سرنوشت اصلاح طلبان در دست پدرخوانده های کارگزارانی

گروه سیاسی- در آخرین خبر از اردوگاه اصلاح طلبان، رسول منتجب نیا قائم مقام حزب اعتماد ملی استعفا داد، حزبی که دبیر کلی ان را یکی از سران فتنه بر عهده داشت اما پس از فتنه 88 رو به زوال و خاموشی رفت و تنها منتجب نیا بود که سعی کرد چراغ این حزب را روشن نگه دارد و اما چگونه می شود چنین شخصی با چنین جایگاهی در یک حزب استعفا دهد؟

به گزارش افکارنیوز، استعفای منتجب نیا از قائم مقامی حزب نشان می دهد موضوع یک دلخوری ساده نیست بلکه نوعی اعتراض به جریانی است که می خواهد نقش پدرخوانده احزاب اصلاح طلب را بازی کند.

کارگزارانی ها همان پدرخوانده های اصلاح طلبان هستند که به میهمانی این جریان آمدند و امروز صاحب خانه شده اند، تکنوکرات های نزدیک به هاشمی می خواهند هدایت و فرمان جریان اصلاح طلبی را در دست داشته باشند.

حمایت از روحانی توسط کارگزارانی ها بر کسی پوشیده نیست از سوی دیگر عملکرد ضعیف دولت به ویژه در مشکلات اقتصادی باعث شده اصلاح طلبان میانه رو دل خوشی از روحانی نداشته باشند و هر از گاهی در مصاحبه های خود اعلام می کردند که احتمالا اصلاح طلبان نامزد جایگرین خواهند داشت.

این در حالی است که شنیده شده یکی از سران اصلاح طلب که نقشی اساسی در این جریان دارد در جلسات محرمانه دلخوری خود از روحانی را با صراحت اعلام کرده و این موضوع به مذاق کارگزارانی ها خوش نیامده است زیرا این حزب در کابینه نقشی اساسی دارد و جهانگیری رئیس شورای مرکزی کارگزاران، معاون اول رئیس جمهور است.

از سوی دیگر کارگزاران نقشی فعال در شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان دارد تا جایی که حتی عارف به عنوان رئیس این شورا این حزب را عضو فعال شورای عالی اصلاح طلبان می خواند.

استعفای منتجب نیا گویا مانند شورشی علیه تصمیمات این جریان است زیرا پیش از این در انتقاد در تصمیم گیری های این شورا گفته بود: نه فقط ما بلکه بسیاری از احزاب با این شکل و شمایل موافق نیستند و باید طرح جدیدی برای اتحاد داشته باشیم.

 وی در مصاحبه خود با هفته‌نامه صدا با اعتراف به اینکه شورایعالی‌ سیاست‌گذاری ضد توسعه و ضد دموکراسی است، این نکته را متذکر شد: شورای عالی موجب اختلاف شده است. هر دو هدف توسعه سیاسی و ائتلاف را که ما دنبال می‌کردیم، با وجود این شورا ضربه خورده است.

 منتجب‌نیا در ادامه تنها راه‌حل جلوگیری از بروز اختلاف‌ها را تمدید نشدن این شورا دانست و افزود: به جای اینکه این شورا تمدید شود باید ظرفیت احزاب را افزایش داد و بالا برد. بزرگان اصلاح‌طلب باید پدری کنند و دخالت را به احزاب واگذار کنند.

اختلاف منتجب نیا با این شورا تا جایی بود که اخیراً کمیته 7 نفره‌ای به ریاست وی با حضور احزابی از جمله  مردم‌سالاری، اعتمادملی، اراده ملت، مجمع دانش‌آموختگان ایران اسلامی، حزب وحدت و همکاری ملی، مجمع نیروهای خط امام(ره) و انجمن اسلامی مهندسان برای تعامل با سایر احزاب اصلاح‌طلب تشکیل شد.

اما به نظر می رسد کارگزارانی ها با تشکیل این شورای هفت نفره به شدت مخالف بوده اند به همین دلیل فشارهای زیادی برای تعطیلی آن برداشته اند و این موضوع باعث دلخوری شدید منتجب نیا شده است.

همچنین در شورای مرکزی حزب اعتماد ملی بحث های جدی در مورد همکاری با شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان مطرح می شود که این اختلاف نظر ها باعث شده منتجب نیا استعفا دهد.

کارگزاران این روزها همان مهمان ناخوانده جریان اصلاح طلبی و دوم خردادی بود که امروز هدایت این جریان را بر عهده گرفته و هر تصمیمی را که بخواهد به دیگر احزاب و گروههای اصلاح طلب دیکته می کند.

رضا محمدی