نطق لاریجانی در مجلس درباره آزادی حلب

علی لاریجانی در نطق پیش از دستور خود در صحن علنی مجلس گفت: رجزخوانی‌های سیاسی این روزها از سوی برخی از مقامات آمریکایی و انگلیسی در منطقه و گزافه‌گویی‌های آنان دو هدف را دنبال می‌کرده و می‌کند. یکی اینکه با ایجاد هراس دروغین به دنبال رونق بخشیدن به بازار مکاره سلاح خود هستند و دیگر اینکه سرپوشی بر رفتارهای ماجراجویانه خود در منطقه بگذارند و اذهان را به سمت و سوی دیگری منحرف کنند. 

وی ادامه داد: سیاست‌های مزورانه آنان در چند سال اخیر در سوریه، عراق، لیبی و یمن به بن‌بست رسیده و توفیقات فرزندان رشید منطقه تروریست‌های مزدور آنان را مستمرا به عقب‌نشینی واداشت. به دلیل اینکه حلب شهر مهم سوریه هم از لوس تروریست‌ها پاک شد و ان‌شاءالله موصل نیز آزاد می‌شود و این فضا برای آنان خفه‌کننده است و باید یک مسیر جدید کشمکش در منطقه را باز کند. 

رئیس مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: البته هوشیاری در بین مسلمانان از درجه خوبی برخوردار است. و قدرت تحلیل مکر آنان را دارند و این پتانسیل پراهمیت اینبار آنان را در چالش غرب آسیا زمین‌گیر خواهد کرد. 

لاریجانی اظهار داشت: مجلس شورای اسلامی توفیقات مردم مسلمان سوریه و عراق را در نبرد با تروریست‌ها و دسایس دولت‌های شرآفرین تبریک گفته و بهترین‌ها را برای آنان آرزو می‌کند و حمایت ملت بزرگ ایران را در رهایی و پیروزی‌های نهایی آنان اعلام می‌کند.

ی با اشاره به فرا رسیدن سالروز ولادت پیامبر اکرم (ص) و امام صادق (ع) افزود: امیدوارم هفته وحدت بستر وحدت واقعی مسلمانان را فراهم آورد.

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهارداشت: پیامبر خدا فرمود مومنان برادرند، خونهایشان یکرنگ است و در برابر دیگران قدرتی واحد هستند.

لاریجانی خاطرنشان کرد: اگر مسلمانان همین یک کلام نورانی حضرت را مبنای زندگی و مراودات خود قرار می‌دادند به تعبیر امام خمینی (ره) بزرگترین قدرت دنیا می‌شدند.

وی افزود: بزرگترین معجزه عالم حرکت عظیمی بود که رسول الله ظرف ۲۳ سال بوجود آورد و نظام بی‌نظیری در تربیت فردی و اجتماعی ساماندهی کرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهارداشت: تا زمانی که این منحج در بین مسلمانان حتی با تغییراتی رایج بود پیشرفت‌های علمی، فرهنگی و سیاسی چشمگیری را داشتند و با عزتمندی، زیست می‌کردند و با حضور پیامبر عظیم الشأن (ص) به این نشعه رستاخیز بلوغ عقلانی بشر آغاز شد.

لاریجانی خاطرنشان کرد: نظام تربیتی پیامبر بر عقلانیت و حکمت استوار بود. ایشان فرمودند خداوند چیزی با ارزش‌تر از عقل در میان بندگان تقسیم نکرد. از این خواب خردمند برتر از بیداری جاهل است و مهم‌تر آنچه آبادانی یک کشور و ترقی و رشد یک امت را در گرو حکمت و دانش قرار داد و فرمود دلی که درونش حکمت نیست مانند خانه‌ای ویران است پس بیاموزید و آموزش دهید و دین‌شناس شوید و نادان از دنیا نروید که خداوند عذر نادانی را نمی‌پذیرد.

وی افزود: ایشان در سخنی دیگر فرمودند هرکس بر پایه‌ای جز دانش رفتار کند بیش از آنکه اصلاح کند، فساد به بار می‌آورد در واقع در نظام تربیتی رسول‌الله اصلاح‌گری و توسعه و رشد فردی و اجتماعی واقعی جز بر دانش و حکمت ممکن نیست. انسانی رستگار است که خردمند باشد و جامعه‌ای توسعه به معنای واقعی دارد که مبنای حرکت آن بر حکمت استوار باشد.

