در نظر گرفته شده است

 

 

نوبخت درباره نرخ خرید تضمینی گندم که با وجود تورم هشت درصد رشدی که دو درصدی را تجربه کرده است اظهار داشت: نباید این موضوع به میزان درصدی محاسبه شود. باید دانست از سال 92 که دولت فعالیت خود را آغاز کرد تورم در چه وضعیتی بوده و در حال حاضر در چه شرایطی قرار دارد نرخ خرید تضمینی گندم به مبلغ 1300 تومان توسط شورای اقتصاد تصویب شده و امسال نیز برای خرید این محصول 14هزار و 700 میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شد.

 

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه ساز وکار دولت برای ایجاد اشتغال در لایحه بودجه 96 به چه صورت است خاطرنشان کرد: سالانه به طور متوسط 700 تا 750 هزار فرصت شغلی ایجاد می‌شود که البته این میزان کافی نیست لذا برای آنکه نرخ بیکاری تا پایان برنامه توسعه تک رقمی شود باید حدودا 900 الی 930 فرصت شغلی ایجاد گردد تا شاهد کاهش نرخ بیکاری در کشور باشیم. 

 

سخنگوی دولت درباره حادثه دو قطار مسافربری در سمنان و استیضاح وزیر راه در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: اگر برخی مسائل به عدم کفایت مسئولان مرتبط شود از رعایت انصاف به دور است. باید میزان مسئولیت‌ها را مورد توجه قرار داد.

 

نوبخت درباره گزارش وزارت کشور به دولت پیرامون لغو سخنرانی مطهری نایب مجلس شورای اسلامی در مشهد یادآور شد: رئیس جمهور در چارچوب فکری خود به این دست از مسائل حساس است و دو تن از مسئولان را برای رسیدگی به این موضوع تعیین کرد کما اینکه لغو سخنرانی مطهری در قوه قضاییه و مقننه در حال پیگیری است و امیدواریم شاهد اتفاق این چنینی نباشیم.

 

وی درباره فیش‌های نجومی نامتعارف گفت: دیوان محاسبات 93 هزار و 470 پرونده در این زمینه مورد بررسی قرار داد و 397 نفر هم که بیش از 20 میلیون دریافتی داشتند، دریافتی‌ آنها نامتعارف شناخته شد که در نهایت تمامی مبالغ پس داده شد. در لایحه بودجه 96 تبصره‌ای تعیین شد که بر اساس آن حقوق‌ها از طریق سامانه مشخص مورد ارزیابی قرار می‌گیرد به طوری که همه دستگاه‌ها باید در خزانه‌داری خود حساب داشته باشند.

 

** پرداخت بخشی از معوقات ایثارگران

 

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برنامه دولت برای پرداخت معوقات ایثارگران به چه صورت است تصریح کرد: بخشی از معوقات ایثارگران پرداخت شده است و سالیانه 1200 میلیارد تومان برای بیمه تکمیلی از طریق شرکت بیمه‌گر پرداخت می‌شود همچنین قانون جامع ایثارگران اجرا و اعتبارات آن هم در لایحه بودجه لحاظ خواهد شد.

 

نوبخت با بیان اینکه دولت برای اولویت‌های اساسی بودجه سال آینده ده هزار میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته است اظهار داشت: یکی از اولویت‌های مهم در لایحه بودجه 96 به موضوع آب مربوط می‌شود لذا برای طرح آبیاری نوین دو هزار تا 2200 میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده است.