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهارداشت: پیامبر در بیانی نورانی این نوید را داده است که سنت الهی برای روزی انسان‌ها در برنامه‌ریزی درست قرار داده شده است و فرمودند هرکس برای گذران زندگانی خویش به درستی برنامه‌ریزی کند خدای تبارک و تعالی روزی‌اش می‌بخشد.

لاریجانی خاطرنشان کرد: موضوع برنامه‌ریزی درست مبتنی بر حکمت آنقدر در نظام تربیتی  سلوک سیاسی پیامبر اهمیت دارد که ترس و خوف خود را صرفاً در بی‌برنامگی و سوء تدبیر مسلمانان علنی ساخته است.

وی ادامه داد: ایشان فرمود بر امت خویش نه از فقر که از برنامه ریزی نادرست و سوء تدبیر بیم دارند.

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهارداشت: نکته مهم دیگر در نظام تربیتی رسول‌الله طراحی نظریه هم‌سر نوشتی امت بود به طوریکه حکومت پیامبر مردمی‌ترین و آزادترین حکومت تاریخ محسوب می‌شد. پیامبر مبنای حکمرانی خویش را بر اصل کلکم راء و کلکم مسئول و عن رعیته قرار داد. لذا در نظام سیاسی پیامبر بر مبنای این اصل ۲ سیاست حاکم بود ۱- محدود بودن دولت و ۲- آزاد بودن ملت. درست عکس شرایط امروز جهان که دولت‌ها تا می‌توانند برای خود آزادی خلق می‌کنند در حوزه اقتصاد سیاست و امنیت و از این طریق حوزه عمل ملت را محدود می‌کنند. این وضع در بین کشورهای اسلامی مع‌الاصف به بدترین شکل درآمده است.

لاریجانی اضافه کرد: پیامبر (ص) نظامی ایجاد کرد که به نقل امام علی (ع) وقتی مرد یهودی طلب خود را از پیامبر درخواست کرد و پیامبر معذور بود بر حسب نظر مرد یهودی یک روز در کنار او ماند و علیرغم عصبانیت اطرافیان نزد او نماز خواند و استراحت کرد و به اصحاب معترض خود گفت خدا مرا نفرستاد که به کسی ظلم کنم خواه اهل زمه باشد خواه نباشد.

وی افزود: پیامبر نظام سیاسی را بر اخلاق پایه‌گذاری کرد در واقع بخش مهمی از رشد مسلمانان را در نظام سیاسی متکی بر اخلاق میسر می‌دانست و فرمود خوش‌رفتاری و مدارا با مردم نیمی از ایمان است و نرمش با آنان نیمی از زندگی است.

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهارداشت: از نظر پیامبر (ص) در مقابل این مسیر همبستگی ملی مبتنی بر ایمان و اخلاق نظامی گرگ‌وش مبتنی بر سود انگاری است که فرمود روزگاری بیاید که مردمش گرگ هستند و آنکه گرگ نباشد گرگ‌ها او را می‌درند.

لاریجانی خاطرنشان کرد: وقتی معیارهای زیست اجتماعی بشر از تکیه بر اخلاق فاصله بگیرد و تلقی ماکیاولی در سیاست و اجتماع حسن تدبیر تلقی شود پیش‌بینی پیامبر محقق می‌شود که متأسفانه جهان امروز تا حد زیادی چنین الگویی را دنبال کرده است.

وی ادامه داد: برای اهداف دنیوی جنگ‌افروزی می‌کنند، برای اهداف پست قدرت‌طلبانه تروریست ایجاد می‌کنند و آنان را به جان مسلمانان می‌اندازند. آیا این همان مدرسه گرگ‌ها نیست که پیامبر روزگاری را بدان صفت پیش‌بینی کرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان گفت: با پررویی اموال و انرژی مسلمانان را چپاول می‌کنند و با ایجاد فضای دروغین رعب و هراس منابع نصفه نیمه آنان را به فروش سلاح‌های خود اختصاص می‌دهند.